
Schoolweging
De schoolweging van Het Meesterwerk is 32,23 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit blijft consistent ondanks de krimp, wat de onderwijskwaliteit onderstreept. De school scoort nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (94,8% vs. 94,8% regio).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Dit is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 32,23). De school overtreft hiermee vergelijkbare scholen in Almere (53,4%) door gefocust maatwerk, zoals vermeld in het onderwijsconcept 'Adaptief Meesterschap'.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 65,4% vmbo-niveaus (boven regionaal gemiddelde van 55,9%) tegenover 19,2% havo/vwo-advies (vergelijkbaar met regio). Opvallend is het beperkte percentage vwo-adviezen (3,8% vs. 18,6% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. De sterke focus op doorstroom naar vmbo-(g)t (26,9% van adviezen) sluit aan bij het profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Meesterwerk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.01 | 174.92 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden op obs Het Meesterwerk als onafhankelijk meetinstrument ingezet om middels deze toets een indicatie te krijgen hoe de leerling, de groep en uiteindelijk de school zich verhoudt ten opzichte van de andere scholen in de wijk en het landelijk gemiddelde. Indien de opbrengsten dit van ons vragen, zullen wij ons onderwijsaanbod afstemmen om er zorg voor te dragen dat deze aanpassing er toe zal leiden de opbrengsten naar een hoger niveau te brengen. Wij gebruiken hiervoor Cito Leerling in Beeld. Tevens worden aan de hand van de tussenopbrengsten individuele gesprekken met de leerlingen gevoerd (vanaf groep 5) om samen met hen doelen te stellen waaraan zij de komende periode gaan werken. Hierdoor wordt de leerling betrokken bij zijn/haar onderwijsleerproces en leert hierin ook een grotere maat van verantwoordelijkheid te nemen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
34,6% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), een prestatie gezien de leerlingenpopulatie. Het hoge percentage 'op advies' (53,9%) toont realistische inschattingen. Slechts 11,5% zit onder advies, lager dan landelijk (11,8%). Dit past bij de beschreven intensieve adviseringstrajecten in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Op het Meesterwerk geven we goed onderwijs en zorgen we voor een breed aanbod waarbij de kinderen leren met hun hoofd, hart en handen. tevens richten we ons met het aanbod, indien nodig, extra op het individuele kind aan de hand van zijn specifieke onderwijsbehoeften. M.a.w. we werken handelingsgericht (HGW), als het kan in een homogene groepssetting vanaf groep 3. We willen graag dat onze kinderen kunnen laten zien wat ze kunnen en kunnen zijn zoals Door dit uitgangspunt onderstrepen we dat we uit de kinderen halen wat erin zit. Ter ondersteuning op sociaal gebied werken we Vreedzaam. Vanaf groep 6 wordt de kinderen elk jaar gevraagd de monitor sociale veiligheid in te vullen. Deze resultaten worden besproken met de leerkracht en de IB'er LEES MINDER
Eerlijkheid
Respect
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Het Meesterwerk voor sociale ontwikkeling?
Op Openbare Basisschool Het Meesterwerk wordt twee keer per jaar de SCOL-lijst ingevuld door leerkrachten en leerlingen. Naar aanleiding hiervan wordt in overleg met de intern begeleider (IB) gekeken of er naast de lessen van Vreedzame School extra lessen nodig zijn.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Het Meesterwerk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Het Meesterwerk gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.