
Schoolweging
De schoolweging van De Compositie is 30,87 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,34% score voor het fundamenteel niveau overtreft De Compositie zowel de landelijke benchmark (95,23%) als de kritische ondergrens van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage theoretische adviezen: 23,81% vmbo-(g)t en 17,46% vwo. Dit overstijgt het regionale gemiddelde voor vwo-adviezen (18,61%). Tegelijkertijd valt 14,29% vmbo-b advies op, wat boven het landelijk gemiddelde (5,52%) ligt. De brede adviesrange sluit aan bij de relatief hoge spreiding in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Compositie | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.42 | 174.01 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Compositie maakt gebruik van verschillende tussenresultaten: * dagelijkse werk van de leerlingen * resultaten op methode toetsen * gesprekken met leerlingen en ouders * observaties door de leerkracht * Cito toetsen De verschillende tussenresultaten geven inzicht in wat de leerling wel of nog niet heeft begrepen van de leerstof. De leerkracht stemt zijn lessen en instructies af op de tussenresultaten. Wanneer de leerling het goed heeft begrepen gaat deze leerling de leerstof verrijken. Leerlingen die moeite hebben met de leerstof krijgen extra instructie en begeleide inoefening van de leerkracht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10,39% presteert onder advies, wat lager is dan het Nederlands gemiddelde (11,81%). Het percentage leerlingen dat boven advies presteert (20,78%) benadrukt de effectiviteit van de advisering. Deze resultaten sluiten aan bij het gepersonaliseerde leerlingvolgsysteem dat de school hanteert.
Sociale ontwikkeling
We besteden veel aandacht aan sociale vaardigheden, zoals luisteren naar elkaar, elkaar helpen, ontwikkelen van zelfvertrouwen en zelfstandig werken. Om goed te kunnen werken is het belangrijk dat er rust is op school, met name tijdens de werkmomenten. Er zijn afspraken gemaakt over het praten met elkaar en het werken op de gangen. Structuur betekent dat er vaste werkwijzen en afspraken worden gehanteerd binnen de school. Structuur biedt voorspelbaarheid en daarmee rust. Op de Compositie hebben wij aandacht voor normen en waarden. Wij geven onderwijs waarin samen wordt geleerd en gewerkt, met respect voor ieders leefwijze en levensovertuiging. Als team ondersteunen wij kinderen in hun eigen waardeontwikkeling. We laten kinderen kennismaken met normen en het kijken naar hun eigen gedrag. Met als doel om kinderen te leren welke houding en vaardigheden zij nodig hebben om een goede burger te zijn. Ook komen media-educatie, gezondheidsvaardigheden en burgerschap aan bod. LEES MINDER
Samen
Zorgen voor elkaar
Respect
Wat is de werkwijze van OBS De Compositie voor sociale ontwikkeling?
Sociale vaardigheid is een onderwerp dat de gehele dag aan de orde is op OBS De Compositie. Leerkrachten besteden aandacht aan sociaal gedrag in de groep of individueel wanneer de situatie zich voordoet. Er wordt structureel gewerkt met de methode KWINK, met wekelijkse lessen over omgaan met elkaar en emoties. Leerkrachten brengen het gedrag van de groep en individuele leerlingen in kaart in het groepsplan gedrag, waardoor er planmatig wordt gewerkt aan sociale vaardigheden.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Compositie om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Compositie gebruikt school- en groepsoverzichten naar aanleiding van groepsplannen gedrag om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Compositie?
OBS De Compositie gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.