
Het team van KBS De Lettertuin in Almere
Current section: teamZie hier hoe het team van KBS De Lettertuin is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KBS De Lettertuin. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past KBS De Lettertuin bij jullie?
Ontdek hoe goed KBS De Lettertuin bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij KBS De Lettertuin zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KBS De Lettertuin. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij KBS De Lettertuin werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KBS De Lettertuin gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging van Leerkrachten bij KBS De Lettertuin: Een Zorgeloze Aanpak
Bij KBS De Lettertuin, gevestigd aan de Zonnebloemweg 68 in Almere, begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Daarom hebben we, in samenwerking met de Medezeggenschapsraad, een doordacht vervangingsplan opgesteld. Dit plan garandeert dat uw kind altijd les krijgt van gekwalificeerde leerkrachten, zelfs tijdens onverwachte afwezigheid. Ons beleid voor leerkrachtvervanging is gericht op efficiëntie en kwaliteit. Bij ziekte of verlof van een vaste leerkracht, zetten we primair in op onze eigen, flexibele invalpool. Dit zorgt voor vertrouwde gezichten en een snelle opvang van uw kind. Indien nodig, benaderen we collega's die parttime werken om flexibel bij te springen. Mocht dit niet volstaan, dan staat een gespecialiseerd ambulant team klaar om de lesgevende taken over te nemen. Ons uiteindelijke doel is om te allen tijde te voorkomen dat leerlingen thuis moeten blijven, zodat de educatieve voortgang gewaarborgd blijft.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Specialistische Ondersteuning op KBS De Lettertuin
Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op KBS De Lettertuin bieden we een gestructureerde ondersteuning om de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet te volgen. Ons team en de intern begeleider werken samen om leerlingen tijdig te ondersteunen en bij te sturen waar nodig. Indien de groepsinstructie onvoldoende is, initieert de intern begeleider overleg met ouders. Samen met hen wordt, waar mogelijk met externe expertise, de benodigde hulp ingeschakeld. Voor taalontwikkeling beschikken we over gespecialiseerde kennis, zowel intern als extern. Onze remedial teacher biedt individuele begeleiding en werkt met kleine groepjes leerlingen aan specifieke leerbehoeften. De intern begeleider voert vooronderzoek uit bij vermoedens van dyslexie en regelt de aanvraag voor diagnostiek en begeleiding. Het programma 'Pageturner' wordt ingezet door een leerkracht uit de onderbouw om ouders te begeleiden bij het samen voorlezen. Een andere onderbouwleerkracht is gespecialiseerd in het optimaliseren van ons taalonderwijs, met een focus op de kleutergroepen, via het 'Taalmaatje' initiatief. Onze school werkt samen met de orthopedagoog van samenwerkingsverband POA voor observatie en diagnostiek. Het Taalcentrum biedt ondersteuning aan leerlingen die het Nederlands niet als eerste taal hebben. Daarnaast is een logopedist van de Praatmaat Groep 1,5 dag per week op school aanwezig en ontvangen we wekelijks ambulante begeleiding van Viertaal. Op het gebied van rekenen bieden we ook gerichte hulp. De remedial teacher begeleidt leerlingen individueel of in kleine groepen. Sommige leerlingen volgen een eigen leerlijn rekenen, met als doel minimaal een 1F niveau te behalen bij het verlaten van de basisschool. De intern begeleider beheert de ontwikkelingsperspectieven (OPP) en de voortgangsgesprekken met ouders en leerlingen. De intern begeleider is geschoold in vooronderzoek bij dyscalculie en vraagt diagnostiek aan. De rekencoördinator volgt momenteel een opleiding hiervoor. Jaarlijks worden rekenlessen geobserveerd door een externe deskundige, samen met de rekencoördinator, om het rekenonderwijs continu te verbeteren en de doorgaande lijn te waarborgen. De orthopedagoog van samenwerkingsverband POA ondersteunt bij observatie en diagnostiek.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen zetten we een brede aanpak in, waarbij een positief leerklimaat centraal staat. Groepsdynamisch onderwijs (GDO) wordt actief gestimuleerd, zodat leerlingen verantwoordelijkheid leren nemen voor een prettige schooltijd en leren zorgen voor elkaar. Onze hypoallergene schoolhond, een Franse waterhond (Barbet), is twee dagen per week aanwezig. Honden op school hebben een bewezen positieve invloed op de ontwikkeling en het welzijn van kinderen. Ze verhogen het gevoel van veiligheid, verminderen stress en stimuleren de sociale vaardigheden en het zelfvertrouwen, wat kan leiden tot betere schoolprestaties. De remedial teacher biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen die baat hebben bij extra persoonlijke aandacht voor hun ontwikkeling. De intern begeleider bespreekt de voortgang van alle leerlingen met de leerkrachten en onderhoudt contacten met externe zorgpartners. Onze preventief hulpverlener (brugfunctionaris) van Triade Vitree is op school aanwezig om ouders en kinderen te ondersteunen bij vragen of zorgen. Door vroegtijdige signalering en ondersteuning voorkomen we dat kleine hulpvragen escaleren. Zij kan meedenken met ouders en gesprekken voeren met kinderen, met actieve medewerking van de school. De toegewezen orthopedagoog van Passend Onderwijs Almere (POA) evalueert structureel de hulpvragen met de intern begeleider. In overleg met ouders kan de orthopedagoog adviseren, observeren en onderzoek uitvoeren. Een logopediste van de Taalmaatgroep is 1,5 dag per week op school aanwezig om op verzoek van ouders logopedische hulp te verlenen aan leerlingen.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Expertise
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De expertise van onze intern begeleider, orthopedagoog, remedial teacher en preventief hulpverlener draagt niet alleen bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, maar is eveneens cruciaal voor het verbeteren van gedrag, werkhouding en de algemene taakaanpak van onze leerlingen.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
KBS De Lettertuin werkt samen met JGZ Almere. Een jeugdverpleegkundige is aan onze school verbonden en voert preventieve gezondheidsonderzoeken uit bij alle kinderen die 5 jaar worden en bij alle leerlingen in groep 7. Deze onderzoeken bieden inzicht in de groei en algemene ontwikkeling van uw kind. Daarnaast staat de jeugdverpleegkundige klaar om, op verzoek van ouders, mee te kijken en te adviseren bij specifieke ontwikkelingsvragen.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor specifieke medische zorg en persoonlijke verzorging verwijzen wij u graag naar de juiste externe instanties.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek Onze Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op KBS De Lettertuin
Gedetailleerde Informatie over Ons Ondersteuningsaanbod
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan bij KBS De Lettertuin
Wat zijn de Kerndoelen en Thema's in ons Schoolplan 2025-2029?
Hoe Monitoren en Verbeteren Wij de Kwaliteit van Ons Onderwijs?
Vroeg- en Voorschoolse Educatie bij KBS De Lettertuin
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt KBS De Lettertuin extra educatie voor jonge kinderen?
Met welke partners werkt KBS De Lettertuin samen voor jonge kind programma's?
KBS De Lettertuin werkt nauw samen met de voorschoolse opvang Happy Kids om een doorlopende leerlijn te waarborgen voor alle jonge leerlingen.