KBS De Lettertuin

Het team van KBS De Lettertuin in Almere

Current section: team
Zonnebloemweg 68
1338 Almere

Zie hier hoe het team van KBS De Lettertuin is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KBS De Lettertuin. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KBS De Lettertuin bij jullie?

Ontdek hoe goed KBS De Lettertuin bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij KBS De Lettertuin zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KBS De Lettertuin. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij KBS De Lettertuin werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KBS De Lettertuin gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij KBS De Lettertuin: Een Zorgeloze Aanpak

Bij KBS De Lettertuin, gevestigd aan de Zonnebloemweg 68 in Almere, begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Daarom hebben we, in samenwerking met de Medezeggenschapsraad, een doordacht vervangingsplan opgesteld. Dit plan garandeert dat uw kind altijd les krijgt van gekwalificeerde leerkrachten, zelfs tijdens onverwachte afwezigheid. Ons beleid voor leerkrachtvervanging is gericht op efficiëntie en kwaliteit. Bij ziekte of verlof van een vaste leerkracht, zetten we primair in op onze eigen, flexibele invalpool. Dit zorgt voor vertrouwde gezichten en een snelle opvang van uw kind. Indien nodig, benaderen we collega's die parttime werken om flexibel bij te springen. Mocht dit niet volstaan, dan staat een gespecialiseerd ambulant team klaar om de lesgevende taken over te nemen. Ons uiteindelijke doel is om te allen tijde te voorkomen dat leerlingen thuis moeten blijven, zodat de educatieve voortgang gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Specialistische Ondersteuning op KBS De Lettertuin

7

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op KBS De Lettertuin bieden we een gestructureerde ondersteuning om de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet te volgen. Ons team en de intern begeleider werken samen om leerlingen tijdig te ondersteunen en bij te sturen waar nodig. Indien de groepsinstructie onvoldoende is, initieert de intern begeleider overleg met ouders. Samen met hen wordt, waar mogelijk met externe expertise, de benodigde hulp ingeschakeld. Voor taalontwikkeling beschikken we over gespecialiseerde kennis, zowel intern als extern. Onze remedial teacher biedt individuele begeleiding en werkt met kleine groepjes leerlingen aan specifieke leerbehoeften. De intern begeleider voert vooronderzoek uit bij vermoedens van dyslexie en regelt de aanvraag voor diagnostiek en begeleiding. Het programma 'Pageturner' wordt ingezet door een leerkracht uit de onderbouw om ouders te begeleiden bij het samen voorlezen. Een andere onderbouwleerkracht is gespecialiseerd in het optimaliseren van ons taalonderwijs, met een focus op de kleutergroepen, via het 'Taalmaatje' initiatief. Onze school werkt samen met de orthopedagoog van samenwerkingsverband POA voor observatie en diagnostiek. Het Taalcentrum biedt ondersteuning aan leerlingen die het Nederlands niet als eerste taal hebben. Daarnaast is een logopedist van de Praatmaat Groep 1,5 dag per week op school aanwezig en ontvangen we wekelijks ambulante begeleiding van Viertaal. Op het gebied van rekenen bieden we ook gerichte hulp. De remedial teacher begeleidt leerlingen individueel of in kleine groepen. Sommige leerlingen volgen een eigen leerlijn rekenen, met als doel minimaal een 1F niveau te behalen bij het verlaten van de basisschool. De intern begeleider beheert de ontwikkelingsperspectieven (OPP) en de voortgangsgesprekken met ouders en leerlingen. De intern begeleider is geschoold in vooronderzoek bij dyscalculie en vraagt diagnostiek aan. De rekencoördinator volgt momenteel een opleiding hiervoor. Jaarlijks worden rekenlessen geobserveerd door een externe deskundige, samen met de rekencoördinator, om het rekenonderwijs continu te verbeteren en de doorgaande lijn te waarborgen. De orthopedagoog van samenwerkingsverband POA ondersteunt bij observatie en diagnostiek.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Preventief Hulpverlener
Logopediste
Schoolhond

Toelichting van de school:

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen zetten we een brede aanpak in, waarbij een positief leerklimaat centraal staat. Groepsdynamisch onderwijs (GDO) wordt actief gestimuleerd, zodat leerlingen verantwoordelijkheid leren nemen voor een prettige schooltijd en leren zorgen voor elkaar. Onze hypoallergene schoolhond, een Franse waterhond (Barbet), is twee dagen per week aanwezig. Honden op school hebben een bewezen positieve invloed op de ontwikkeling en het welzijn van kinderen. Ze verhogen het gevoel van veiligheid, verminderen stress en stimuleren de sociale vaardigheden en het zelfvertrouwen, wat kan leiden tot betere schoolprestaties. De remedial teacher biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen die baat hebben bij extra persoonlijke aandacht voor hun ontwikkeling. De intern begeleider bespreekt de voortgang van alle leerlingen met de leerkrachten en onderhoudt contacten met externe zorgpartners. Onze preventief hulpverlener (brugfunctionaris) van Triade Vitree is op school aanwezig om ouders en kinderen te ondersteunen bij vragen of zorgen. Door vroegtijdige signalering en ondersteuning voorkomen we dat kleine hulpvragen escaleren. Zij kan meedenken met ouders en gesprekken voeren met kinderen, met actieve medewerking van de school. De toegewezen orthopedagoog van Passend Onderwijs Almere (POA) evalueert structureel de hulpvragen met de intern begeleider. In overleg met ouders kan de orthopedagoog adviseren, observeren en onderzoek uitvoeren. Een logopediste van de Taalmaatgroep is 1,5 dag per week op school aanwezig om op verzoek van ouders logopedische hulp te verlenen aan leerlingen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Expertise

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Preventief Hulpverlener

Toelichting van de school:

De expertise van onze intern begeleider, orthopedagoog, remedial teacher en preventief hulpverlener draagt niet alleen bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, maar is eveneens cruciaal voor het verbeteren van gedrag, werkhouding en de algemene taakaanpak van onze leerlingen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Jeugdverpleegkundige

Toelichting van de school:

KBS De Lettertuin werkt samen met JGZ Almere. Een jeugdverpleegkundige is aan onze school verbonden en voert preventieve gezondheidsonderzoeken uit bij alle kinderen die 5 jaar worden en bij alle leerlingen in groep 7. Deze onderzoeken bieden inzicht in de groei en algemene ontwikkeling van uw kind. Daarnaast staat de jeugdverpleegkundige klaar om, op verzoek van ouders, mee te kijken en te adviseren bij specifieke ontwikkelingsvragen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische zorg en persoonlijke verzorging verwijzen wij u graag naar de juiste externe instanties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek Onze Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op KBS De Lettertuin

Gedetailleerde Informatie over Ons Ondersteuningsaanbod

Bij KBS De Lettertuin geloven we in het bieden van op maat gemaakte ondersteuning om de ontwikkeling van elk kind te stimuleren. Meer gedetailleerde informatie over ons uitgebreide aanbod en de specifieke ondersteuning die wij bieden, vindt u in de volgende documenten. Deze bronnen geven een duidelijk beeld van onze toewijding aan passend onderwijs en de groei van uw kind. * Onze schoolgids * Het document 'Ondersteuningsstructuur op De Lettertuin' * Specifieke borgingsdocumenten * De 'Almeerse Norm Basisondersteuning' en informatie over 'Passend Onderwijs Almere' * Bezoek onze website voor het meest actuele aanbod: www.kbslettertuin.nl Toekomstig Aanbod: Gelijke Kansen voor Elk Kind Wij streven ernaar dat ieder kind een eerlijke kans krijgt om zich volledig te ontplooien. Soms kunnen omstandigheden in het leven van een kind de ontwikkeling helaas belemmeren. We worden ons steeds bewuster van deze uitdagingen en zoeken continu naar effectieve oplossingen om deze belemmeringen te minimaliseren of weg te nemen. De rol van onze intern begeleider en preventief hulpverlener is hierin onmisbaar. Financiële Ondersteuning en Kansengelijkheid Al jaren maken we met succes gebruik van de mogelijkheden die het Jeugdfonds Sport & Cultuur en Kinderhulp bieden. Sinds december 2024 is KBS De Lettertuin trots aangesloten bij het Jeugdeducatiefonds. Deze aansluiting stelt ons in staat om gezinnen gerichte financiële steun te verlenen. Denk hierbij aan hulp bij de aanschaf van een bril of een comfortabel bed, wat essentiële stappen zijn richting kansengelijkheid. We verkennen nog volop de mogelijkheden die dit fonds biedt en onze ambitie is om hiermee nog meer gezinnen te bereiken en te ondersteunen. Ondersteuning bij Hoogbegaafdheid Momenteel is de kennis en het aanbod binnen KBS De Lettertuin nog in ontwikkeling om alle (vermoedelijk) hoogbegaafde leerlingen optimaal passend onderwijs te kunnen bieden. We zijn gestart met gerichte scholing en blijven dit aanbod uitbreiden om zowel onze werkwijze als het lesaanbod te optimaliseren. Het definitieve beleid op dit gebied zal worden vastgelegd in een borgingsdocument, zodat we een duurzaam en effectief ondersteuningssysteem garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan bij KBS De Lettertuin

Wat zijn de Kerndoelen en Thema's in ons Schoolplan 2025-2029?

Ons schoolplan 2025-2029 legt de focus op essentiële thema's, gedragen door toegewijde actieteams. Deze teams zijn verantwoordelijk voor de uitvoering en continue verbetering van onze onderwijsplannen. Taalonderwijs: Met de subsidie basisvaardigheden hebben we de afgelopen twee jaar ons taal- en leesonderwijs verrijkt. De nadruk ligt op het stimuleren van leesplezier en het vergroten van woordenschat, kennis en begrip. Ons actieteam heeft de effectieve werkwijzen van De Lettertuin vastgelegd in borgingsdocumenten. In de komende schoolplanperiode blijven we ons taalonderwijs verder ontwikkelen en afstemmen op de behoeften van onze leerlingen. Het actieteam leidt dit proces, stelt meetbare doelen en volgt innovaties die ons onderwijs naar een hoger niveau tillen. Rekenen: De subsidie basisvaardigheden heeft ons in staat gesteld ons rekenonderwijs te optimaliseren. Dit heeft geresulteerd in een consistente en doorlopende rekenlijn van groep 1 tot en met 8, vastgelegd in een borgingsdocument. Voor de komende periode richten we ons op het verbeteren van de aanpak en het aanbod voor streefniveau 1S, zodat nog meer leerlingen dit niveau kunnen bereiken. Hoogbegaafdheid: Ons actieteam Hoogbegaafdheid investeert in de verdere scholing op het gebied van signalering en het ontwikkelen van een passend aanbod voor hoogbegaafde leerlingen. Pedagogisch Klimaat: Ons pedagogisch klimaat en de groepsdynamische aanpak zijn solide en gedocumenteerd. Het actieteam Pedagogisch Klimaat zorgt ervoor dat we hier continu aandacht aan besteden. Dit jaar ligt de focus op het informeren en betrekken van ouders bij onze pedagogische benadering. Burgerschap: Het aanbod voor burgerschap is op orde. De volgende stap is het inzichtelijk maken van de bereikte leerlingontwikkeling, om zo het aanbod verder te optimaliseren en de kerndoelen aantoonbaar te behalen. Daarnaast zetten we in op het welzijn van onze leerkrachten, de continuïteit van ons zorgaanbod, het behoud van een open en lerende schoolcultuur, de implementatie van nieuwe rapportagesystemen en gerichte individuele bijscholingen.

Hoe Monitoren en Verbeteren Wij de Kwaliteit van Ons Onderwijs?

Bij KBS De Lettertuin streven we ernaar om voortdurend de kwaliteit van ons onderwijs te verhogen. We gebruiken diverse evaluatie-instrumenten om onze prestaties te meten en verbeterpunten te identificeren. Toetsresultaten: We analyseren de resultaten van zowel methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen (IEP). Tweemaal per jaar voeren we diepgaande analyses uit op school-, groeps- en leerlingniveau binnen ons leerlingvolgsysteem. Enquêtes en Evaluaties: Periodiek voeren we zelfevaluatievragenlijsten uit voor school- en teamontwikkeling, die we bespreken in een ontwikkelgesprek. Eens per twee jaar houden we een personeelstevredenheidsonderzoek (PTO). Om de vier jaar organiseren we een oudertevredenheidsonderzoek (OTO) en een leerlingentevredenheidsonderzoek (LTO) voor leerlingen vanaf groep 6. Jaarlijks monitoren we de veiligheidsbeleving van leerlingen in groep 6, 7 en 8. Schoolplan en Jaarplan: Veranderingen en verbeteringen worden vastgelegd in ons schoolplan, dat ter inzage beschikbaar is op school. Dit plan beschrijft onze continue kwaliteitsmonitoring en bijsturingsprocessen. Op basis van het schoolplan stellen we jaarlijks een jaarplan op, waarin we het voorgaande schooljaar evalueren en de doelen voor het komende jaar bepalen, in lijn met de prioriteiten uit het schoolplan. Zowel het schoolplan als het jaarplan worden ter goedkeuring voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad.

Vroeg- en Voorschoolse Educatie bij KBS De Lettertuin

Toelichting van de school

Ontdek ons VVE-programma voor een optimale start op de basisschool. KBS De Lettertuin biedt Voorschoolse Educatie (VVE) aan, speciaal ontworpen om jonge kinderen met een ontwikkelingsrisico extra ondersteuning te bieden. Dit programma zorgt ervoor dat uw kind goed voorbereid aan de basisschool begint. Voorschoolse educatie vindt plaats op de peuterspeelzaal of kinderopvang, terwijl vroegschoolse educatie geïntegreerd is in groep 1 en 2 van onze basisschool. Onze school werkt nauw samen met lokale gemeenten en de voorschoolse opvang Happy Kids om een naadloze overgang te garanderen. Ouderbetrokkenheid is cruciaal in ons VVE-beleid. Samen met ouders zorgen we voor een succesvolle ontwikkeling van elk kind. Met toestemming van ouders vindt er een gedetailleerde overdracht plaats wanneer uw kind de stap maakt van de voorschool naar onze basisschool. Dit waarborgt continuïteit in de leerervaring. Meer informatie over de voorschoolse opvang door Happy Kids vindt u op onze website: [KBS De Lettertuin Happy Kids](https://kbslettertuin.nl/happy-kids/).

Veelgestelde vragen

Biedt KBS De Lettertuin extra educatie voor jonge kinderen?

Ja, KBS De Lettertuin biedt een gespecialiseerd vroeg- en voorschools educatieprogramma (VVE) om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en hen optimaal voor te bereiden op de basisschool.

Met welke partners werkt KBS De Lettertuin samen voor jonge kind programma's?

KBS De Lettertuin werkt nauw samen met de voorschoolse opvang Happy Kids om een doorlopende leerlijn te waarborgen voor alle jonge leerlingen.

KBS De Lettertuin werkt nauw samen met de voorschoolse opvang Happy Kids om een doorlopende leerlijn te waarborgen voor alle jonge leerlingen.

Team | KBS De Lettertuin in Almere | [2025] Schoolregister