Openbare Basisschool De Flierefluiter
Bosgouw 235
1352 GW Almere

Schoolweging

Schoolweging
28.52
Spreiding
6.33

De schoolweging van De Flierefluiter Almere is 28,52 , met een spreiding van 6,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de stevige basiskwaliteit, hoewel deze net onder het vergelijkingsgemiddelde van 96,4% blijft.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

66,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 48,6% en het vergelijkingsgemiddelde van 60,5%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkaanbod voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een academische focus: 63,8% havo/vwo-advies (40,4% vwo) tegenover 18,6% vwo-advies bij vergelijkbare scholen. Het vmbo-b-advies (6,4%) valt iets hoger uit dan de regio (5,5%), wat de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie weerspiegelt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Flierefluiter AlmereGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van de kinderen goed in kaart te brengen maken we op schoolgebruik van de volgende leerlingvolgsystemen: OVM,(Ontwikkelingsvolgmodel voor jonge kinderen), SCOL(De Sociale Competentie Observatielijst) en CITO/LVS(Esis Leerlingvolgsysteem) OVM Dit Ontwikkelingsvolgmodel is een observatiesysteem waarin allerlei aspecten van de kinderlijke ontwikkeling in de vorm van ontwikkelingslijnen met ontwikkelingsfasen per half jaar zijn uitgewerkt. Het wordt gebruikt voor de leerlingen van 4 tot 7 jaar voor nadere analyse en Neo - leerlingen waar dit nodig is. SCOL De Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) is een leerlingvolgsysteem voor sociale competentie. In het na- en in het voorjaar registreren de leerkrachten hun observatie. Tevens vullen leerlingen van de groepen 6,7 en 8 twee keer per jaar deze lijsten zelf in. Bij signaal vanuit het systeem vindt er een diagnostische gesprek tussen leerkracht en leerling plaats. CITO/LVS Het CITO/LVS bestaat uit landelijk genormeerde toetsen die twee keer per jaar worden afgenomen. Aan de hand van deze toetsen maken wij analyses van de vorderingen van de leerlingen op leerling-, groeps- en schoolniveau. Zo wordt uw kind goed gevolgd en ontstaat er een beeld van de vorderingen van het kind gedurende de 8 jaren dat hij/zij bij ons op school zit. Daarnaast wordt erin dien nodig diverse plannen of ontwikkelperspectieven gemaakt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

68,2% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62,9% landelijk. Opvallend is het hogere percentage onderadvisering (15,9% vs. 11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingpopulatie. De doorstroommonitoring lijkt effectief: 15,9% stroomt boven advies door.

Sociale ontwikkeling

Wij dagen onze leerlingen uit om zelfstandig oplossingen te zoeken om leerstof eigen te maken, samenwerken speelt daarbij een grote rol. Wij stimuleren de leerlingen in het nemen van verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces. Op grond daarvan zeggen wij dat we staan voor: realisatie van de kerndoelen van het basisonderwijs, welbevinden van leerlingen en personeel, zelfstandigheid, vrijheid, verantwoordelijkheid en een kritische houding, respect voor elkaar, leren samen om te gaan met verschillen, het individuele kind nauwlettend volgen in zijn eigen ontwikkeling. “ Het samen leren, samenwerken en zorg dragen voor elkaar met respect voor verschil in intelligentie en vaardigheden zijn essentiële voorwaarden voor iedereen in onze school.” Maatschappelijke betrokkenheid is een belangrijk onderdeel bij de ontwikkeling van uw kind en de school. Opvoeders, leerlingen en teamleden zullen hierin een actieve rol spelen. De school ziet de vormgeving van het actief burgerschap als belangrijke uitdaging. LEES MINDER

respect (elkaar en omgeving)

talentontwikkeling

lerende onderzoekende houding

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Flierefluiter voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Flierefluiter gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) als leerlingvolgsysteem voor sociale competentie. Leerkrachten registreren hun observaties in het najaar en voorjaar. Leerlingen van de groepen 6, 7 en 8 vullen deze lijsten ook zelf in. De Flierefluiter is een Vierkeerwijzer school. Dit organisatiemodel houdt rekening met de verschillende leerstijlen van kinderen. Binnen deze werkwijze wordt op een natuurlijke, spelende en geïntegreerde wijze respect voor medeleerlingen en de leefomgeving geleerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Flierefluiter om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Flierefluiter gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Ontwikkelingsvolgmodel (OVM), Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), Oke op school en Sociaal Emotionele Vragenlijst.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Flierefluiter?

Openbare Basisschool De Flierefluiter gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten en KWINK.