OBS De Compositie

Het team van OBS De Compositie in Almere

Current section: team
Chagallweg 10
1328 Almere

Zie hier hoe het team van OBS De Compositie is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS De Compositie. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS De Compositie bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Compositie bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS De Compositie zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS De Compositie. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (21.4%)
45-55 jaar (28.6%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (7.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS De Compositie werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (25.9%)
Management (7.4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS De Compositie gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid OBS De Compositie: Zekerheid voor Onderwijs

Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht op OBS De Compositie, zorgen wij voor een gestructureerde aanpak om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. We streven ernaar om altijd passende vervanging te regelen, zodat uw kind ononderbroken les kan volgen. Onze prioriteit is het vinden van een gekwalificeerde vervanger. Indien dit niet direct lukt, zetten we onze toegewijde onderwijsassistenten in om de lesactiviteiten zoveel mogelijk door te laten gaan. In uitzonderlijke gevallen, waarbij vervanging op korte termijn niet mogelijk is, informeren wij u tijdig over de situatie en mogelijke alternatieven. We begrijpen dat afwezigheid van een leerkracht impact kan hebben. Daarom bieden wij noodopvang aan voor leerlingen van ouders die zelf geen opvang kunnen regelen. Deze regeling is bedoeld als vangnet om ervoor te zorgen dat geen enkel kind zonder toezicht komt te zitten. Voor situaties waarbij een meerdaagse afwezigheid van een leerkracht bekend is, informeren wij ouders uiterlijk om 19:00 uur over de vervangingsstatus voor de volgende dag. Als leerlingen thuis aan het werk zijn, kunnen we ervoor kiezen om een andere groep tijdelijk thuis te laten werken. Dit stelt ons in staat om de leerkracht van die groep flexibel in te zetten als vervanging, wat de stabiliteit van ons lesrooster ten goede komt. OBS De Compositie rekent op de betrokkenheid en flexibiliteit van onze schoolgemeenschap. We waarderen de bereidwilligheid van ouders om elkaar te ondersteunen bij het oplossen van opvangvraagstukken. Samen zorgen we voor een stabiele en prettige leeromgeving voor alle kinderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groep 1 en 2 zitten samen in dezelfde groep. Vanaf groep 3 zijn er aparte groepen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Optimale Leerlingprestaties

4

Extra Ondersteuning Taal en Rekenen voor Succesvolle Schoolresultaten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gepersonaliseerd Leren
Rekenspecialist voor Verbeterde Cijfers
Taalspecialist voor Uitstekende Lees- en Schrijfvaardigheid
Logopedist voor Duidelijke Communicatie

Toelichting van de school:

Op OBS De Compositie staat de eigen leerkracht centraal voor de eerste ondersteuning. Wanneer extra hulp nodig is, schakelen onze leerkrachten met plezier ons team van vier toegewijde specialisten in. Onze onderwijsassistenten en leraarondersteuners bieden gerichte hulp aan leerlingen met individuele ontwikkelingsplannen (IOP's) en stimuleren talentvolle leerlingen met onze plusklas. Ze focussen specifiek op de kernvakken. Speciaal voor nieuwkomers bieden we NT2-ondersteuning, zodat ook zij snel de Nederlandse taal beheersen en succesvol kunnen meedoen. Daarnaast bieden onze middenbouw-onderwijsassistenten extra begeleiding in groep 3 en 4, wat cruciaal is voor de basisontwikkeling.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Begeleiding naar Zelfstandig Leren

Beschikbare specialisten:

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve en Gezonde Leerlingen

Beschikbare specialisten:

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn op School

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling bij OBS De Compositie

Gedetailleerde Uitleg van Ons Educatief Ondersteuningsaanbod

Bij OBS De Compositie staat de ontwikkeling van elke leerling centraal. Ons toegewijde team van onderwijsprofessionals beschikt over gespecialiseerde kennis op het gebied van taal, lezen, rekenen, gedrag en dyslexie. Twee ervaren intern begeleiders werken nauw samen met de leerkrachten om een gepersonaliseerd onderwijstraject te garanderen voor leerlingen met diverse onderwijsbehoeften. We bieden brede ondersteuning aan kinderen met kenmerken als ADHD, ADD, ASS en dyslexie. Bij aanmelding van een nieuwe leerling met specifieke leerbehoeften, evalueren we zorgvuldig of onze school de benodigde faciliteiten en expertise kan bieden. Onze Toekomstige Ondersteuningsambities (2023-2027) We streven ernaar ons aanbod continu te verbeteren en uit te breiden. Een belangrijk speerpunt is het STEAM-lab, waar alle kinderen les krijgen in Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics. Daarnaast zetten we in op de expertise van onze gedragsspecialist en een onderwijsassistent die zich richt op bewegend leren. Een Plusklas verrijkt het aanbod voor talentvolle leerlingen, terwijl we in de onderbouw een speciale stilteplek hebben ingericht voor rust en concentratie.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Focus op Kindontwikkeling

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Bij OBS De Compositie staat een gestructureerde kennisoverdracht centraal, gefocust op doorlopende leerlijnen en een naadloos lesprogramma. Wij integreren pedagogisch en didactisch handelen voor een complete leerervaring, waarbij we altijd oog hebben voor het individu. Wederzijds respect en een veilige, positieve relatie vormen de basis voor elk kind om zich gezien en gewaardeerd te voelen. Onze ambitie voor lesgeven richt zich op alle leerlingen, niet enkel op degenen met specifieke behoeften. We streven naar maximale differentiatie in instructie, verwerking en tempo om elke leerling optimaal te ondersteunen. Extra aandacht gaat uit naar het versterken van de taalvaardigheid van leerlingen met een taalachterstand. De gedetailleerde criteria voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs zijn beschikbaar in onze bijlage, en leerkrachten worden regelmatig geobserveerd om de leskwaliteit te waarborgen. Wat betreft de leerambitie, stellen we de leerling centraal in hoe leerstof wordt aangeboden en verwerkt. Leerkrachten demonstreren effectieve strategieën en methoden, en de leeromgeving is rijk aan verrijkend materiaal dat aansluit bij de actuele lesstof. We stimuleren zelfstandigheid en moedigen coöperatief leren aan, waarbij leerlingen veel van en met elkaar leren door samenwerking. Coöperatieve werkvormen integreren we waar ze de leerstofverwerking ondersteunen. Ons personeelsbeleid is gericht op de professionele ontwikkeling van onze medewerkers, gekoppeld aan de missie en visie van de school. Vastgelegde competenties en criteria worden tweemaal per jaar geëvalueerd, ondersteund door regelmatige observaties door de directie. We hechten veel waarde aan teamwerk en bieden jaarlijks ruimte voor teambuilding en scholing, met een focus op het verlagen van werkdruk en het bieden van ondersteuning aan elke individuele leerkracht. De komende vier jaar investeren we extra in ons taal- en leesonderwijs, inclusief begrijpend lezen, woordenschatontwikkeling en spelling. Een grondige analyse van wat goed gaat en wat verbetering behoeft, wordt omgezet in concrete actiepunten, zoals uitgewerkt in ons schoolplan.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

OBS De Compositie werkt met gespecialiseerde Professionele Leergemeenschappen (PLG's) om onze onderwijsdoelen te realiseren. Deze PLG's richten zich op specifieke vakgebieden en thema's: 1. PLG Rekenen 2. PLG Taal 3. PLG Kunst en Cultuur 4. PLG Sport en Bewegen 5. PLG Burgerschap en Gedrag 6. PLG Het Jonge Kind 7. PLG Digitale Geletterdheid 8. PLG Zorg en ontwikkeling De jaarlijkse doelen, vastgesteld in overleg met de directie, vallen onder de verantwoordelijkheid van de betreffende PLG. Tijdens onze teambijeenkomsten monitoren we de voortgang van de realisatie van deze doelstellingen, wat zorgt voor continue verbetering en focus.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen bij OBS De Compositie

Toelichting van de school

OBS De Compositie werkt nauw samen met kinderdagverblijven aan een naadloze, doorlopende leerlijn voor onze jongste talenten. Deze samenwerking garandeert een consistente aanpak en ontwikkeling, waarbij leerkrachten en pedagogisch medewerkers regelmatig overleggen over thema's en lesmateriaal. We maken actief gebruik van de Logo 3000 woordenschatmethode. Peuters en kleuters bouwen zo een solide basis van 3000 essentiële woorden op, cruciaal voor hun toekomstige reken- en taalontwikkeling. Dit stimuleert een vroege taalvaardigheid en bereidt hen optimaal voor op de basisschool. Om de overgang soepel te laten verlopen, nodigen we peuters die bijna starten op de basisschool uit voor een oriënterend bezoek aan hun toekomstige klas. Samen met hun vertrouwde leidster ervaren zij de sfeer en de activiteiten op onze school.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft OBS De Compositie voor jonge kinderen?

OBS De Compositie biedt een rijk en stimulerend programma voor het jonge kind, gericht op een optimale start. Ons aanbod omvat een doorlopende leerlijn in samenwerking met lokale kinderdagverblijven. Dit zorgt voor een consistente educatieve aanpak die aansluit bij de belevingswereld van jonge kinderen. We zetten actief de Logo 3000 methode in om de woordenschat van peuters en kleuters te vergroten, wat essentieel is voor hun verdere taal- en rekenontwikkeling. Bovendien faciliteren we kennismakingsmomenten voor toekomstige leerlingen om de overstap naar de basisschool zo prettig mogelijk te maken.

OBS De Compositie biedt een rijk en stimulerend programma voor het jonge kind, gericht op een optimale start. Ons aanbod omvat een doorlopende leerlijn in samenwerking met lokale kinderdagverblijven. Dit zorgt voor een consistente educatieve aanpak die aansluit bij de belevingswereld van jonge kinderen. We zetten actief de Logo 3000 methode in om de woordenschat van peuters en kleuters te vergroten, wat essentieel is voor hun verdere taal- en rekenontwikkeling. Bovendien faciliteren we kennismakingsmomenten voor toekomstige leerlingen om de overstap naar de basisschool zo prettig mogelijk te maken.

Kinderopvang in Almere

Met welke partners werkt OBS De Compositie samen voor het jonge kind programma?

OBS De Compositie onderhoudt sterke samenwerkingsverbanden om de ontwikkeling van jonge kinderen te optimaliseren. We werken nauw samen met lokale kinderopvangorganisaties en kinderdagverblijven. Deze samenwerking waarborgt een gezamenlijke visie op educatie en ontwikkeling voor de allerkleinsten. Daarnaast zijn we verbonden aan de Brede School initiatieven, wat ons in staat stelt om een integraal aanbod te creëren dat verder reikt dan alleen het klaslokaal. Dit versterkt de educatieve keten van peuteropvang tot basisschool.

OBS De Compositie onderhoudt sterke samenwerkingsverbanden om de ontwikkeling van jonge kinderen te optimaliseren. We werken nauw samen met lokale kinderopvangorganisaties en kinderdagverblijven. Deze samenwerking waarborgt een gezamenlijke visie op educatie en ontwikkeling voor de allerkleinsten. Daarnaast zijn we verbonden aan de Brede School initiatieven, wat ons in staat stelt om een integraal aanbod te creëren dat verder reikt dan alleen het klaslokaal. Dit versterkt de educatieve keten van peuteropvang tot basisschool.

Brede School en Educatiepartners
Team | OBS De Compositie in Almere | [2025] Schoolregister