
Schoolweging
De schoolweging van De Windwijzer Almere is 28,69 , met een spreiding van 6,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 97,2% ruimschoots gehaald (vergeleken met 96,4% regionaal), wat de basiskwaliteit van het onderwijs onderstreept. De score ligt ver boven de inspectienorm van 85%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 57,7% een streefniveau dat ruim boven de eigen signaleringswaarde van 48,6% ligt, maar iets onder het regionale gemiddelde (60,5%). Deze prestatie is opvallend gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,69).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft opvallend vaak vwo-advies (25% vs. 18,6% regio), terwijl praktijkonderwijsadviezen (4,2%) ruim boven het regionale gemiddelde (1,0%) liggen. De brede adviesrange - van vmbo-b tot vwo - reflecteert de diversiteit in de leerlingenpopulatie. De nadruk op 'eigenaarschap van het leerproces' lijkt vooral theoretisch ingestelde leerlingen te stimuleren.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Windwijzer Almere | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen 1 en 2 wordt een leerlingvolgsysteem gebruikt om, aan de hand van observaties, de vorderingen van de leerlingen vast te leggen. Observeren hoe een kind een taak aanpakt, hoe hij of zij redeneert, of hij of zij doorzet, kritisch is, creatief is, enz. zegt veel over hoe een kind leert en over de capaciteiten van de leerling. Deze gegevens noteren wij en communiceren wij aan de ouders. Verder leggen de leerlingen portfolio's aan, waarmee ontwikkelingen en leerprocessen kunnen worden gedemonstreerd. Tevens worden er toetsen afgenomen bij o.a. rekenen en spelling. De resultaten laten zien of de leerling de stof van een bepaald onderdeel of bepaalde periode beheerst. Ook nemen wij in de groepen 3 tot en met 8 elk jaar in februari en juni de Cito-toetsen af. Hiermee volgen wij de voortgang van de ontwikkeling van de leerling, gemeten aan het landelijk gemiddelde. De resultaten per leerling worden aan de betreffende ouders gecommuniceerd. Op klas- en schoolniveau analyseren wij observaties en de prestaties en toetsgegevens en stemmen ons onderwijs af op wat wij waarnemen. Wij hanteren dus een PDCA (plan-do-check-act) cyclus en zo bewaken wij de kwaliteit van ons onderwijs. Zo nodig stellen wij het onderwijskundig beleid bij, waarbij u zich kunt voorstellen dat er extra acties worden ingezet, een andere methode wordt aangeschaft of scholing van het team plaatsvindt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend veel leerlingen (37,5%) presteren boven hun advies (vs. 25,3% landelijk). Slechts 10% zit onder advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit bevestigt de effectiviteit van de schoolspecifieke aanpak, zoals het werken met persoonlijke leerdoelen en regelmatige adviesbijstellingen.
Sociale ontwikkeling
Om systematisch te blijven werken aan het pedagogisch klimaat, gebruiken we als methode voor sociaal emotionele ontwikkeling de Kanjertraining. De Kanjertraining bestaat uit vier verschillende lessenseries die voor een doorgaande lijn binnen de basisschool zorgen. De leerkrachten geven in hun eigen groep de kanjerlessen, nadat zij hiervoor een aparte opleiding hebben gevolgd. De nadruk ligt op de groepen 2, 3, 5 en 7, maar ook in de tussenliggende jaren worden de Kanjerlessen levend gehouden. Het doel van de Kanjertraining is dat kinderen leren positief over zichzelf en de ander te denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Ook op langere termijn is dit effect merkbaar. Het blijkt dat veel kinderen na het volgen van de training zich beter kunnen concentreren op school en betere leerresultaten behalen. De verklaring hiervoor is simpel: de Kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties en inzicht in hun eigen gedrag. Hierdoor komt tijd en energie vrij. Onze inzet is dat de kinderen zich door de Kanjertraining veilig voelen, betrokken zijn bij elkaar, onderlinge conflicten respectvol weten op te lossen en elkaar kunnen helpen. De Kanjertraining heeft de volgende uitgangspunten die iedere les naar voren komen: - We vertrouwen elkaar - We helpen elkaar - We werken samen - We hebben plezier - We doen mee LEES MINDER
betrokkenheid
vertrouwen
relatie
Wat is de werkwijze van Oecumenische Daltonschool De Windwijzer voor sociale ontwikkeling?
Oecumenische Daltonschool De Windwijzer beroept zich niet alleen op de methode Kanjertraining, maar wil in de omgang met elkaar dit voorleven en uitstralen. Het sociale aspect van de school zit als het ware in de voegen van de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Oecumenische Daltonschool De Windwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Oecumenische Daltonschool De Windwijzer gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Oecumenische Daltonschool De Windwijzer?
Oecumenische Daltonschool De Windwijzer gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.