
Schoolweging
De schoolweging van Sint Joris Amersfoort is 26,45 , met een spreiding van 6,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. De school slaagt erin basisvaardheden structureel te borgen, zelfs met een spreiding van 6,36 in de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
69,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8%. Dit benadrukt de effectieve ondersteuning van cognitief sterke leerlingen, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 26,45).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
35% vmbo-(g)t en 20% vwo-advies domineren, wat een focus op theoretische doorstroom laat zien. Opvallend is 10% vmbo-k/-(g)t, hoger dan het regionale gemiddelde (5,64%). Praktijkonderwijs komt niet voor, in tegenstelling tot 1,01% bij vergelijkbare scholen. De brede adviesrange sluit aan bij de gemengde leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Joris Amersfoort | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.43 | 175.23 | 174.5 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Als school toetsen wij regelmatig in hoeverre de leerlingen de aangeboden lesstof beheersen. Aan de hand van de resultaten kijken wij welke onderdelen worden beheerst en aan welke onderdelen we nog een keer aandacht gaan besteden. Het hele jaar door maken de leerlingen toetsen die bij de methode horen van de betreffende vakken, de zogenaamde methode gebonden toetsen. Daarnaast hebben we ook methode onafhankelijke toetsen, de zogenaamde Leerling in Beeld (LIB)toetsen. Elk jaar maken de leerlingen deze toetsen in de maanden januari (Middentoets) en juni (Eindtoets). De methode gebonden toetsen meten wat een leerling van de aangeboden leerstof heeft geleerd. De LIB-toetsen meten of een leerling ook kan toepassen wat het heeft geleerd ongeacht of de leerstof de voorafgaande periode aan de orde is geweest. Daarnaast biedt LIB de mogelijkheid om het resultaat te vergelijken met het resultaat van de gemiddelde Nederlandse leerling. Deze tussenopbrengsten worden gebruikt om hun ontwikkeling door de jaren heen te volgen. Deze informatie gebruikt het team ook om het onderwijs op de Sint Joris te evalueren en waar nodig aan te passen. Bovendien worden de resultaten gebruikt voor de groepsbespreking met de intern begeleider. In groep 8 maken de leerlingen de Doorstroomtoets. In onze toets kalender is te zien welke didactische en pedagogische opbrengsten we volgen bij onze leerlingen en welke middelen en methoden daarvoor ingezet worden. Om de sociale-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen, wordt er gebruik gemaakt van een signaleringsinstrumen (groep 1/2) en Sociaal emotionele observatielijsten(groep 3 t/m 8). Alle resultaten worden geanalyseerd en verwerkt in Parnassys. De controle op de voortgang en de uitvoering van het beleid gebeurt o.a. door klassenbezoeken en door het stellen van vragen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk). 25% zit boven advies, wat de nauwkeurige advisering en doorstroombegeleiding onderstreept. De 75% op advies ligt ruim boven het vergelijkingspercentage (62,93%), wat consistentie in plaatsingsbeleid toont.
Sociale ontwikkeling
Leerlingen die nieuwsgierig zijn, een vertrouwd gevoel hebben en veiligheid ervaren, zijn in staat zich te ontwikkelen. Dat leerlingen met plezier naar school gaan is voor ons doel nummer één. Gezien en gehoord worden door de leerkracht is een voorwaarde. Elkaar goed leren kennen en een vertrouwensband opbouwen is belangrijk voor de groepssfeer. Wij willen dat leerlingen weten dat ze ertoe doen en dat ze trots op zichzelf mogen zijn. Een duidelijke basisstructuur hoort bij een veilige leeromgeving. Routines en afspraken vormen een herkenbare basis door de dag heen, maar daarnaast is er ook ruimte voor de vrijheid en autonomie van het kind. Er is ruimte voor zelfontplooiing en eigen creativiteit. LEES MINDER
vertrouwen
samen leren
samen ontwikkelen
Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Joris voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Sint Joris werkt met de methode Kwink voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Ouders worden hierbij betrokken via de nieuwsbrief en een poster voor thuis. De specialist sociaal-emotionele ontwikkeling neemt het voortouw bij de voorbereiding van de lessen en herijkt de gedragsregels samen met leerlingen. Positief gedrag wordt beloond en leerlingen krijgen ruimte om zich te ontwikkelen.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool Sint Joris om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Sint Joris gebruikt Kijk! en Zien. In de bovenbouwgroepen wordt een sociogram ingezet.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Joris?
Basisschool Sint Joris gebruikt Kwink voor sociaal-emotioneel leren.