OBS Letterland
A. Roland Holststraat 58
1321 RX Almere

Schoolweging

Schoolweging
30.72
Spreiding
6.53

De schoolweging van Letterland is 30,72 , met een spreiding van 6,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% én het vergelijkingsgemiddelde (95.7%) ligt. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45.5%. Hoewel dit 1.6% onder het vergelijkingsgemiddelde (57.3%) ligt, toont het de effectiviteit van de school bij onderwijsdifferentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 4% praktijkonderwijs (vs. 1.01% regio) naast 28% havo/vwo-advies. De focus op theoretische leerwegen blijkt uit 28% vmbo-(g)t en 20% havo advies. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (4%), wat lager is dan het landelijk gemiddelde van 18.6%.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsLetterlandGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze leerlingen worden op verschillende manieren getoetst: - In de kleutergroepen toetsen we door middel van observaties, welke we bijhouden in het LeerlingVolgSysteem (LVS) IEP. - Vanaf groep 3 twee keer per jaar met de IEP-toetsen (methode onafhankelijke toetsen) - Vanaf groep 3 na afsluiting van ieder lesblok methode afhankelijke toetsen; dit zijn per blok toetsen die bij de lesmethoden horen. Opbrengsten van de LVS-toetsen worden geanalyseerd en teambreed besproken, toetsen die bij de lesmethoden horen worden besproken in de groepsbesprekingen met de groepsleerkracht. Naar aanleiding van die resultaten, die grondig door de leerkrachten en intern begeleider worden geanalyseerd, kunnen er aanpassingen worden gemaakt in het lesaanbod en/of de ondersteuning.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

41.4% presteert boven advies – bijna verdubbeld t.o.v. landelijk gemiddelde (25.3%). Slechts 6.9% zit onder advies (vs. 11.8% landelijk). Dit succes wordt mogelijk verklaard door de intensieve samenwerking met Passend Onderwijs Almere en het ‘doorgaande ontwikkelingslijn’-beleid.

Sociale ontwikkeling

Alle kinderen van Letterland ontwikkelen fundamentele levensvaardigheden zodat ze zichzelf, vriendschappen en het werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. Besef hebben van jezelf -Kunnen inschatten van je eigen gevoelens -Kennis hebben van je interesses, waarden en kracht -Een gezond zelfvertrouwen Besef hebben van de ander -Empathie -Perspectief nemen -Verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen -Sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren Keuzes kunnen maken -Weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander -Bijdragen aan een positief klimaat in je school -Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag Zelfmanagement -Impulscontrole bij stressvolle situaties -Omgaan met heftige emoties -Doelgericht gedrag Relaties kunnen hanteren -Relaties aangaan gebaseerd op samenwerking -Sociale druk weerstaan LEES MINDER

Zelfredzaamheid naar autonomie

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van OBS Letterland voor sociale ontwikkeling?

Bij OBS Letterland werken we aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen en stimuleren we positief gedrag. Als leerlingen zich veilig voelen, gaan ze met plezier naar school en presteren ze beter. We werken preventief en gericht aan gedrag middels de methode Kwink. We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen met observaties en met het volgsysteem ‘IEP - Hart en handen’. Deze worden gedurende het schooljaar besproken op school-, groeps- en individueel niveau om te zorgen dat alle kinderen de gestelde doelen kunnen bereiken. De resultaten van leerling-, ouder- en personeelstevredenheidsonderzoeken nemen we hierin mee.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Letterland om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Letterland gebruikt de volgende registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP - Hart en Handen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Letterland?

OBS Letterland gebruikt de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.