
Schoolweging
De schoolweging van Het Spectrum Alphen aan den Rijn is 29,89 , met een spreiding van 5,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 24.1% vmbo-(g)t en 37.9% havo/vwo-advies, tegenover 13.8% vmbo-b/k. Dit patroon wijst op een sterke differentiatiecapaciteit. Opvallend is het hoge percentage dubbeladviezen (20.7% vmbo-(g)t/havo), wat aansluit bij het gepersonaliseerde leerplan van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Alphen aan den Rijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Elke half jaar worden alle leerlingen van groep 3 t/m getoetst met de (LIB) Citotoetsen Rekenen en Wiskunde, Begrijpend lezen, Technisch lezen door DMT en AVI en de Spelling toets. Na de verwerking van de toetsen kijken we met het hele team naar de schoolopbrengsten en lichten we specifieke groepen toe met elkaar. Tijdens deze studiedag kijken we naar 'wat werkt' en welke interventies we op schoolniveau gaan invoeren het half jaar erna. Dan volgen de groeps- en leerlinganalyses. Die doen de teamleden in hun eigen klas. Er zijn afspraken gemaakt over de te maken interventies bij de verschillende scores. Zo nemen we voor rekenen bijvoorbeeld de Bareka toets af en gaan sommige leerlingen met Rekensprint (online of 'live') aan de slag. Voor Spelling zetten we het '5-woordendictee' in en bij lezen maken we gebruik van Ralfi, Ralfi Light en Pravoo leesbladen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
We willen graag dat iedereen op school zich betrokken en verantwoordelijk voelt voor de school. Dit bereiken we mede door invoering en hantering van de nieuwe methode Vreedzaam. Deze geeft richting aan dit proces en richt zich op leerlingen, teamleden en ouders. Ouders worden geregeld geïnformeerd over de thema's die centraal staan in Vreedzaam, zodat hierover ook thuis kan worden gesproken. In het schooljaar 20254-2025 zullen er mediatoren vanuit groep 6 en 7 worden opgeleid. De stuurgroep zorgt voor de verdere implementatie van Vreedzaam en zorgt voor de borging van afspraken en de gezamenlijk opgestelde grondwet. LEES MINDER
Respect voor elkaar
Samenwerken
Burgerschap
Wat is de werkwijze van Het Spectrum voor sociale ontwikkeling?
Het Spectrum werkt aan sociale ontwikkeling met kernwaarden die mede bepaald zijn tijdens het visietraject richting de nieuwbouw, in samenspraak met Junis. De school gebruikt wekelijks de methode 'Vreedzaam', waarbij diverse thema's worden besproken en uitgewerkt door alle groepen. Tweemaal per jaar vullen de leerlingen vragenlijsten in vanuit LIB (leerling in beeld). Op basis hiervan wordt bepaald wat er nodig is voor de verschillende groepen op sociaal-emotioneel en pedagogisch vlak. De grondwet, gezamenlijk opgesteld vanuit Vreedzaam, hangt zichtbaar in de gangen en in de klas.
Welke registratievorm(en) gebruikt Het Spectrum om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Het Spectrum gebruikt Sociaal emotioneel functioneren (LIB) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.