
De resultaten van CKC De Regenboog in Amersfoort
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CKC De Regenboog, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past CKC De Regenboog bij jullie?
Ontdek hoe goed CKC De Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Basisonderwijs: Succes bij CKC De Regenboog
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd tijdens de eindtoets in groep acht, ook wel de doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, die geldt voor alle basisscholen in Nederland. CKC De Regenboog scoort met 97,69% uitstekend boven deze landelijke norm van 85%. Onze leerlingen presteren daarmee significant beter dan het landelijk gemiddelde van 97,54%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Basisonderwijs: Ambitie en Resultaten op CKC De Regenboog
Het streefniveau is een ambitieuzer doel dan het fundamenteel niveau, met als streven dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. Voor elke basisschool bepaalt de inspectie op maat, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie, welk percentage leerlingen dit streefniveau zou moeten behalen. Dit percentage vormt de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Bij CKC De Regenboog behaalt 64,36% van de leerlingen het streefniveau, wat iets onder de schoolspecifieke signaleringswaarde van 56,2% ligt. Dit resultaat is echter vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde van 67,18%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van CKC De Regenboog?
Ontdek hoe CKC De Regenboog in Amersfoort het schooladvies voor uw kind vormt. Wij volgen de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, en leggen dit vast in rapporten en tijdens oudergesprekken. In groep 5 en 6 beoordelen onze leerkrachten de cognitieve capaciteiten van uw kind. Met behulp van de ZOOV+ toetsen monitoren we of uw kind optimaal presteert. Eventuele bevindingen worden besproken tussen de intern begeleider en leerkrachten, en met u gedeeld tijdens het voortgangsgesprek in februari. Eind groep 7 ontvangt uw kind een oriënterend schooladvies. Dit advies is gebaseerd op zelfreflectie van het kind op motivatie, interesse en werkhouding, aangevuld met de inschatting van leerkrachten en de intern begeleider. Het advies is altijd een dubbel advies (bijv. VMBO BL-KL, VMBO KL-TL, VMBO TL-HAVO of HAVO-VWO). Dit voorlopige advies wordt besproken met u en uw kind. Succesfactoren voor een passend schooladvies zijn: - Werkhouding: concentratie, motivatie, inzet, zelfstandigheid, leertempo, zelfvertrouwen, reflectie en doorzettingsvermogen. - Huiswerk: planning, organisatie, zelfstandigheid en resultaten van overhoringen. - Toetsen: resultaten van methodetoetsen en landelijke CITO-toetsen. - Onderwijsbehoeften: specifieke kenmerken van het kind en welbevinden. In groep 8 wordt het definitieve schooladvies vastgesteld in samenspraak met de leerkrachten en de intern begeleider. Meestal is dit een enkelvoudig advies (VMBO-BL, KL, TL, HAVO, VWO). Soms is er een aanvullend plaatsingsadvies voor een dakpanklas (bijv. TL-HAVO of HAVO-VWO), omdat sommige scholen in het voortgezet onderwijs geen losseklassen aanbieden. In februari vindt het definitieve VO-gesprek plaats. In december nemen we de NIO-toets af, die aanvullende informatie biedt voor de verwijzing, maar het definitieve schooladvies niet beïnvloedt. Kinderen in groep 8 maken ook een eigen opstel over de richting die bij hen past, gebaseerd op de genoemde succesfactoren. Dit is een waardevol document voor het gesprek over de overstap naar het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sterke Sociale Ontwikkeling op CKC De Regenboog: Kindgerichte Aanpak
Op CKC De Regenboog focussen we op de unieke kenmerken van elk kind. We stellen voor elke groep een gedetailleerd groepsoverzicht op, waarin de individuele eigenschappen vertaald worden naar concrete onderwijsbehoeften. Ons onderwijs is zorgvuldig afgestemd op zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. Dit waarborgen we met een apart beleidsplan voor sociaal-emotionele ontwikkeling. De aanpak voor sociale opbrengsten is planmatig en maakt gebruik van de observatielijst KanVAS en het opstellen van sociogrammen. Bovendien voeren we structureel 'kindgesprekken' met alle leerlingen om hun welzijn en ontwikkeling te ondersteunen.
Veiligheid voorop
Acceptatie van iedereen
Respect voor elkaar
Hoe bevordert CKC De Regenboog de sociale ontwikkeling van leerlingen?
CKC De Regenboog hanteert een drieledige aanpak voor sociale ontwikkeling. Ten eerste gebruiken we de KIJK-lijnen. Leerkrachten in de onderbouw vullen tweemaal per jaar observatielijsten in om de ontwikkeling van kinderen te volgen. Een deel van het onderwijs wordt speciaal ingericht in kleine kringgesprekken. Indien extra ondersteuning nodig is, wordt dit vastgelegd in een handelingsplan. De 'Doos vol Gevoelens' helpt kinderen hun eigen gedrag beter te begrijpen. Ten tweede passen we tweemaal per jaar een sociogram toe. De resultaten worden intern besproken en komen ook aan bod tijdens de Intern Begeleider-gesprekken. Indien nodig stellen we individuele plannen op of werken we als groep aan vaardigheden zoals actief luisteren. Ten derde maken we gebruik van KanVAS, met vier schalen die inzicht geven in de sociaal-emotionele ontwikkelbehoeften van leerlingen: negatieve intenties (pestgedrag, storend gedrag), ongelukkig-somber (negatieve zelfperceptie, eenzaamheid), onrustig-verstorend (impulsiviteit, moeite met gedragsregels) en hulpvaardig-sociaal (positieve bijdrage aan de groep, empathie).
Welke registratievormen gebruikt CKC De Regenboog voor het monitoren van sociale opbrengsten?
CKC De Regenboog monitort sociale opbrengsten met behulp van de volgende registratievormen:
- Kijk! observaties
- Sociogram-analyse
- Kanjertraining-evaluaties
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op CKC De Regenboog?
Op CKC De Regenboog zetten we effectieve methoden voor sociaal-emotioneel leren in, waaronder:
- De Kanjertrainingen voor een positief sociaal klimaat
Onderwijsinspectie Rapport CKC De Regenboog: Kwaliteit en Ontwikkeling
CKC De Regenboog, een dynamische basisschool in Amersfoort, streeft naar uitmuntend onderwijs voor al haar 281 leerlingen. De school legt de focus op een veilige leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Dit wordt ondersteund door een ervaren team van leerkrachten die zich dagelijks inzetten voor de groei en het welzijn van de leerlingen. Bent u benieuwd naar de officiële beoordeling en de bevindingen van de onderwijsinspectie? Hier vindt u de meest recente informatie over de kwaliteit van ons onderwijs en de schoolontwikkelingen.