Het Palet
Javastraat 5
2405 CS Alphen

Schoolweging

Schoolweging
30.23
Spreiding
6.87

De schoolweging van Het Palet Alphen aan den Rijn is 30,23 , met een spreiding van 6,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92.2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, mede dankzij het adaptieve taalprogramma dat in 2021 werd geïntroduceerd.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

41.1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder het inspectiedoel van 45.5% en het regionaal gemiddelde (57.3%) ligt. De school geeft aan dit te verbeteren via doelgericht rekenonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan 2023.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: aan de ene kant 13.0% praktijkonderwijs/vmbo-b (vs. 6.6% regionaal), aan de andere kant 34.8% havo/vwo tot vwo-advies (regionaal 40.3%). De relatief lage havo/vwo-percentages verklaren mogelijk de lagere streefniveauscores. Toch valt de doorstroom naar het vwo (13.0%) positief op ten opzichte van vergelijkbare scholen (18.6%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Palet Alphen aan den RijnGemeente AmsterdamNederland
LIB175.82170.38175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ons leerlingvolgsysteem is erop gericht om de kinderen de gehele basisschoolperiode te volgen in hun ontwikkeling. Wij gebruiken daarvoor de LIB-toetsen. Omdat deze toetsen worden afgenomen bij een grote groep leerlingen in het hele land kunnen wij de vorderingen van uw kind vergelijken met leeftijdsgenoten in het land. Via een vast rooster worden deze toetsen afgenomen. Uit de resultaten halen wij belangrijke aanvullende informatie over het onderwijsaanbod dat onze leerlingen nodig hebben, maar ook over de kwaliteit van ons onderwijs. Daarnaast volgen we de methodegebonden toetsen welke leerdoelen behaald zijn en wat nog geoefend dient te worden. In groep 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van een observatiesysteem waarmee we de ontwikkeling van de leerlingen in kaart brengen. Het onderwijsaanbod sluit hierop aan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 18.8% leerlingen onder advies (vs. 11.8% landelijk) is terughoudendheid in advisering merkbaar. Positief is dat 68.8% op advies functioneert, wat aansluit bij de zorgvuldige adviesprocedure met o.a. doorstroomtoets-analyses. De school benadrukt in haar beleid het belang van 'realistisch adviseren' om teleurstellingen te voorkomen.

Sociale ontwikkeling

Wij denken dat sociale veiligheid en de ontwikkeling van sociale vaardigheden de basis is om tot leren te kunnen komen.

Iedereen hoort erbij

We lossen conflicten samen op

We zorgen ervoor dat iedereen zich veilig voelt

Wat is de werkwijze van Het Palet voor sociale ontwikkeling?

Elk schooljaar start op Het Palet met 'De Gouden Weken', waarin groepsvormende activiteiten plaatsvinden. Er zijn klassenregels en klassenafspraken. Wekelijks staan de lessen van 'De Vreedzame School' op het programma.

Welke registratievorm(en) gebruikt Het Palet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Het Palet gebruikt 'Hart en Ziel' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het Palet?

Het Palet gebruikt de methode 'Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.