SmdB De Kandelaar
Liesveldweg 65
4233 HG Ameide

Schoolweging

Schoolweging
29.06
Spreiding
5.49

De schoolweging van De Kandelaar is 29,06 , met een spreiding van 5,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school de inspectienorm van 85% duidelijk. Dit is een sterke prestatie, vooral gezien de schoolweging die hoger is dan het landelijk gemiddelde. De score ligt wel 2,8% lager dan bij vergelijkbare scholen, wat mogelijk verband houdt met de bredere adviesrange.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 39,09% gehaald, wat ruim onder het inspectiedoel van 47,1% ligt. Dit kan verklaard worden door de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,06). Desondanks scoort de school 1,6% hoger dan vergelijkbare scholen op taalvaardigheid, mogelijk door de geïntensiveerde taalaanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een duidelijke nadruk op theoretische leerwegen: 29,03% havo en 19,35% vwo, samen ruim 48%. Dit is hoger dan het regionaal gemiddelde voor havo (16,07%) en vwo (18,61%). Opvallend is het lagere percentage praktijkonderwijs (0%) vergeleken met de regio (1,01%), wat aansluit bij het profiel van de school. De combinatieadviezen zoals vmbo-(g)t/havo (12,9%) benadrukken de focus op doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe KandelaarGemeente AmsterdamNederland
205.9199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van de jonge leerlingen wordt gemeten via de leerlijn van ParnasSys groep 1 en 2 en via het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld van Cito voor de leerlingen van groep 3 t/m 8. De uitkomsten worden geanalyseerd en afhankelijk hiervan wordt de aanpak per groep/per leerling bijgesteld. De intern begeleider spreekt dit door met de leerkrachten tijdens de groepsbesprekingen en ziet toe op de naleving ervan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend laag percentage van 5,26% van de leerlingen presteert onder advies, tegenover 11,81% landelijk. Dit onderstreept de kwaliteit van het adviesproces. Daarbij stroomt 36,84% boven advies door, wat het belang van de intensieve monitoring en maatwerkbegeleiding (zoals benoemd in het schoolondersteuningsprofiel) benadrukt.

Sociale ontwikkeling

1. Wij voeden onze leerlingen op tot fatsoenlijke evenwichtige mensen die respectvol (vanuit duidelijke waarden en normen) omgaan met zichzelf, de medemens en de omgeving. 2. Wij voeden onze leerlingen op tot personen die weten wat democratie inhoudt en die daar ook naar handelen. Ze leren hun mening over maatschappelijke thema’s te verwoorden. 3. Wij voeden onze leerlingen op tot mensen die “meedoen”, die actief betrokken willen zijn in de samenleving en die gericht zijn op samenwerking. 4. Wij voeden onze leerlingen op tot personen die kennis hebben van en respect tonen voor andere opvattingen en overtuigingen (religies). 5. Wij richten ons op de algemene ontwikkeling en we geven onze leerlingen culturele bagage mee voor het leven. LEES MINDER

begrip voor de ander

gelijkwaardigheid

verdraagzaamheid

Wat is de werkwijze van SmdB De Kandelaar voor sociale ontwikkeling?

SmdB De Kandelaar besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, zoals te zien is in de doorgaande lijn van de Kanjertraining. De school beschikt over een leerlijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en gebruikt een instrument, onderdeel van het LVS Leerling in Beeld van Cito, om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in kaart te brengen. Gedragstrainers begeleiden individuele leerlingen bij rouwverwerking, echtscheiding en andere situaties waarin kinderen zelf een hulpvraag hebben.

Welke registratievorm(en) gebruikt SmdB De Kandelaar om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

SmdB De Kandelaar gebruikt Leerling in Beeld en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SmdB De Kandelaar?

SmdB De Kandelaar gebruikt de Kanjertraining en 'Sta Sterk' trainingen voor sociaal-emotioneel leren.