
De resultaten van Oecumenische Daltonschool De Windwijzer in Almere
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Oecumenische Daltonschool De Windwijzer, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Oecumenische Daltonschool De Windwijzer bij jullie?
Ontdek hoe goed Oecumenische Daltonschool De Windwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt geëvalueerd in groep acht middels een doorstroomtoets, cruciaal voor de verdere educatieve loopbaan. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat minimaal 85% van alle leerlingen aan deze fundamentele eisen moet voldoen, een benchmark die geldt voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Potentieel
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische prestaties te leveren. Het is ons doel om een significant deel van de leerlingen in groep acht dit ambitieuze niveau te laten bereiken, wat getuigt van een sterke educatieve ontwikkeling. De inspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke samenstelling van de leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn voor scholen om hun prestaties op een passend niveau te evalueren en te verbeteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Oecumenische Daltonschool De Windwijzer?
Bij Oecumenische Daltonschool De Windwijzer in Almere geloven we in een persoonlijk schooladvies dat perfect aansluit bij de unieke talenten en potentie van elk kind. We stimuleren kinderen om actief te werken aan hun individuele leerdoelen, in nauwe samenwerking met hun toegewijde leerkracht. Ons adviesproces is zorgvuldig en gebaseerd op diverse evaluatiemethoden, waaronder de resultaten van methodetoetsen, het innovatieve IEP-leerlingvolgsysteem en een diepgaande analyse van de individuele leerlingkenmerken. Dit alles zorgt voor een betrouwbaar en compleet beeld. In groep 7 ontvangen onze leerlingen een voorlopig 'dakpanadvies'. Dit unieke systeem biedt een advies passend bij de huidige prestaties, én een ambitieus hoger advies dat aangeeft waar het kind naartoe kan groeien. We lichten helder toe welke stappen nodig zijn om dit hogere niveau te bereiken, zodat het kind gericht kan werken aan zijn of haar toekomst. Gedurende groep 7 voeren we open gesprekken met het kind, de ouders en de leerkracht. Hierin bespreken we de reeds behaalde doelen, het huidige prestatieniveau en de benodigde ondersteuning voor verdere ontwikkeling. Indien nodig, organiseren we extra begeleiding om ervoor te zorgen dat elk kind zijn of haar potentieel volledig benut. Deze proactieve aanpak bevordert de betrokkenheid en motivatie van de leerlingen, omdat ze precies weten waar ze aan werken. Dit resulteert in schooladviezen die niet alleen passend, maar ook eerlijk en toekomstgericht zijn. Na de IEP-toetsen in groep 8 worden alle gegevens verzameld en in teamverband definitief vastgesteld door leerkrachten en het IB. Een eventuele bijstelling na de doorstroomtoets is altijd mogelijk om het advies optimaal te houden.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Emotionele Groei op De Windwijzer
Op Oecumenische Daltonschool De Windwijzer zetten we de Kanjertraining in om het pedagogisch klimaat actief te versterken. Deze bewezen methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling omvat vier gestructureerde lessenseries, wat zorgt voor een consistente aanpak gedurende de gehele basisschoolperiode. Onze getrainde leerkrachten geven deze Kanjerlessen in hun eigen groepen, met speciale aandacht voor groep 2, 3, 5 en 7, terwijl de principes doorlopend levend worden gehouden. Het primaire doel van de Kanjertraining is het bevorderen van een positief zelfbeeld en positieve interacties met klasgenoten. Dit resulteert in een vermindering van sociale stress en draagt bij aan een betere concentratie en verbeterde leerprestaties. Kinderen krijgen praktische handvatten voor sociale situaties en meer inzicht in hun eigen gedrag, waardoor er meer mentale ruimte ontstaat voor leren en groei. Wij streven ernaar dat elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt, betrokken is bij de groep, conflicten op een respectvolle manier kan oplossen en elkaar ondersteunt. De Kanjertraining is gebaseerd op vijf fundamentele uitgangspunten die in elke les centraal staan: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we werken samen, we hebben plezier en we doen mee.
Betrokkenheid van leerlingen bevorderen
Wederzijds vertrouwen creëren
Sterke sociale relaties opbouwen
Hoe bevordert Oecumenische Daltonschool De Windwijzer de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Windwijzer gebruikt de Kanjertraining, een gestructureerde methode met vier lessenseries, om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Deze aanpak, gegeven door getrainde leerkrachten, richt zich op positief denken over zichzelf en anderen, wat leidt tot minder sociale stress en betere leerresultaten.
Welke methoden gebruikt De Windwijzer voor het registreren van sociale opbrengsten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt Oecumenische Daltonschool De Windwijzer gebruik van het registratiesysteem:
- Kanvas
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Windwijzer?
Oecumenische Daltonschool De Windwijzer hanteert de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjer trainingen
Optimale Ontwikkeling: Inspectierapport Oecumenische Daltonschool De Windwijzer
Ontdek de kwaliteitsresultaten van Oecumenische Daltonschool De Windwijzer, gebaseerd op het inspectierapport van februari 2024. Ons toegewijde team werkt continu aan het verbeteren van ons onderwijs door middel van Professionele Leergemeenschappen (PLG's). In deze PLG's formuleren onze leerkrachten zelf verbeterpunten en leerdoelen, ondersteund door de schoolleiding. Dit proces wordt versterkt door gerichte scholing en regelmatige ontwikkelgesprekken, wat zorgt voor een dynamische en groeiende onderwijsomgeving. Op De Windwijzer ervaren leerlingen een duidelijk en gestructureerd onderwijs, met een veilige en respectvolle sfeer. Leerlingen voelen zich gewaardeerd en komen graag naar school om te leren en te ontdekken. Wij bieden een op maat gemaakt en doelgericht lesprogramma voor taal en rekenen, waarbij de voortgang van elke leerling nauwgezet wordt gevolgd. Extra ondersteuning wordt geboden waar nodig, wat resulteert in solide leerresultaten voor al onze leerlingen.