
Schoolweging
De schoolweging van Caeciliaschool is 29,26 , met een spreiding van 7,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,36% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, overschrijdt de Caeciliaschool duidelijk de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, vooral in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 60,22%, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 47,1%. Dit geeft aan dat een aanzienlijk deel van de leerlingen het hogere referentieniveau bereikt, wat past bij het hoge percentage doorstroom naar havo/vwo.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 36,37% havo/vwo of vwo-advies (tegen 29,54% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs blijft met 4,55% wel significant aanwezig, wat past bij de schoolweging. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen (61,36%), wat wijst op zorgvuldige overgangsbegeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Caeciliaschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.24 | 176.43 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze leerkrachten volgen de leerlijnen voor de verschillende vakken en maken gebruik van ondersteunende methodes. De leerlingen worden betrokken bij de leerlijnen en doelen waar ze aan werken. De methodegebonden-toetsen worden afgenomen. We volgen de onderwijsresultaten en de ontwikkeling van de leerlingen met het leerlingvolgsysteem van Cito. Met behulp van het dashboard \"Leeruniek\" houden wij zicht op onze onderwijsresultaten op school-, groeps- en leerlingniveau. De leerkracht stemt het onderwijsaanbod en de leerkrachtaanpak op basis van deze informatie hierop af en stelt gedurende het jaar indien nodig bij.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,33% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 36,67% bovenadviezer is. Deze cijfers reflecteren de nauwkeurige adviesprocedure en de doorlopende ontwikkellijn die de school hanteert. De lage onderadvisering benadrukt het effect van de intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Op de Caeciliaschool werken we vanuit vijf pijlers (meer informatie hierover kunt u vinden in ons visiedocument) 1. Interactie driehoek (leerlingen, school, ouders): We vinden het belangrijk dat leerlingen, school en ouders samenwerken om zowel preventief (vooraf) als curatief (achteraf) aan gedrag te werken. 2. Binnen het kader ruimte hebben om jezelf te zijn (leerlingen, school, ouders): Binnen het kader geven we elkaar de mogelijkheid eigen grenzen aan te geven. Daarmee handelen we zichtbaar vanuit dezelfde grondhouding. 3. We werken vanuit drie kapstokregels: We zorgen goed voor onszelf; We zorgen goed voor elkaar We zorgen goed voor onze omgeving. 4. Leerlingen en collega’s in hun kracht zetten: We vinden het belangrijk dat we oog hebben voor elkaar. 5. Als je ziet dat iemand iets goed doet, geef je een compliment. En als je ziet dat iemand iets fout doet, dan bied je hulp aan. Wij vinden het belangrijk dat we elkaar positief benaderen. LEES MINDER
Preventief werken (piramide)
Sociaal-emotioneel leren (SEL)
Interactiedriehoek
Wat is de werkwijze van de Caeciliaschool voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Caeciliaschool stimuleert positief gedrag en werkt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van haar leerlingen, zodat leerlingen zich veilig voelen en beter presteren. Het team zet zich in voor een sociaal-veilige school en werkt aan gedrag met de methode Kwink. De school heeft een gedragsspecialist die leerkrachten, leerlingen en groepen ondersteunt. Er zijn leerkrachten gecertificeerd om een SOVA training te geven. De school gebruikt het volgsysteem Kindbegrip voor de groepen 3 t/m 8 en Mijn Kleutergroep voor de kleuters. De Caeciliaschool heeft het themacertificaat 'Welbevinden' van de Gezonde School behaald.
Welke registratievormen gebruikt de Caeciliaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Caeciliaschool gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Caeciliaschool?
De Caeciliaschool gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Taakspel en Kwink.