
Schoolweging
De schoolweging van De Stromen is 32,13 , met een spreiding van 6,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,2% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, waaronder de geïmplementeerde taalmethodieken en rekenstrategieën.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met een score van 41,2% voor het streefniveau haalt de school exact de door de inspectie gestelde signaleringswaarde. Dit geeft aan dat de school effectief inspeelt op de onderwijsbehoeften van haar specifieke leerlingenpopulatie, ondanks de relatief complexe samenstelling (schoolweging 32,13).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerroutes: 21,43% vmbo-k, 16,67% vmbo-(g)t en 9,52% vwo. Het aandeel praktijkonderwijs (2,38%) ligt iets boven het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij de bredere onderwijsvisie van de school om voor elke leerling een passend traject te bieden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Stromen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op school werken we met het DIA Leerlingvolgsysteem voor de groepen 3 t/m 8. Naar aanleiding van de resultaten maken we een groepsontwikkelbord. In groep 1/2 weken we met het observatieprogramma Mijn Kleuterplein. In groep 8 is de doorstroomtoets Route 8.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een relatief hoog percentage oud-leerlingen (14,55%) presteert onder hun schooladvies, tegenover 11,81% landelijk. Dit vraagt om aandacht voor de doorstroombegeleiding. Het percentage leerlingen dat boven advies presteert (12,73%) is lager dan het vergelijkingspercentage (25,27%), wat mogelijk duidt op voorzichtige adviespraktijken.
Sociale ontwikkeling
We willen met elkaar een school zijn waar kinderen, ouders en leerkrachten zich veilig voelen. Waar we elkaar vertrouwen, er niet tegenop zien om naar toe te gaan, en waar het met elkaar plezierig is. Uiteraard willen we dat kinderen het nodige leren: kennis opdoen, leren omgaan met elkaar, met materialen en waarde leren hechten aan gangbare en voor een ieder acceptabele en te hanteren waarden en normen. We werken met elkaar aan een veilig leerklimaat waarin kinderen optimaal tot leren komen en waarbij we streven naar zelfverzekerde leerlingen die vol zelfvertrouwen in het leven staan, met oog voor de mensen om hun heen. LEES MINDER
zelfvertrouwen - veilig voelen
respect voor elkaar/omgeving
actief burgerschap
Wat is de werkwijze van PCB De Stromen voor sociale ontwikkeling?
PCB De Stromen gebruikt de Kanjertraining om een veilige omgeving te creëren en te handhaven. Elk schooljaar worden lessen uit de Kanjertraining gegeven en besproken. Alle leerkrachten en ondersteunend personeel zijn getraind in het geven van Kanjertraininglessen. De training heeft tot doel om kinderen positief over zichzelf en anderen te leren denken, waardoor sociale stress vermindert. Het respect voor de leerkracht wordt vergroot, pestproblemen worden aangepakt, leerlingen durven zichzelf te zijn, ze voelen zich veilig en betrokken en kunnen gevoelens uiten. De aanpak is gericht op signaleren en zichtbaar gedrag, oplossingsgericht volgens duidelijke principes, die zijn vastgelegd in lesmateriaal en handleidingen. De aanpak richt zich op schoolbeleid, ouders, leerling, leerkracht, sport/buurt, respect voor andere overtuigingen. Er wordt gebruik gemaakt van een systeem met dieren: het konijn (stil en bang), de tijger (kanjer), de aap (uitslover), de vogel (hork of baasspeler).
Welke registratievorm(en) gebruikt PCB De Stromen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
PCB De Stromen gebruikt Kanvas en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCB De Stromen?
PCB De Stromen gebruikt Kanjertrainingen en 'Sta Sterk' trainingen voor sociaal-emotioneel leren.