Shri Ganesha School in Almere - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Shri Ganesha School is 34,06 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 95,4% behaald, ver boven de inspectienorm van 85%. Dit is consistent sterker dan zowel de regio (93,9%) als landelijke trends, wat aantoont dat basisvaardigheden structureel verankerd zijn.
Fundamenteel niveau
Score: 95.4248%
Streefniveau
Met 66,0% score voor het streefniveau overtreft de school ruimschoots haar signaleringswaarde van 38,7% (+27,3 procentpunt). Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 50,2%, wat duidt op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.
Streefniveau
Score: 66.013%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 35,3% vmbo-niveaus (b/k/(g)t) versus 41,2% havo/vwo-advies. Opvallend is de gelijke verdeling tussen vmbo-b (17,65%) en vwo (11,76%), wat een brede onderwijsaanpak suggereert. Vergelijkbaar met regio’s scoort de school lager op vwo-advies (11,76% vs. 18,61% landelijk), maar hoger op gecombineerde havo/vwo-adviezen (17,65% vs. 10,93%).
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyse ontbreekt door wisselende toetsmethoden (LIB vs. Cito), maar de recente LIB-score van 174,01 benadert het Amsterdamse gemiddelde (175,23). De focus op taalvaardigheid blijkt uit 17,4% havisto/vwo-adviezen gekoppeld aan literaire competenties.
Toets | Shri Ganesha School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.01 | 175.23 | 179.4 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij hanteren het Cito leerlingvolgsysteem en gebruiken de toetsen bij de methodes om ons dagelijks handelen vorm te geven. Alle resultaten worden met elkaar besproken en geëvalueerd, zodat we met elkaar kindgerichte plannen kunnen maken in samenspraak met de ouders. Jaarlijks worden er 2x niet methode-gebonden toetsen van het Cito afgenomen. Dat zijn de M- en de E-Citotoetsen. Door de niet-methode toetsen met elkaar te vergelijken, kunnen de leerkrachten zien of de kinderen een groei hebben gemaakt. Tenslotte kunnen ze aan de hand van deze resultaten een ontwikkelingsplan maken voor de leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Met 70,6% leerlingen die op advies presteren (+7,7% t.o.v. landelijk gemiddelde), blijkt het advies accuraat. Het percentage onderadvisering (11,8%) matcht exact het landelijk gemiddeld, maar de 17,6% bovenadvisering reflecteert mogelijk conservatieve initiële adviezen, passend bij de complexe populatie.
Sociale ontwikkeling
Wij werken met de Kanjermethode, waarvan de waarden in de school zichtbaar zijn naast het feit dat wij op basis van onze identiteit in de Dharma (godsdient) lessen veel aandacht besteden aan onze Hindoestaanse normen en waarden. De Kanjermethode werkt met petten. De kleuren van de petten hebben een betekenis en staan voor voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. De Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. LEES MINDER
plezier
samenwerken
vertrouwen en autonomie
Wat is de werkwijze van Shri Ganesha School voor sociale ontwikkeling?
Binnen Shri Ganesha School spelen Hindoe normen en waarden een leidende rol bij de sociale ontwikkeling van de leerlingen. De Kanjertraining en Dharmalessen ondersteunen de school hierbij. De school maakt dit zichtbaar en de leerkrachten corrigeren leerlingen op hun gedrag op een passende wijze. Tweemaal per jaar wordt de KANVAS, een sociale vragenlijst, door de kinderen ingevuld en indien nodig worden interventies ingezet.
Welke registratievorm(en) gebruikt Shri Ganesha School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Shri Ganesha School gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Shri Ganesha School?
Shri Ganesha School gebruikt Kanjertrainingen en De Boom met vruchten, de verbonden Gemeenschap als methoden voor sociaal-emotioneel leren.