
Schoolweging
De schoolweging van De Wegwijzer Alteveer is 31,26 , met een spreiding van 4,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,1% behaalt bijna iedere leerling het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de robuuste basiskwaliteit van het onderwijs, ondanks een schoolweging die boven het landelijk gemiddelde ligt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 65,8% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Deze score benadrukt de effectieve aanpak van de school om leerlingen cognitief uit te dagen, zelfs in een populatie met een relatief complexe samenstelling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een tweeledig beeld: 41,7% havo-advies (ver boven het gemiddelde van 16,1% bij vergelijkbare scholen) naast 25% gecombineerde vmbo-k/-(g)t-adviezen. Het vwo-percentage (8,3%) blijft onder het regionale gemiddelde (18,6%), wat mogelijk samenhangt met de populatiesamenstelling. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, in contrast met 1,01% regionaal.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wegwijzer Alteveer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de voortgang van de kinderen te volgen maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. Naast de dagelijkse observaties en de methode gebonden toetsen maken we voor taalverzorging, begrijpend lezen en rekenen gebruik van het IEP leerlingvolgsysteem. Daarnaast maken we voor technisch lezen in groep 3 t/m 8 gebruik van de Cito DMT en AVI toetsen. De resultaten van de methodetoetsen worden geanalyseerd en met de evt. benodigde acties verwerkt in groepsplannen en evt. in een individueel plan. In de groepen 1 en 2 wordt er voor de vakken beginnende gecijferdheid en beginnende geletterheid een groepsplan opgesteld. In de groepen 3 t/m 8 voor de vakken lezen, taalverzorging en rekenen. In het groepsplan worden de doelen en de wijze waarop er aan de doelen gewerkt wordt beschreven. Onze teamleden gaan ervoor om alle leerlingen de benodigde ondersteuning te bieden. Wanneer leerlingen, naast de basisondersteuning, extra ondersteuning nodig hebben wordt de intern begeleider geraadpleegd. Indien nodig wordt er een individueel plan opgesteld. De resultaten van de IEP LVS toetsen worden op individueel, groeps- en schoolniveau geanalyseerd. De groeps- en schoolanalyses worden 2x per jaar besproken in het team. De individuele analyses worden, indien nodig, tijdens een leerlingbespreking met de intern begeleider besproken. Op basis van de besprekingen worden de plannen aangepast. Als uit de resultaten blijkt dat deelname aan de plusklas een mogelijke optie is wordt het SiDi PO ingevuld. Een signaleringsinstrument voor meer- en hoogbegaafden. Leerlingen vanaf groep 6 (incidenteel vanaf groep 5) kunnen deelnemen aan de plusklas. Om de kinderen te betrekken bij hun eigen ontwikkeling worden de resultaten op zowel de methode- als de niet methodegebonden toetsen ook met henzelf besproken. Om ze gericht aan de doelen te laten werken en meer eigenaarschap te geven kan er gewerkt worden met een data/doelenmuur. De resultaten worden tijdens rapportgesprekken en evt. tussentijdse gesprekken met ouders besproken. In groep 1 en 2 wordt er gebruik gemaakt van het Digikeuzebord en het bijbehorende leerlingvolgsysteem.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
18,2% van de leerlingen presteert onder adviesniveau (vs. 11,8% landelijk), wat mogelijk verband houdt met de complexere schoolweging. Desondanks presteert 63,6% op niveau, in lijn met landelijke trends. De school zet in op intensieve begeleiding, zoals beschreven in het zorgplan, om deze uitdaging aan te gaan.
Sociale ontwikkeling
Om tot leren te komen is een veilige, plezierige en stimulerende omgeving een belangrijke voorwaarde. De kinderen moeten zich veilig en geaccepteerd weten om tot leren te kunnen komen en zelfvertrouwen te ontwikkelen. Wij geloven dat God elk kind uniek geschapen heeft met eigen gaven en talenten. Kinderen krijgen zoveel mogelijk de ruimte om zichzelf te zijn binnen de regels die op school gelden. Als school proberen we de veiligheid te creëren die hiervoor nodig is. Kinderen leren de mogelijkheden en beperkingen van zichzelf te accepteren en te waarderen. Wij begeleiden hen in de ontwikkeling van hun persoonlijkheid en zelfstandigheid. Daarbij wordt hen geleerd om met zorg en respectvol met elkaar om te gaan. Op school schenken wij daarom nadrukkelijk aandacht aan de sociaal- en emotionele ontwikkeling van kinderen. Het om kunnen gaan met eigen gevoelens of emoties en die van anderen draagt bij aan het welbevinden en de ontwikkeling van de kinderen. LEES MINDER
veiligheid
respect en zorg voor elkaar
samen groeien en ontwikkelen
Wat is de werkwijze van CBS De Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?
CBS De Wegwijzer draagt bij aan het respect en de zorg voor elkaar en het samen met anderen groeien en ontwikkelen door onder andere het geven van lessen gericht op de sociaal- en emotionele ontwikkeling, het hanteren van school- en groepsregels, samenwerkingsopdrachten, het organiseren van activiteiten tussen leerlingen uit verschillende groepen en het meedoen met buitenschoolse activiteiten. De leerlingen van groep 6 t/m 8 nemen jaarlijks deel aan het 'Leerlingtevredenheid en veiligheidsonderzoek' van PO Vensters. Dit geeft een beeld van de leerlingtevredenheid over de school en lessen, het welbevinden en de sociale en fysieke veiligheid. De leerlingen van de groepen 3 t/m 8 vullen elk schooljaar de 'IEP hart- en handeninstrumenten' in. Het beeld dat de leerkracht heeft, gezamenlijk met wat de leerlingen ingevuld hebben geeft een beeld van de sociaal- emotionele ontwikkeling, leeraanpak, creatief vermogen en de sociale veiligheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CBS De Wegwijzer gebruikt de Hart en handen instrumenten van het IEP LVS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Wegwijzer?
CBS De Wegwijzer gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.