
De resultaten van Het Spinnewiel in Alphen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Het Spinnewiel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Het Spinnewiel
De schoolweging van Het Spinnewiel is 30,22 , met een spreiding van 6,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Het Spinnewiel bij jullie?
Ontdek hoe goed Het Spinnewiel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
96,7% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score ligt ook hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,7%), wat wijst op sterke basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Het Spinnewiel?
Opvallend is het hoge percentage havo- (34,1%) en vwo-adviezen (18,2%), samen goed voor 52,3% van de leerlingen. Dit overtreft de regionale verhoudingen (27,0% havo/vwo). Praktijkonderwijsadvies (2,3%) ligt iets boven het vergelijkingsgemiddelde (1,0%), wat past bij de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Spinnewiel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.82 | 176.35 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Korte en middellange cyclus Voor de methode gebonden toetsen vullen de leerkrachten blokobservatieformulieren in. Daarmee leggen ze vast welke leerlingen welke doelen uit het blok hebben gehaald en welke doelen nog niet zijn behaald. Vervolgens bepalen de leerkrachten wanneer en op welke manier voor de nog niet behaalde doelen opnieuw instructie en inoefening kan worden ingepland. Dit wordt genoteerd in het groepsplan. De blokobservatieformulieren worden gemonitord door de intern begeleider. Lange cyclus De resultaten van Cito Leerling in Beeld (LiB) toetsen vormen de basis van de lange cyclus. Wanneer de leerlingen de toetsen hebben afgenomen, analyseert de leerkracht de resultaten. Deze resultaten worden na wel de M- als de E-ronde met de intern begeleider besproken tijdens de groepsbespreking. Met elkaar worden doelen gesteld voor de komende periode. Vervolgens wordt er planmatig gewerkt om deze doelen te behalen. Deze doelen staan vermeld in het groepsplan en indien nodig in individuele handelingsplannen. Groepsplannen en handelingsplan kennen een tussentijdse en een eindevaluatie. Groepsplannen en handelingsplannen worden na een schooljaar overgedragen aan de nieuwe leerkracht.
Zitten de oud-leerlingen van Het Spinnewiel in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
65,6% van de leerlingen presteert op adviesniveau, iets boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage onderadvisering (12,5%) ligt marginaal hoger dan de referentiegroep (11,8%), mogelijk gerelateerd aan de hogere schoolweging. De 21,9% bovenadvisering onderstreept tegelijkertijd goede doorstroomkansen.
Sociale ontwikkeling
Voor de sociale en emotionele ontwikkeling van de leerlingen werken we met de Kanjertraining. Met de Kanjertraining leren kinderen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: 'wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat, is belangrijker, dat vormt je. Doe je best er iets van te maken'. Zoek oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn. Het belangrijkste doel van de Kanjertraining is dat een kind positief over zichzelf leert denken. De Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. LEES MINDER
Vertrouwen
Wederzijds respect
Sociale redzaamheid
Wat is de aanpak van Het Spinnewiel voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Het schooljaar start met de Gouden Weken, gericht op groepsvorming en een fijne sfeer. Regels over omgangsvormen worden afgesproken en onderhouden, met extra aandacht tijdens de Zilveren Weken na de kerstvakantie. Het Spinnewiel gebruikt sociale vragenlijsten (KanVAS) bij leerlingen van groep 5 tot en met 8 om de sociale opbrengsten te meten. De resultaten worden verwerkt in het groepsplan sociale veiligheid. Bij bijzonderheden gaan leerkrachten in gesprek met de coördinator sociale veiligheid, de leerling en eventueel de ouders.
Welke registratievormen gebruikt Het Spinnewiel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Het Spinnewiel gebruikt KanVAS als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het Spinnewiel?
Het Spinnewiel maakt gebruik van Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.