IKC Sterrenschool De Ruimte
Nimfenplein 1
1363 SV Almere

Schoolweging

Schoolweging
28.91
Spreiding
5.71

De schoolweging van Sterrenschool De Ruimte is 28,91 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,3% score ruimschoots boven de signaleringswaarde van 85% bevestigt de school haar sterke basiskwaliteit. Dit percentage ligt zelfs iets hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%), wat aansluit bij het aangeboden doorlopend leerlijnconcept van groep 1 tot 8.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaalwaarde van 47,1%. Hoewel dit positief is, ligt de score wel lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,8%). De focus op gepersonaliseerd leren via het Sterrenschool-model lijkt effectief, maar er blijft ruimte voor verbetering richting landelijke benchmarks.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In 2023-2024 kregen 44% van de leerlingen een havo/vwo- of vwo-advies (20 van 50 leerlingen), tegenover 37,6% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel praktijkonderwijs (0%) ligt lager dan regionale trends (1,01%). De combinatie van hoogbegaafdenonderwijs en praktijkgericht leren resulteert in een duidelijke focus op theoretische doorstroom, met aandacht voor maatwerk (bijvoorbeeld via 18% gecombineerde adviezen zoals KBL/TL).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSterrenschool De RuimteGemeente AmsterdamNederland
LIB174.01175.23174.28

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse resultaten gebruiken wij om de kwaliteit van ons onderwijs te volgen. Na een zorgvuldige analyse van de resultaten op leerjaar- en individueel niveau (wat zien we, wat zijn mogelijke verklaringen voor wat we zien), stellen we de onderwijskundige maatregelen voor de komende periode vast. Waar de resultaten goed zijn, houden we het onderwijs vast zoals we dat gewend zijn. Waar de resultaten naar onze maatstaven beter kunnen, stellen we het aanbod bij. Twee keer per jaar bespreken we op deze manier de resultaten. De vraag 'doen we de goede dingen en doen we die dingen goed?' houdt ons scherp in ons aanbod.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 40,9% van de leerlingen boven het oorspronkelijke advies presteert, ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 9,1% zit onder advies (vs. 11,8% nationaal). Dit bevestigt de effectiviteit van het adviesproces en de doorlopende begeleiding via het kindcentrum-concept, waarbij leerkrachten van po en vso samenwerken.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden een veilig klimaat voor alle leerlingen, leerkrachten en ouders belangrijk. Daarom werkt de school met Positive Behavior Support (PBS). Een eenduidige pedagogische benadering door alle medewerkers voor alle leerlingen van het IKC. Wij hebben gezamenlijke waarden geformuleerd, "Respect, Veiligheid en Verantwoordelijkheid", en daar gedragsafspraken aan gekoppeld. Met duidelijke afspraken en het aanleren van gewenst gedrag, wordt een veilig en positief schoolklimaat gecreëerd. Waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs. Wanneer ouders en leerkrachten afspraken gezamenlijk dragen, heeft dit eveneens een positieve werking. Een eenduidig (pedagogisch) klimaat biedt een houvast voor de kinderen. Binnen onze wereldoriëntatie/taal werken we met Leskracht, waarbij er ook in grote mate wordt ingestoken op het sociaal emotionele domein. Hoe kinderen met elkaar omgaan. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van IKC Sterrenschool De Ruimte voor sociale ontwikkeling?

IKC Sterrenschool De Ruimte gebruikt PBS om het sociale domein vorm te geven en aandacht te besteden aan het aanleren van gewenst gedrag. Voor extra ondersteuning bij groepsdynamiek werkt de school samen met Oké op School, Rots & Water en Playing For Succes Almere. De school gebruikt 'ZIEN' om de veiligheid en het welbevinden van leerlingen in kaart te brengen en neemt jaarlijks een leerlingtevredenheidsvragenlijst af.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Sterrenschool De Ruimte om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Sterrenschool De Ruimte gebruikt 'ZIEN' en een tevredenheidsvragenlijst voor leerlingen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaalemotioneel leren gebruikt IKC Sterrenschool De Ruimte?

IKC Sterrenschool De Ruimte gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), KWINK, Leskracht en Rots en Water voor sociaalemotioneel leren.