
Schoolweging
De schoolweging van Het Mozaïek Alphen aan den Rijn is 27,20 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,95% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit ligt iets hoger dan bij vergelijkbare scholen (96,45%) en benadrukt de effectieve basisondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
60,95% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit ligt net onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (61,13%), wat past bij de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op hogere leerwegen: 21,43% vwo en 25,71% havo (vs. 18,61% en 16,07% regio). Tegelijkertijd is het aandeel praktijkonderwijs verwaarloosbaar (0%), wat lager is dan het gemiddelde (0,12% regio). De combinatie vmbo-(g)t/havo (14,29%) onderstreept maatwerk voor doorstroomgericht onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Alphen aan den Rijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden met de intern begeleider en de groepsleerkracht geanalyseerd en besproken. Naar aanleiding van de tussenresultaten wordt indien nodig het onderwijsaanbod voor de groep of leerling aangepast. Ook wordt de analyse van de tussenresultaten besproken met intern begeleiders en directie. Met het hele team wordt gekeken hoe de resultaten zich verhouden t.o.v. de ambities van de school. Vanuit daar volgen passende acties op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
73,68% van de leerlingen zit op advies, wat significant hoger is dan het vergelijkingspercentage (62,93%). Slechts 12,28% presteert onder advies (vgl. 11,81% regio), wat aansluit bij de methode van ‘realistische advisering’ beschreven in het schoolplan. Het lage percentage boven advies (14,04% vs. 25,27%) reflecteert mogelijk een zorgvuldige inschatting.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Hierbij gebruiken we de manier van de zeven gewoonten van leiderschap (Stephen Covey). LEES MINDER
Veilige omgeving
Respect
Bewuste keuzes maken
Wat is de werkwijze van Het Mozaïek voor sociale ontwikkeling?
De sociale ontwikkeling van leerlingen wordt geobserveerd met de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL) in de onder- en bovenbouw. Kinderen in groep 6 t/m 8 dragen bij aan het beeld van hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Er worden groepsdoelen gesteld en er is een goed gedrag protocol. Ouders van kinderen die baat hebben bij meer weerbaarheid worden gewezen op mogelijkheden bij de GGD. De school maakt gebruik van de advisering van de GGD. Het team observeert de sociaal emotionele ontwikkeling en gebruikt de SCOL.
Welke registratievorm(en) gebruikt Het Mozaïek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Het Mozaïek gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.