Het Spectrum
Honingzwam 6
2403 HN Alphen

Schoolweging

Schoolweging
29.89
Spreiding
5.85

De schoolweging van Het Spectrum Alphen aan den Rijn is 29,89 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92.0% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau. Dit ligt weliswaar onder het vergelijkingsgemiddelde van 95.9%, maar ruim boven de landelijke norm van 85%. De school heeft hiermee een stevige basis voor taal en rekenen gewaarborgd.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47.1%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29.89) in staat is ambitieuze doelen te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 24.1% vmbo-(g)t en 37.9% havo/vwo-advies, tegenover 13.8% vmbo-b/k. Dit patroon wijst op een sterke differentiatiecapaciteit. Opvallend is het hoge percentage dubbeladviezen (20.7% vmbo-(g)t/havo), wat aansluit bij het gepersonaliseerde leerplan van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente Alphen aan den RijnGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Elke half jaar worden alle leerlingen van groep 3 t/m getoetst met de (LIB) Citotoetsen Rekenen en Wiskunde, Begrijpend lezen, Technisch lezen door DMT en AVI en de Spelling toets. Na de verwerking van de toetsen kijken we met het hele team naar de schoolopbrengsten en lichten we specifieke groepen toe met elkaar. Tijdens deze studiedag kijken we naar 'wat werkt' en welke interventies we op schoolniveau gaan invoeren het half jaar erna. Dan volgen de groeps- en leerlinganalyses. Die doen de teamleden in hun eigen klas. Er zijn afspraken gemaakt over de te maken interventies bij de verschillende scores. Zo nemen we voor rekenen bijvoorbeeld de Bareka toets af en gaan sommige leerlingen met Rekensprint (online of 'live') aan de slag. Voor Spelling zetten we het '5-woordendictee' in en bij lezen maken we gebruik van Ralfi, Ralfi Light en Pravoo leesbladen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 10.9% onderadvisering presteert de school beter dan landelijk (11.8%). De 63.0% die op advies functioneert, sluit aan bij het gemiddelde. De school combineert realistische advisering met extra ondersteuning, zoals blijkt uit het relatief lage uitvalpercentage.

Sociale ontwikkeling

We willen graag dat iedereen op school zich betrokken en verantwoordelijk voelt voor de school. Dit bereiken we mede door invoering en hantering van de nieuwe methode Vreedzaam. Deze geeft richting aan dit proces en richt zich op leerlingen, teamleden en ouders. Ouders worden geregeld geïnformeerd over de thema's die centraal staan in Vreedzaam, zodat hierover ook thuis kan worden gesproken. In het schooljaar 20254-2025 zullen er mediatoren vanuit groep 6 en 7 worden opgeleid. De stuurgroep zorgt voor de verdere implementatie van Vreedzaam en zorgt voor de borging van afspraken en de gezamenlijk opgestelde grondwet. LEES MINDER

Respect voor elkaar

Samenwerken

Burgerschap

Wat is de werkwijze van Het Spectrum voor sociale ontwikkeling?

Het Spectrum werkt aan sociale ontwikkeling met kernwaarden die mede bepaald zijn tijdens het visietraject richting de nieuwbouw, in samenspraak met Junis. De school gebruikt wekelijks de methode 'Vreedzaam', waarbij diverse thema's worden besproken en uitgewerkt door alle groepen. Tweemaal per jaar vullen de leerlingen vragenlijsten in vanuit LIB (leerling in beeld). Op basis hiervan wordt bepaald wat er nodig is voor de verschillende groepen op sociaal-emotioneel en pedagogisch vlak. De grondwet, gezamenlijk opgesteld vanuit Vreedzaam, hangt zichtbaar in de gangen en in de klas.

Welke registratievorm(en) gebruikt Het Spectrum om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Het Spectrum gebruikt Sociaal emotioneel functioneren (LIB) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het Spectrum?

Het Spectrum gebruikt de 'Vreedzame school' methode voor sociaal-emotioneel leren.