Openbare Basisschool Syncope in Almere - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Syncope is 29,32 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 94.7% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm van 85%. Deze score ligt vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (95.9%) en bevestigt dat Syncope een stevige basis biedt. De minimale fluctuaties tussen schooljaren (<2%) tonen consistentie in taal- en rekenonderwijs.
Fundamenteel niveau
Score: 94.6666%
Streefniveau
Met 56.9% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert Syncope ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 47.1%. Dit geeft aan dat de school succesvol inzet op hogere leerdoelen, ondanks een gemiddeld complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 57.8%, wat Syncope’s focus op maatwerk benadrukt.
Streefniveau
Score: 56.8888%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen reflecteren ambitie: 12.96% vwo (vs. 18.6% landelijk) en 16.67% havo. Opvallend is de sterke focus op vmbo-(g)t met 24.07% (vs. 16.45% regio), wat aansluit bij het profiel van de schoolomgeving. Praktijkonderwijs blijft met 0% significant onder het landelijk gemiddelde (1.01%), wat wijst op een succesvolle preventieve aanpak van leerachterstanden.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2014-2015
Analyse toont dat jaarlaag van groep 8 gemiddeld 6.2% hoger scoort op taal dan groep 7, mede dankzij het 'taalrijke leeromgeving'-project. Syncope presteert consequent beter dan vergelijkbare scholen in Almere op begrijpend lezen (+4.1 puntverschil).
Toets | Gemeente Almere | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Obs Syncope neemt elk half jaar bij al haar leerlingen tussentijds toetsen af via de Leerling in Beeld toetsen van het Cito. Ouders krijgen de resultaten via de rapporten te zien. Bij zowel positieve als tegenvallende resultaten wordt er door de leerkracht actie ondernomen in het leerproces van het kind. Dit doen zij door het maken van een analyse van deze toetsen. Als er extra hulp buiten de groep nodig is dan gebeurt dit alleen na toestemming van de ouders. Schoolbreed wordt door directie en IB gekeken of de voortgang van een groep nog steeds op orde is. Met leerkrachten worden afspraken gemaakt over consolidering of verbetering van resultaten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Met slechts 9.3% onderadvisering (vs. 11.81% landelijk) toont Syncope nauwkeurige plaatsingsadviezen. De 23.26% bovenadvisering onderstreept het effect van doorlopende monitoring, zoals beschreven in hun onderwijsvisie. Deze balans sluit aan bij de gemiddelde schoolweging en spreekt van realistische ambitie.
Sociale ontwikkeling
We hanteren op school 3 basisregels: Veiligheid, want een kind komt niet tot leren als het zich niet veilig voelt. Respect, want hier heb je recht op, maar moet je ook kunnen tonen in het dagelijks leven Samenwerking als belangrijke vaardigheid bij het leren.
Veiligheid
Respect
Samenwerking
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Syncope voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Syncope werkt in de hele school met het programma 'De Vreedzame School' om de sociale ontwikkeling van leerlingen te bevorderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Syncope om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Syncope gebruikt een Sociaal Emotionele Vragenlijst en observaties vanuit 'De Vreedzame School' om de sociale opbrengsten van de leerlingen in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Syncope?
Openbare Basisschool Syncope maakt gebruik van 'De Vreedzame School' als methode voor sociaal-emotioneel leren.