Openbare Basisschool Het Meesterwerk

Het team van Openbare Basisschool Het Meesterwerk in Almere

Current section: team
El Grecostraat 171
1328 Almere

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Het Meesterwerk is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Het Meesterwerk. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Het Meesterwerk bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Het Meesterwerk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool Het Meesterwerk zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 72.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (72.7%)
Man (27.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool Het Meesterwerk. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.7%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (8.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool Het Meesterwerk werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (54.5%)
Direct ondersteunend personeel (36.4%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Het Meesterwerk gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invallers en Flexibele Lesorganisatie op Basisschool Het Meesterwerk

Onze school, Openbare Basisschool Het Meesterwerk, garandeert een continue leerervaring voor alle leerlingen, zelfs wanneer een leerkracht afwezig is. Bij onvoorziene afwezigheid, zoals ziekte of verlof van een leerkracht, zetten wij direct alles op alles om een gekwalificeerde vervanger te vinden. Dit doen we eerst via ons eigen netwerk van invallers. Indien een externe invaller niet direct beschikbaar is, kijken we naar interne oplossingen om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Soms kan dit betekenen dat lessen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen, waarbij we altijd het belang van de gehele schoolgemeenschap vooropstellen. Langdurige klassenverdeling kan een belasting zijn, daarom zorgen we voor een eerlijke verdeling van de taken binnen het schoolteam. Het naar huis sturen van een klas is een allerlaatste redmiddel dat we zoveel mogelijk proberen te vermijden. Mocht een klas toch naar huis gestuurd moeten worden, dan informeren wij u hierover zo spoedig mogelijk. De intern begeleider en de directie zijn door hun specifieke takenpakketten niet inzetbaar voor directe invalwerkzaamheden, maar coördineren de vervangingsstrategie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning en Specialisten op Basisschool Het Meesterwerk

2

Taal en Rekenen: Specialistische Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool Het Meesterwerk profileert zich als een taalrijke en rekenrijke school, verrijkt met een vreedzame en culturele identiteit. Sinds het schooljaar 2023-2024 versterkt een toegewijde taalcoördinator ons team. Binnen de lespraktijk zetten we in op differentiatie, zoals verlengde instructie en tempodifferentiatie, ondersteund door methodes met adaptieve leerroutes. Onderwijsassistenten en digitale leermiddelen vergroten de leeropbrengsten. De interne begeleider (IB'er) en taalcoördinator zijn cruciale partners in dit proces. Voor extra ondersteuning bieden we remedial teaching en pre-teaching, of verlengde leertijd. Dit gebeurt via handelingsplannen, kleine instructiegroepen en specifieke dyslexie- of dyscalculiebegeleiding. Onze partners hierbij zijn een dyslexiespecialist, orthopedagoog, en externe bureaus zoals RID. Dagelijks is een logopediste van de Praatmaat groep aanwezig om kinderen tijdens schooltijd te behandelen.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze basisondersteuning voor sociaal-emotionele ontwikkeling omvat de methode De Vreedzame School, met regelmatige kringgesprekken en expliciet aandacht voor sociaal-emotionele leerdoelen. Een vertrouwenspersoon, een leerlingvolgsysteem en signaleringsinstrumenten dragen bij aan een veilige omgeving. De intern begeleider (IB'er) en schoolmaatschappelijk werk zijn belangrijke partners. Voor extra ondersteuning bieden we individuele gesprekken en sociale vaardigheidstrainingen. Voorzieningen zoals time-out plekken, rustplekken en de inzet van een gedragsspecialist creëren een passende omgeving. Samenwerking met het jeugdteam, een psycholoog en een orthopedagoog waarborgt de juiste begeleiding bij gedrag, werkhouding en taakaanpak.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij bieden een duidelijke structuur, vaste routines en een positieve gedragsaanpak als basis voor een optimale werkhouding en taakaanpak. Effectief klassenmanagement, zorgvuldige observaties en regelmatige leerlingbesprekingen vormen de kern van onze aanpak. De intern begeleider (IB'er), Oke op School, Passend Onderwijs, de jeugdarts, jeugdverpleegkundige en schoolmaatschappelijk werk zijn onze gewaardeerde partners. Voor extra ondersteuning bieden we individuele gedragsbegeleiding en coaching op executieve functies. Gedragsplannen worden opgesteld waar nodig. Samenwerking met onderwijsbegeleidingsdiensten (zoals SWV), gedragsspecialisten en externe coaches zorgt voor deskundige hulp. We streven ernaar de motorische en lichamelijke ontwikkeling te stimuleren.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ons bewegingsonderwijs wordt verzorgd door een gespecialiseerde vakleerkracht, aangevuld met motorische screenings. We zorgen voor toegankelijke speelplaatsen en ergonomisch meubilair. De vakleerkracht bewegingsonderwijs en de jeugdverpleegkundige zijn belangrijke aanspreekpunten. Bij specifieke behoeften kunnen hulpmiddelen, zoals aangepast schrijfmateriaal, worden ingezet. Hoewel we binnen de school geen extra specifieke aandacht besteden aan motorische en lichamelijke ontwikkeling, stimuleren we sportdeelname via het AKT-programma. Bij specifieke vragen adviseren wij ouders graag over het inschakelen van een ergotherapeut.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool Het Meesterwerk is er geen specifieke expertise of ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging binnen de schoolmuren. We focussen primair op de educatieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
2
Totaal specialisten
2
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Groenpatio

Individuele Ondersteuning en Zorg op Maat bij Basisschool Het Meesterwerk

Ons Beleid voor Educatieve Begeleiding en Ontwikkeling

Basisschool Het Meesterwerk biedt een gestructureerd zorgsysteem met een toegewijde intern begeleider. Tweemaal per jaar evalueren we onze groepsplannen en leerlingvorderingen in uitgebreide groepsbesprekingen. Deze sessies worden aangevuld met individuele leerlingbesprekingen, eveneens tweemaal per jaar gepland, waarin de voortgang van leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften centraal staat. We focussen op tijdige signalering in de onderbouw, wat resulteert in een proactieve aanpak voor het opstellen van Onderwijsperspectieven (OPP). Het OPP is een cruciaal instrument om tegemoet te komen aan de unieke onderwijsbehoeften van elke leerling, zodat zij succesvol hun leerdoelen kunnen behalen en zich optimaal kunnen ontwikkelen. **Zorgplicht en Passend Onderwijs in Almere** De zorgplicht houdt in dat wij als schoolbestuur en school verantwoordelijk zijn voor passend onderwijs voor elke leerling die zich aanmeldt. We onderzoeken eerst wat we zelf kunnen bieden, eventueel met extra ondersteuning. Een open dialoog met ouders over de onderwijsbehoefte van hun kind en de meest geschikte ondersteuning is hierbij essentieel. Meer informatie over passend onderwijs en onze zorgplicht vindt u op de website van Passend Onderwijs Almere. Passend onderwijs betekent dat uw kind de ondersteuning krijgt die nodig is. Als onze school niet de juiste faciliteiten kan bieden, zoeken we samen met u naar een passende plek op een andere school. Dit kan regulier onderwijs of speciaal (basis)onderwijs zijn. Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft de expertise binnen onze school, zoals rekenspecialisten of dyslexie-experts. Indien nodig schakelen we externe deskundigen in, zoals gedragsspecialisten, logopedisten of psychologen. **Samenwerking en Medezeggenschap** Elke Almeerse basisschool werkt samen met een zorgteam, bestaande uit een intern begeleider, een schoolmaatschappelijk werker of jeugdarts van JGZ Almere en een orthopedagoog of psycholoog van Passend Onderwijs Almere. Voor meer informatie over jeugdhulp verwijzen we u naar de website van JGZ Almere. De Medezeggenschapsraad (MR) van onze school, bestaande uit leerkrachten en ouders, heeft adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel. De ondersteuningsplanraad van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere heeft instemmingsrecht op het ondersteuningsplan, waarin afspraken staan over passende onderwijsplekken voor alle kinderen. De Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) van de schoolbesturen speelt een rol bij het budget voor extra ondersteuning en heeft informatierecht. **Ondersteuning op Maat en Schoolselectie** Wij streven naar ondersteuning op maat, maar onze capaciteiten zijn niet onbeperkt. Onze klassen zijn regulier, wat de mogelijkheden voor differentiatie beperkt. Leerlingen die intensieve individuele begeleiding of een therapeutische omgeving nodig hebben, passen mogelijk niet binnen onze schoolcontext. Onze uitgangspunten voor toelating zijn: zelfstandigheid in de groep, geen behoefte aan constante individuele begeleiding, geen noodzaak voor een therapeutische aanpak, geen gevaar voor zichzelf of anderen, ondersteuning mogelijk binnen ons medisch protocol en voldoende cognitieve capaciteiten voor doorstroom. Indien een leerling meer ondersteuning nodig heeft dan wij kunnen bieden, zoeken we samen met u naar een passende plek op een andere school, waarna de zorgplicht overgaat naar de nieuwe school.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Top Onderwijs

Welke ambitieuze doelen staan centraal in ons schoolplan?

Bij Openbare Basisschool Het Meesterwerk streven we naar uitmuntendheid op diverse gebieden. Ons schoolplan focust op het creëren van een taalrijke en rekenrijke leeromgeving, waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Daarnaast zetten we vol in op 'De Vreedzame School' voor een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling en integreren we cultuuronderwijs om de wereldwijde horizon van onze leerlingen te verbreden. Deze kerndoelen realiseren we door continue professionele ontwikkeling van ons team, met specifieke trainingen en de inzet van een taalcoördinator. Voor de implementatie van 'De Vreedzame School' werken we nauw samen met de CED groep, die ons voorziet van de nodige expertise en scholing.

Hoe realiseren wij de gestelde onderwijsdoelen?

De realisatie van onze ambitieuze onderwijsdoelen is verankerd in ons gedetailleerde schoolplan. Ons toegewijde team bereidt gezamenlijke teammomenten en studiedagen voor, gericht op de verbetering van onze onderwijsaanpak. Burgerschapsonderwijs krijgt een prominente plaats via 'De Vreedzame School', waarbij we vele leerdoelen naadloos integreren in de lesstof. Bovendien besteden we veel aandacht aan de diverse culturele achtergronden van onze leerlingen. Dit uit zich in het vieren van verschillende feesten, het bespreken van gebruiken en rituelen, en het gebruik van lesmethoden zoals Naut, Meander en Brandaan. Tevens organiseren we inspirerende uitjes om leerlingen kennis te laten maken met de rijke culturele aspecten van de maatschappij.

Stimuleer Uw Kind: VVE Programma Basisschool Het Meesterwerk

Toelichting van de school

Openbare Basisschool Het Meesterwerk in Almere biedt een optimaal Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma. Dit programma, uitgevoerd door kinderopvang GO, verrijkt de ontwikkeling van jonge kinderen. Wij zetten het VVE programma in voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, zowel vanuit de dagopvang als de peuterspeelzaal binnen ons gebouw. Zo zorgen we voor een soepele overgang naar de basisschool en een sterke start voor elk kind. Ontdek hoe ons VVE-aanbod de leervaardigheden en sociale ontwikkeling van uw kind bevordert.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool Het Meesterwerk voor jonge kinderen?

Basisschool Het Meesterwerk in Almere biedt een uitgebreid aanbod voor jonge kinderen, gericht op een optimale voorbereiding. Ons belangrijkste extra aanbod is het Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma. Dit programma is speciaal ontworpen om kinderen met een educatieve achterstand te ondersteunen en hun ontwikkeling te stimuleren. Dit programma wordt aangeboden in samenwerking met onze partners, om een doorlopende leerlijn te garanderen.

Basisschool Het Meesterwerk in Almere biedt een uitgebreid aanbod voor jonge kinderen, gericht op een optimale voorbereiding. Ons belangrijkste extra aanbod is het Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma. Dit programma is speciaal ontworpen om kinderen met een educatieve achterstand te ondersteunen en hun ontwikkeling te stimuleren. Dit programma wordt aangeboden in samenwerking met onze partners, om een doorlopende leerlijn te garanderen.

Kinderopvang Almere
Peuteropvang & VVE Programma Almere

Met welke kinderopvangorganisatie werkt Basisschool Het Meesterwerk samen voor het jonge kind?

Voor ons aanbod voor jonge kinderen, inclusief het VVE programma, werkt Openbare Basisschool Het Meesterwerk nauw samen met Kinderopvang GO. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen een consistente en stimulerende omgeving ervaren, zowel voor als tijdens hun basisschoolperiode. Bezoek de website van Kinderopvang GO voor meer informatie over hun aanbod en onze gezamenlijke locatie op El Grecostraat 171 in Almere.

Voor ons aanbod voor jonge kinderen, inclusief het VVE programma, werkt Openbare Basisschool Het Meesterwerk nauw samen met Kinderopvang GO. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen een consistente en stimulerende omgeving ervaren, zowel voor als tijdens hun basisschoolperiode. Bezoek de website van Kinderopvang GO voor meer informatie over hun aanbod en onze gezamenlijke locatie op El Grecostraat 171 in Almere.

Team | Openbare Basisschool Het Meesterwerk in Almere | [2025] Schoolregister