
Schoolweging
De schoolweging van Bilal is 34,57 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.6% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 34.3%. Dit duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, gezien de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is sterk gericht op theoretische leerwegen: 48.4% vmbo-(g)t en 19.4% havo-advies. Het aandeel vwo-adviezen (9.7%) ligt weliswaar onder het regionaal gemiddelde (18.6%), maar de combinatie van vmbo-(g)t/havo (6.5%) toont aandacht voor doorstroommogelijkheden. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (6.5% vmbo-b/k).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Bilal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Elk kind ontwikkelt zich anders en elk kind verdient passende aandacht. U heeft eerder kunnen lezen dat wij onze dagelijks klassenmanagement inrichten in drie instructie niveaus. Eventueel kan een leerling op een bepaald leergebied versnellen of vertragen. Dan wordt er een individueel ontwikkelingsperspectief opgesteld met een individueel onderwijsaanbod en wordt volgens een eigen afwijkende leerlijn gewerkt. Dit gaat altijd in overleg met u als ouder en gebeurt in overleg met het Samenwerkingsverband De Eem. Wij hanteren ‘Passend Onderwijs’; dat wil zeggen dat: - Elk kind wordt, zoveel als mogelijk is, begeleid binnen de basisondersteuning van onze school, met passend onderwijs en passende begeleiding. - Dit onderwijsaanbod wordt verankerd in de groepsplannen per leergebied, die volgens de cyclus van het handelingsgericht werken 2x per jaar worden geëvalueerd, met tussentijdse evaluaties naar aanleiding van data-analyse. - Het onderwijsaanbod vindt in de klas plaats. Wij hechten waarde aan de privacy van uw kind. Naast de school (de leerkracht van uw zoon of dochter, de intern begeleider en de directie), bent u de enige die op de hoogte is van de leer- ontwikkelingsgegevens van uw kind. Indien het voor een derde partij noodzakelijk is om inzage te hebben in de gegevens van uw kind, dan vragen wij vooraf uw toestemming (middels een toestemming). U heeft eerder kunnen lezen dat u middels ons digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys altijd ‘live’ inzage heeft in de toets- en observatiegegevens van uw eigen kind. In eerste instantie is de groepsleerkracht verantwoordelijk voor de begeleiding van uw zoon of dochter; het betreft de reguliere begeleiding en de eventuele extra begeleiding van uw zoon of dochter. De leerkracht kan advies inwinnen bij de interne begeleider van onze school. De kleutergroepen hebben vier dagen in de week extra ondersteuning van een klassenassistent. De zorg en begeleiding voor alle kinderen wordt verankerd in een groepsplan; dit plan vormt de basis van het dagelijks klassenmanagement voor het gehele schooljaar. Indien nodig, maar in ieder geval na elke toetsperiode wordt dit plan, op basis van de geanalyseerde gegevens, bijgesteld. Indien u meer wilt weten over de ontwikkeling van uw zoon of dochter, of als u zich zorgen maakt, bent U van harte welkom om een afspraak te maken met de leerkracht van uw zoon of dochter. Minimaal twee keer per jaar wordt u uitgenodigd voor de rapportavonden. Indien de leerkracht het nodig acht, zal hij / zij u altijd benaderen voor een extra afspraak betreffende de ontwikkeling van uw zoon of dochter. De plannen voor n.a.v. onze tussenopbrengsten worden vastgelegd in een groepsplan middels ons opbrengstgericht overleg. Wij hebben n.a.v. trendanalyses vastgesteld dat onze focus ligt op het verhogen van de algehele opbrengsten, en het leesonderwijs in de middenbouw. De doelen voor de hele school en speerpunten zijn opgenomen in onze jaarplannen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
29.2% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11.8%). Desalniettemin scoort 16.7% boven advies, wat wijst op zorgvuldige advisering. Deze uitkomsten benadrukken mogelijk de uitdagingen bij doorstroombegeleiding in een complexe populatie.
Sociale ontwikkeling
Door kinderen op jonge leeftijd al op een positieve manier bewust te maken van hun identiteit, geven we ze een stevige basis mee om vanuit hun eigen geloofsovertuiging de wereld te verkennen, anderen te ontmoeten en hun waarden te delen. Wanneer de kinderen aan het eind van groep 8 de Bilalschool verlaten, hebben zij voldoende bagage meegekregen om de stap naar het vervolgonderwijs met succes te maken en een positieve bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappij van morgen. Onze visie is uitgebreid beschreven in het boekje "Worden wie je bent”. Daarin staat dat wij: - Respect hebben voor elkaar. - Een veilige leeromgeving bieden. - Uitgaan van autonomie, competentie en relatie. - Kinderen leren samen werken en te leven. - Vinden dat iedereen gelijkwaardig is. - Verdraagzaam en tolerant zijn voor de ander. Deze kenmerken vormen de basis van ons pedagogisch klimaat en onze identiteit. Wij werken met de Vreedzame school in combinatie met de Hadith van de week waarbij wij ons onderwijs richten op waardevormend onderwijs. LEES MINDER
Veilige leeromgeving
Autonomie & competentie
Respect & gelijkwaardigheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Bilal voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Bilal integreert actief burgerschap en sociale integratie in haar lesprogramma, met de focus op waarden, normen en respectvol gedrag vanuit zowel islamitisch als maatschappelijk perspectief. Wekelijkse Hadith's worden gebruikt om universele normen en waarden te oefenen. De school is een ABC-school en organiseert activiteiten voor leerlingen en buurtkinderen, waarbij ontmoeting en actief burgerschap centraal staan. Meer informatie is te vinden op www.abc-amersfoort.nl.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Bilal om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Bilal gebruikt Kijk!, Viseon en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.