
Schoolweging
De schoolweging van De Tweestroom Altforst is 28,87 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95.2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept dat de school basale vaardigheden effectief overdraagt, ondanks een dalende leerlingenpopulatie en complexere samenstelling.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
42.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de inspectienorm van 48.6% ligt. Dit kan samenhangen met de relatief hoge spreiding in schoolweging (5.5), wat wijst op diversiteit in onderwijsbehoeften. Toch scoort de school 4.7% hoger op fundamenteel niveau dan vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesbeeld toont een nadruk op middelhoge stromen: 20% vmbo-(g)t en 20% havo. Opvallend is het hoge percentage 'onbekend' advies (20%), mogelijk gerelateerd aan de kleine groepsgrootte. De school adviseert minder vaak vwo (0%) vergeleken met vergelijkbare scholen (18.6%), maar blijft boven het gemiddelde voor vmbo-(g)t (+3.55%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Tweestroom Altforst | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We richten ons op de persoonlijke groei en ontwikkeling. Om dat te bereiken is het nodig dat kinderen weten: Wat is het leerdoel: wat ga ik leren? Waar ze staan ten opzichte van dat leerdoel: wat kan/ken ik al en wat ga ik nog leren? Welke stappen ze kunnen zetten om dat leerdoel te bereiken: hoe pak ik het aan? We vinden het heel belangrijk dat onze kinderen naast cognitieve en sociaal-emotionele doelen/vaardigheden, zich ook ontwikkelen m.b.t. “Leren leren” (bijv. m.b.v. inzicht in de eigen (groei)mindset en de “leerkuil”). De kinderen werken op dit moment bij technisch lezen, spelling en rekenen aan doelen (zowel individueel als in de unit) die passen bij hun “zone van naaste ontwikkeling”. Voor de tussenresultaten nemen we ook de Leerling in Beeld toetsen (CITO) af van de volgende onderdelen: technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Resultaten worden geanalyseerd en vervolgens wordt de instructie aangepast op de behoefte van de kinderen. In februari en juli maken we n.a.v. de tussenresultaten een schoolanalyse. Hierin worden ook de actiepunten op schoolniveau geformuleerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en zelfredzaamheid. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn: Groei: ik groei en ontwikkel Betrokkenheid: ik ben actief en doe mee Vertrouwen: ik kom er wel en mag er zijn Eigenaarschap: ik neem zelf de regie Creativiteit; ik ontdek en ben nieuwsgierig Groei Kinderen krijgen de kans te laten zien wat ze willen en kunnen. Zij worden uitgedaagd en ondersteund, afhankelijk van hun mogelijkheden. Kinderen groeien door het opdoen van succeservaringen. Dit vergroot het zelfvertrouwen. Ze leren van en met elkaar. Hierbij mogen fouten gemaakt worden. Talenten van kinderen worden gezien en benut. Leerkrachten en kinderen stellen doelen. Deze zijn afgestemd op de onderwijsbehoeften van de kinderen (differentiatie). De uitdaging wordt daarbij opgezocht. Ook binnen het team worden de talenten benut om de innovatiekracht te vergroten. Hierbij worden leerkrachten regelmatig uitgedaagd om buiten de comfortzone te treden. Er worden bewuste keuzes gemaakt en doelen gesteld. Betrokkenheid De kinderen zijn actief, ze hebben een actieve werkhouding, er is veel interactie, ze nemen initiatief. Ze zijn nieuwsgierig, ze stellen vragen aan elkaar en aan de leerkracht. Kinderen helpen elkaar. Er heerst een goede werksfeer waar ruimte is voor een rustig werkklimaat en ontspanning. Kinderen en leerkrachten werken en leren met plezier! Leerkrachten staan open voor elkaar, helpen en steunen elkaar. Leerkrachten zijn enthousiast en hebben een open houding voor kinderen en ouders. Ouders worden actief betrokken bij de ontwikkeling van hun kind. Vertrouwen Er heerst een positief klimaat in de groep. Kinderen hebben vertrouwen in hun eigen competentie, zelfrespect en een positief zelfbeeld. Ze hebben waardering voor elkaar en laten dit zien door complimenten te geven. Op school begint vertrouwen bij jezelf. In het team nemen we verantwoordelijkheid en kunnen we op elkaar rekenen. Gemaakte afspraken worden nagekomen. We kunnen elkaar aanspreken (feedback) en weten dat alles gezegd mag worden. We vinden het belangrijk dat het team hierin ook het goede voorbeeld naar kinderen uitdraagt. Tussen ouders en team zijn de contacten laagdrempelig. We hebben vertrouwen in elkaars deskundigheid. Eigenaarschap Kinderen zijn betrokken bij hun eigen leerproces. Dit doen we door kinderen mede-eigenaar te maken door hen als groep te betrekken bij de doelen die we willen bereiken. Met de groep worden missie, regels en doelen gekozen. Met individuele kinderen gaan we in gesprek en we bevragen hen op hun doelen, wensen en ambities. Creativiteit Creativiteit en creatief denken stelt ons in staat om flexibel om te gaan met de steeds sneller veranderende maatschappij. Creativiteit is iets waarin we ons als mens van elkaar onderscheiden. We staan open voor nieuwe en ongewone ideeën. We durven als team buiten bestaande paden te denken en te handelen. Er is ruimte om te experimenteren. Een onderzoekende houding en een natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen en leerkrachten zijn daarbij complementair. LEES MINDER
Groei: Ik groei en ontwikkel
Vertrouwen: Ik kom er wel en mag er zijn
Creativiteit: Ik ontdek en ben nieuwsgierig
Wat is de werkwijze van Basisschool De Tweestroom met betrekking tot sociale ontwikkeling?
Basisschool De Tweestroom bereidt kinderen voor op de maatschappij door kennis, respect en verantwoordelijkheidsbesef bij te brengen. De school leert kinderen samen te leven en samen te werken. De school oriënteert zich het komende schooljaar op een andere methode die beter aansluit bij het onderwijs en de verwachtingen. Sinds dit schooljaar is er een Groepsgelukcoach binnen het team. Met GroepsGeluk wordt de dynamiek van de groep zichtbaar gemaakt, wat inzicht geeft in de processen die spelen. Twee keer per jaar wordt een vragenlijst in Rapportfolio gebruikt om de sociale opbrengsten in kaart te brengen. De resultaten staan centraal tijdens het ontwikkelgesprek. Het team analyseert de resultaten en maakt een plan van aanpak bij specifieke onderwijsbehoeften. Vanaf schooljaar 2024-2025 wordt er preventief gewerkt met behulp van de groepsgelukcoach.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Tweestroom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Tweestroom gebruikt Zien, Mijnrapportfolio en Digikeuzebord om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Tweestroom?
Basisschool De Tweestroom gebruikt Een doos vol gevoelens, Relaties en Seksualiteit van de GGD, oriënteert zich op een methode met Kwink en zet groepsgeluk in door middel van een groepsgelukleerkracht.