Rooms-katholieke basisschool De Lettertuin
Zonnebloemweg 68
1338 TV Almere

Schoolweging

Schoolweging
33.44
Spreiding
6.16

De schoolweging van De Lettertuin Almere is 33,44 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op midden- en hogere niveaus: 27,78% vmbo-(g)t en 22,22% havo/vwo-combinaties. Met 11,11% vwo-advies overtreft de school het regionale gemiddelde (9,17% vmbo-k en 18,61% vwo) in de theoretische richtingen. Tegelijk blijft praktijkgericht onderwijs beperkt tot 5,56% (landelijk 5,52%), wat past bij de onderwijsfilosofie van 'maximale ontwikkelkansen binnen een breed aanbod' zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Lettertuin AlmereGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Met de tussenmeting wordt bepaald hoe de leerontwikkeling van het kind verloopt. Uit de daarop volgende analyse wordt bepaald welk leerstofaanbod het kind de komende periode nodig heeft. Met deze kennis worden de plannen en de weekplanning aangepast aan de onderwijsbehoeftes van de kinderen. De bevindingen worden intern besproken tussen de intern begeleider en leerkracht(en) en vervolgens met de ouders besproken tijdens het rapportgesprek.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 73,08% van de leerlingen precies op advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 11,54% zit onder advies tegenover 11,81% nationaal, wat de zorgvuldige advisering onderstreept. De school benadrukt in haar beleid een 'realistisch maar uitdagend advies', wat terug te zien is in deze cijfers. De 15,38% die boven advies presteert, illustreert het effect van de extra begeleiding bij doorstroom.

Sociale ontwikkeling

De kinderen zijn op school om te leren. Leren is meer dan taal en rekenen. Leren bevat ook leren hoe we met elkaar omgaan, hoe we samen zorgen voor een plek waar ieder kind mag en kan leren, waar we fouten mogen maken en we elkaar ook in de sociale contacten helpen. Met behulp van Groepsdynamisch onderwijs maken we kinderen medeverantwoordelijk voor een veilig klimaat in de school. Want ook voor en met de kinderen geldt: 'Samen komen we verder!' LEES MINDER

Wij gaan correct met elkaar om

Wij gaan prettig met elkaar om

Ik verbeter de omgang

Wat is de werkwijze van Rooms-katholieke basisschool De Lettertuin voor sociale ontwikkeling?

Vanaf de eerste schooldag wordt de basis gelegd voor een goed leerklimaat in iedere groep. De kinderen zijn samen met het team verantwoordelijk voor dit klimaat, waarin iedereen zich veilig voelt en met en van elkaar leert. Onderdelen van Groepsdynamisch onderwijs zijn: groepsregels opstellen, dagelijkse evaluatie met een cijfer en wekelijkse sociokring met complimentenronde.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms-katholieke basisschool De Lettertuin om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms-katholieke basisschool De Lettertuin gebruikt de Oké thermometer en de Sociale veiligheidsmeting Scholen op de kaart om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms-katholieke basisschool De Lettertuin?

Rooms-katholieke basisschool De Lettertuin gebruikt Groepsdynamisch onderwijs als methode voor sociaal-emotioneel leren.