Aloysiusschool
Dupontplein 14
3817 DV Amersfoort

Schoolweging

Schoolweging
22.42
Spreiding
5.29

De schoolweging van Aloysius Amersfoort is 22,42 , met een spreiding van 5,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,94% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, scoort de school bovengemiddeld vergeleken met vergelijkbare scholen (98,44%). Dit ligt ver boven de signaleringswaarde van 85%, wat wijst op een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 80,16% ruimschoots gehaald, significant hoger dan de landelijke vergelijking (73,97%) en de inspectienorm van 65%. Deze prestatie onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het optrekken van talent.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 33,33% vwo-advies (regio: 18,61%) en 24,24% havo-advies (regio: 16,07%). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals havo/vwo (12,12%), wat past bij een groeigerichte aanpak. Het praktijkonderwijs blijft met 3,03% beperkt, ruim onder het landelijk gemiddelde (2,09%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAloysius AmersfoortGemeente AmsterdamNederland
LIB180.45176.43175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van leerlingen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden is signalering van de voortgang noodzakelijk. Signalering is de eerste stap in het aanbieden van onderwijs en ondersteuning op maat. Signalering is onder meer mogelijk op basis van het meten en vergelijken van leerprestaties en gedrag. Het meten en vergelijken van leerprestaties helpt om per leerling en per groep te kunnen bepalen hoe het leer- en ontwikkelingsproces efficiënt en effectief ingericht kan worden. Hiervoor gebruiken wij observaties zowel systematisch als ongepland, methodegebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Ook gesprekken met ouders en kind leveren ons waardevolle informatie op over de ontwikkeling van het kind. Methodegebonden toetsen Deze toetsen worden afgenomen na een werkperiode. De toetsen horen bij de methode die wordt gebruikt (voor taal, spelling, rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en wereldoriëntatie). Leerkrachten kunnen zo zien of de aangeboden leerstof wordt beheerst. Deze methodetoetsen gelden voor de groepen 3 t/m 8. Methode-onafhankelijke toetsen Twee keer per jaar vindt vanaf groep 3 methode-onafhankelijke toetsing plaats via Leerling in Beeld. We nemen toetsen af voor spelling, technisch lezen en rekenen. Vanaf groep 4 komt hier nog begrijpend lezen bij. Tevens nemen wij voor de sociaal emotionele ontwikkeling 'Kindbegrip' af. Kindbegrip brengt niet alleen het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen in kaart, maar stelt ook concrete doelen op en geeft handelingssuggesties. Naast de observaties van de leerkracht(en), volgen we in de groepen 1/2 de kinderen door middel van ‘Focus PO’. Focus PO is een volgsysteem dat ons ondersteunt bij het versterken van de kwaliteit van ons onderwijs. We kunnen hiermee de ontwikkeling van elke leerling nauwlettend volgen en we signaleren of doelen zijn behaald op de gebieden van spel, motoriek, sociaal emotioneel, beginnende geletterdheid (taal) en beginnende gecijferdheid (rekenen). Alle resultaten van observaties en toetsen worden geregistreerd in het leer- en onderwijsvolgsysteem Parnassys. Voor de tussenopbrengsten voor rekenen-wiskunde, DMT, begrijpend lezen en spelling zijn op basis van de schoolweging AnnoNu-minimumnormen en -ambitienormen geformuleerd. Onze rekenresultaten op 1S niveau liggen rond het niveau van wat we op grond van onze leerlingpopulatie zouden mogen verwachten. We hebben vorig schooljaar ingezet op het verbeteren van ons rekenonderwijs om beter tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van de sterkere rekenaars. Doelen en acties zijn geformuleerd in de ambitiekaart rekenonderwijs. Daarnaast hebben we gewerkt aan een doorgaande leerlijn rekenen van groep 1/2 o.a. door professionalisering van de onderbouwleerkrachten op rekenen (Met Sprongen Vooruit) en we hebben bekeken hoe we een doorgaande lijn kunnen creëren op het gebied van automatiseren en wat hiervoor nodig is. Dit schooljaar willen we de doorgaande lijn automatiseren ontwikkeld hebben en vervolgens jaarlijks evalueren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 2,56% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%). Maar liefst 76,92% zit op advies, wat de zorgvuldige adviesprocedure reflecteert. De focus op maatwerk, beschreven in het schoolondersteuningsprofiel, draagt bij aan deze resultaten.

Sociale ontwikkeling

Wij sluiten met ons onderwijs aan bij de belevingswereld en de onderwijsbehoeften van de kinderen. Zij voelen zich veilig en gaan met plezier naar school. Samen kunnen zij leren leren en rekening houden met verschillen. Naast scholing hebben wij aandacht voor de (sociale) vorming van de leerlingen. Wij volgen alle leerlingen op sociaal-emotioneel gebied d.m.v. Kindbegrip. Wij zorgen voor een doorgaande lijn op sociaal- emotioneel gebied door gebruik te maken van de methode Kwink. LEES MINDER

Ik zorg goed voor mijzelf.

Ik zorg goed voor de ander.

Ik zorg goed voor de omgeving.

Wat is de werkwijze van de Aloysiusschool voor sociale ontwikkeling?

De Aloysiusschool daagt leerlingen uit om nieuwe dingen te leren, kennis op te doen en samen te werken, waardoor ze zelfvertrouwen ontwikkelen en verschillen accepteren. In een veilig schoolklimaat durven leerlingen te vallen, op te staan en door te gaan. De school monitort jaarlijks de sociale veiligheid en sociaal-emotionele competenties met leerlingenvragenlijsten vanuit de methode Kindbegrip, en bespreekt de resultaten met de leerlingenraad.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Aloysiusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Aloysiusschool gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Aloysiusschool?

De Aloysiusschool maakt gebruik van de Kwink-methode voor sociaal-emotioneel leren.