Protestants Christelijke Basisschool Het Baken
Klepperman 1
2401 GH Alphen

Schoolweging

Schoolweging
30.18
Spreiding
6.13

De schoolweging van Het Baken Alphen aan den Rijn is 30,18 , met een spreiding van 6,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94.68% van de leerlingen op het fundamentele niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit, hoewel het net onder het regionale gemiddelde (95.71%) blijft.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het Baken behaalt 51.54% op het streefniveau (taakwaarde 45.5%), wat aangeeft dat ruim de helft van de leerlingen het hogere taal- en rekenniveau bereikt. Hoewel dit lager is dan het regionaal gemiddelde van 57.30%, overstijgt het de inspectienorm aanzienlijk.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel laat een nadruk op theoretische leerwegen zien: 15.79% vwo-adviezen tegen 18.61% regionaal. Praktijkonderwijs valt met 7.89% opvallend hoog uit (landelijk: 1.01%), mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie. De combinatie vmbo-(g)t/havo (21.05%) vormt de grootste groep, wat wijst op een brede differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente Alphen aan den RijnGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Dagelijks volgen wij de ontwikkeling en het werk van de kinderen teneinde hun vorderingen zo nauwkeurig mogelijk vast te stellen. Wij doen dit door middel van: Observaties. Het controleren en corrigeren van verwerkte leerstof. Individuele onderzoeken. KIJK, een leerlingvolgsysteem voor kleuters. Leerlingvolgsysteem van de DIA voor de groepen 3 t/m 8. Toetsen voor begrippen, lezen, spellen, rekenen en de wereld- oriënterende vakken. Het digitaal invullen van lijsten m.b.t. de sociaal-emotionele ontwikkeling (met behulp van het leerlingvolgsysteem van de kanjertraining). De gegevens van iedere leerling worden door de leerkracht verzameld en bijgehouden in ParnasSys, het digitaal leerlingadministratiesysteem dat wij gebruiken. Daarin worden gegevens opgenomen over het gezin, de leerlingbesprekingen, gesprekken met ouders, speciale onderzoeken, handelingsplannen, toets- en rapportgegevens. Van iedere leerling wordt bovendien een leerlingmap bijgehouden met daarin belangrijke gegevens van voorgaande jaren. Ieder cursusjaar kent toetsperiodes. Na iedere toetsperiode bespreken de leerkrachten samen met de interne begeleider de groepsresultaten. Hierna wordt een groepsplan opgesteld. Op deze manier willen we aandacht geven aan alle kinderen in de groep. Verslaggeving naar ouders Op Het Baken hebben we een digitaal rapport. Onder digitaal verstaan we dat het rapport digitaal gemaakt is. Het rapport is niet digitaal inzichtelijk. Alle resultaten van de methodische en de DIA toetsen en het algemeen welbevinden worden hierin weergegeven. In de groepen 1/2 wordt een kind verslag gebruikt. Naast de rapporten zijn er diverse gesprekken. Het eerste gesprek is een ouder/kind gesprek aan het begin van het jaar. De input vanuit de thuissituatie van het kind staat hier centraal. De twee andere gesprekken komen voort van- uit het rapport. Het laatste gesprek is op afroep en niet voor iedereen noodzakelijk. Daarnaast is het altijd mogelijk tussendoor een afspraak te maken om na schooltijd in gesprek te gaan met de leerkracht.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

77.14% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant boven het regionale gemiddelde (62.93%). Het percentage onderadvisering (14.29%) ligt licht boven de landelijke trend (11.81%), wat mogelijk samenhangt met de relatief lage drempel voor praktijkonderwijsadviezen.

Sociale ontwikkeling

Onze school wil een leefgemeenschap zijn waar kinderen niet alleen iets leren maar zich ook kunnen ontwikkelen in een houding van zelfvertrouwen, zelfkennis en positief gedrag. Een goede samenwerking tussen schoolbestuur, schoolleiding, leerkrachten, kinderen en ouders, vormt de basis voor een goed schoolklimaat: een goede school maken we met elkaar! Op onze school willen we leerlingen een duidelijke structuur en een goed pedagogisch klimaat bieden. Dat betekent dat de school voor de leerlingen een veilige en geborgen plek moet zijn die tevens inspirerend en aantrekkelijk is. Een school waar de kinderen graag naar toe gaan. We willen positief omgaan met elkaar. Daarbij is er geen ruimte voor zaken als pesten, schelden, vloeken en vechten. Het samen leren, samenwerken en zorg dragen voor elkaar is belangrijk.De zorg voor het pedagogisch klimaat en in het bijzonder de zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen is een speerpunt op onze school. Met behulp van de Kanjertraining kunnen we op professionele wijze hieraan ondersteuning geven. Het doel van de training is dat je op een goede manier met jezelf en met een ander leert omgaan. De Kanjertraining is gericht op het creëren en behouden van een positief pedagogisch klimaat in de klas en op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Het groepsgebeuren en natuurlijk de rol die iedereen daarin speelt staat hierbij centraal. De leerkracht maakt in de uitvoering van de lessenreeks gebruik van een uitgebreide handleiding en een pedagogisch adviessysteem. We willen een sfeer creëren waarin pesten door het complete team eenduidig als ongewenst gedrag wordt aangemerkt. We vinden het belangrijk dat zowel slachtoffer als dader hulp geboden wordt. En daarnaast onderkennen we ook de rol van de “medeweters”. Zij hebben een cruciale rol in het proces te vervullen. We willen naar de kinderen luisteren en de tijd nemen en openstaan voor ideeën van de kinderen. De leerkracht is steunend en hulpvaardig. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat we zorgen dat de kinderen merken dat we hun medestander zijn, en willen helpen om de goede oplossingen te vinden. Tot slot stellen we wel grenzen aan onszelf en aan de kinderen. Een steeds terugkerend item is dat kinderen die bij een pestprobleem betrokken zijn moeite hebben met het aangeven van grenzen en het respecteren van grenzen. Het welbevinden van onze leerlingen op school en de sfeer in de klas vinden wij als team heel erg belangrijk. Wij zien dat de Kanjertraining daaraan een fundamentele bijdrage levert. LEES MINDER

Vertrouwen

Rust

Wederzijds respect

Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool Het Baken voor sociale ontwikkeling?

Protestants Christelijke Basisschool Het Baken werkt binnen de Kanjertraining met een leerlingvolgsysteem (LVS). In groep 1 tot en met 4 is dit een leerkracht versie, waarbij de leerkracht invult hoe het kind zich sociaal emotioneel beweegt in de klas. In de groepen 5 tot en met 8 komen hier ook de vragenlijsten van de kinderen bij, waarbij de kinderen digitaal invullen hoe zij zich in de klas voelen. Deze Kanjer LVS uitslagen worden gebruikt binnen de groepsbesprekingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Het Baken om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Protestants Christelijke Basisschool Het Baken gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kanvas.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Het Baken?

Protestants Christelijke Basisschool Het Baken gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertrainingen.