Openbare Basisschool Caleidoscoop
Walt Disneyplantsoen 72
1325 SX Almere

Schoolweging

Schoolweging
32.78
Spreiding
6.98

De schoolweging van Caleidoscoop Almere is 32,78 , met een spreiding van 6,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 88,8% behaalde het fundamenteel niveau de inspectienorm (85%) en overtreft dit ruimschoots. De score blijft wel iets achter bij het vergelijkingsgemiddelde van 93,9%, wat een uitdaging vormt gezien de schoolweging. De nadruk op basisvaardigheden in het schoolplan lijkt echter effectief.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 42,6%, ruim boven de signaleringswaarde van 38,7%. Dit geeft aan dat een aanzienlijk deel van de leerlingen hogere taal- en rekenvaardigheden bereikt dan basisverwachtingen. De score ligt echter iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 50,2%, wat past bij de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 19,2% vmbo-k en 19,2% vmbo-(g)t, gecombineerd met 15,4% vwo. Opvallend is het aandeel gecombineerde havo/vwo-adviezen (11,5%), wat wijst op zorgvuldige niveaubeoordelingen. Vergeleken met vergelijkbare scholen scoort de school lager op praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio) maar hoger op vwo-advies (15,4% vs. 18,6% regio).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsCaleidoscoop AlmereGemeente AmsterdamNederland
LIB172.74174.01175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij gebruiken methode-gebonden toetsen en daarnaast de landelijk genormeerde toetsen van Cito. De Citotoetsen worden twee keer per jaar afgenomen in groep 3 t/m 8. De tussenresultaten worden door de leerkrachten, de intern begeleider en directie geanalyseerd. De gegevens uit die analyses worden gebruikt om, daar waar nodig, aanpassingen te doen aan het onderwijs. Er kan bijvoorbeeld een keuze gemaakt worden om een bepaalde periode meer onderwijstijd aan een bepaald vakgebied te besteden. Wij werken met streefdoelen, die we na iedere toetsperiode bijstellen. Voor technisch lezen gebruiken wij in de groepen 3 en 4 de toets DMT en AVI. Naast de officiële resultaten vanuit de methode- en Citotoetsen evalueert de leerkracht ook dagelijks of de leerdoelen van die dag behaald zijn voor de diverse vakgebieden en wat dit betekent voor het vervolgaanbod.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

68,9% van de leerlingen presteert op adviesniveau, boven het landelijk gemiddelde van 62,9%. Slechts 10,3% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk), wat de betrouwbaarheid van de advisering onderstreept. De 20,7% bovenadvies presteerders reflecteert mogelijk de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Kinderen moeten aangesproken worden op hun talenten. Belangrijk is wat een kind wel kan in plaats van alleen te kijken naar wat een kind niet kan. Dat bevordert het zelfvertrouwen en heeft een positief effect op de ontwikkeling. Het is niet vanzelfsprekend dat kinderen op een goede manier met elkaar om gaan. Dat moeten ze leren en daar moeten wij ze bij helpen. Respect hebben voor elkaar is een groot goed, maar wat is respect en hoe uit zich dat? We besteden aandacht aan de wereld om ons heen: we hebben aandacht voor elkaar en helpen elkaar waar nodig. Dit is de basis van goed burgerschap. LEES MINDER

Samenwerken

Fair play

Sociaal gedrag

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Caleidoscoop voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool Caleidoscoop gebruikt de Kwink methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Belangrijke aspecten hierbij zijn: 'We vertrouwen elkaar', 'We helpen elkaar', 'Niemand speelt de baas', 'Niemand lacht uit', 'Niemand doet zielig'.

Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool Caleidoscoop om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Caleidoscoop gebruikt een Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Caleidoscoop?

Openbare Basisschool Caleidoscoop gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.