
Schoolweging
De schoolweging van De Wereldwijzer Alphen aan den Rijn is 27,32 , met een spreiding van 6,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit toont aan dat basisvaardigheden consequent worden aangeleerd, zelfs met een dalend leerlingenaantal.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 44,8% behaalde streefniveaus blijft de school onder haar signaleringswaarde van 50,1%. Dit past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27,32). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen 61,1%, wat wijst op groeipotentieel bij meer uitdagend onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen polarisatie: 5,88% praktijkonderwijs (vs. 1,01% regio) naast 35,29% havo/vwo-adviezen. Opvallend is het hoge aandeel dubbeladviezen (47,05%), mogelijk gerelateerd aan de brede spreiding in schoolweging (6,28). Het vwo-percentage van 5,88% blijft achter bij landelijke trends (18,61%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Wereldwijzer Alphen aan den Rijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 de CITO-toetsen afgenomen. Aan de hand van de resultaten wordt een analyse gemaakt. De analyse is het uitgangspunt voor het opstellen van een plan waar de komende periode doelgericht mee gewerkt wordt. Tussentijds wordt dit geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met het observatiesysteem van Mijnkleutergroep. Dagelijks observeren de leerkrachten de ontwikkeling en voortgang van de leerlingen. Twee keer per jaar wordt hier ook een analyse van gemaakt om vervolgens een plan op te stellen waar de komende periode doelgericht mee gewerkt gaat worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6,06% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 30,3% bovenadvies functioneert. Dit bevestigt het beeld van voorzichtige advisering door leraren, mogelijk gerelateerd aan de dalende leerlingenaantallen en behoudstrategieën.