
Schoolweging
De schoolweging van De Höchte is 31,15 , met een spreiding van 5,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept het effect van de intensieve basisondersteuning en het adaptieve lesprogramma dat in het schoolplan wordt beschreven.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
84,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43,5%. Dit toont aan dat de school succesvol differentieert voor talentontwikkeling, ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,15). Ter vergelijking: vergelijkbare schalen scoren gemiddeld 55,4% op streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een tweedeling: 62,5% vmbo-niveaus (waarvan 50% vmbo-(g)t) versus 37,5% havo/vwo. Opvallend is het sterke aandeel vwo-adviezen (25% vs. 18,6% landelijk), wat past bij de hoge streefniveauscores. Tegelijk wijst 12,5% vmbo-k advies op maatwerk voor kwetsbare leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Höchte | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 182.29 | 176.28 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. Binnen onze school werken wij met de leerlingvolgsysteem toetsen van Cito voor de vakken Rekenen-Begrijpend Lezen-Technisch Lezen en Spelling. 2 Keer per jaar (in februari en in juni) worden deze leerlingvolgsysteem toetsen afgenomen. Van deze tussenresultaten worden analyses gemaakt. Die analyses kunnen leiden tot interventies op school-, groeps- of leerlingniveau om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen. Ook kunnen deze analyses leiden tot aanpassingen in het aanbod op schoolniveau, scholingskeuzes voor leerkrachten en sturing op het handelen van leerkrachten. De toetsen voor rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling hebben een signalerende functie. Wij gebruiken daarnaast nog een aantal toetsen voor individuele leerlingen die voor ons een diagnosticerende functie hebben.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
91,7% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 8,3% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). De afwezigheid van leerlingen boven advies benadrukt de zorgvuldige advisering. Dit sluit aan bij de beschreven 'meervoudige onderbouwing' van adviezen met oog voor zowel cognitie als sociaal-emotionele ontwikkeling.
Sociale ontwikkeling
Wij streven naar een schoolklimaat waarin een ieder zich veilig voelt en aanvaard weet. Wij willen een veilig, ondersteunend en stimulerend schoolklimaat bieden waarin we saamhorigheid tussen leerkrachten en leerlingen onderling bevorderen en waarin we de individuele ontwikkeling van kinderen stimuleren. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig en thuis voelen bij ons op school. Daar wordt door het team continu aan gewerkt. Uit de laatste inspectierapporten, ouder- leerling- en personeel-enquêtes blijkt dat zowel leerlingen, als ouders als personeel zich veilig en gezien voelen bij ons op school. Sterke kanten van onze school: Sterk pedagogisch klimaat waarbij veel aandacht is voor kinderen en ouders. Veilige omgeving in alle facetten: omgang - gebouw en plein. Fijne gastvrije sfeer. Leerlingen, ouders en externen voelen zich welkom bij ons op school. Kanjertraining: In schooljaar 2022-2023 zijn we gestart met de Kanjertraining. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). Deze methode voor het basisonderwijs streeft de volgende doelen na: Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas. Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen. Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten. Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen. Leren om verantwoordelijkheid te nemen. Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. De Kanjertraining is opgenomen in de database van het NJi (Nederlands jeugdinstituut) als effectief bij pestproblematiek en het aanleren van sociale vaardigheden. De methode kent een leerlingvolgsysteem dat erkend is door de Cotan en door de onderwijsinspectie gebruikt kan worden om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten. De Kanjertraining is in feite dan ook meer dan alleen een methode, het vormt voor scholen de leidraad om pedagogisch beleid te maken. Kanjertraining helpt leerkrachten om anders te kijken naar het gedrag van kinderen. Gaat er dan nooit meer iets mis op Kanjerscholen, heerst er altijd rust en vrede? Nee, maar Kanjertraining kan wel helpen om problemen bespreekbaar te maken en te zoeken naar oplossingen die goed zijn voor alle partijen. LEES MINDER
Veiligheid
Geborgenheid
Saamhorigheid
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool de Höchte voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool de Höchte signaleert veiligheidsrisico’s door observaties en vragenlijsten. De school investeert in ouderbetrokkenheid en volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling via Kanvas, behorend bij de Kanjertraining, en de Veiligheidsvragenlijst. Er zijn goede afspraken met Centrum voor Jeugd en Gezin, Welstad, leerplicht en GGD. Incidenten worden vastgelegd in de incidentenregistratie en er zijn protocollen binnen het Veiligheidsplan, beleidsplannen en borgingsdocumenten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool de Höchte om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool de Höchte gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool de Höchte?
Christelijke Basisschool de Höchte gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.