Basisschool IKC De Woudreus in Almere

Het team van IKC De Woudreus in Almere

Current section: team
Marie Curielaan 299
1341 Almere

Zie hier hoe het team van IKC De Woudreus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Woudreus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Woudreus bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Woudreus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Woudreus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.9%)
Man (15.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Woudreus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (50%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.8%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (29.9%)
45-55 jaar (19.5%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Woudreus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (25%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Woudreus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid IKC De Woudreus: Zekerheid voor Onderwijs

Bij IKC De Woudreus zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Ons uitgebreide vervangingsplan, goedgekeurd door de Medezeggenschapsraad, garandeert een gestroomlijnde aanpak bij ziekte of verlof. Ons beleid start met het inschakelen van onze eigen, kundige invalpool. Hiermee waarborgen we de vertrouwde leskwaliteit en pedagogische aanpak van onze school. Indien nodig, vragen we flexibele parttime collega's om bij te springen. Als de situatie dit vereist, nemen onze toegewijde onderwijsondersteuners de klassen over, zodat de leerlingen altijd in een veilige en lesgevende omgeving blijven. In uitzonderlijke gevallen en voor korte periodes kunnen we een gespecialiseerde ambulante medewerker inzetten. Mocht dit onverhoopt niet volstaan, dan verdelen we de leerlingen tijdelijk over andere groepen om de lesdoelen te blijven halen. Pas in het uiterste geval, en alleen bij langdurige afwezigheid, overwegen we het naar huis sturen van leerlingen, altijd in overleg met de ouders. We streven ernaar dat elke schooldag bij IKC De Woudreus een dag van betekenisvol leren is, ongeacht onvoorziene omstandigheden. Ontdek meer over ons toegewijde team en onze onderwijsaanpak op onze website.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Noordwijkse methode

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC De Woudreus

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Specialist Woordenschat en NT2

Toelichting van de school:

IKC De Woudreus biedt een uitgebreid Schoolondersteuningsprofiel (SOP) dat ons aanbod aan onderwijs, zorg en hulp gedetailleerd beschrijft. Ons SOP omvat de inrichting van onze basisondersteuning, specifieke extra hulp voor leerlingen, de procedures voor het verlenen van deze hulp en de betrokken professionals. Bovendien informeren wij ouders over wat zij kunnen verwachten wanneer hun kind extra ondersteuning nodig heeft, en beschrijven we de grenzen van onze ondersteuningsmogelijkheden. De basisondersteuning op De Woudreus is gericht op het voldoen aan de onderwijsbehoeften van elke leerling. Leerkrachten zetten effectief klassenmanagement in, met gedifferentieerde instructieperiodes van 10, 15 of 30 minuten, afhankelijk van de behoefte (verrijking, basis, extra). Voor leerlingen die meer intensieve begeleiding nodig hebben (zorgniveau 3/4), wordt een OPP van 15-30 minuten ingezet. Wij monitoren de voortgang via dagelijkse observaties, korte cycli van voorbereiding, uitvoering en evaluatie van lesblokken, en middellange cycli die aansluiten bij halfjaarlijkse toetsafnames. Trendanalyses en groepsbesprekingen vormen de basis voor het vaststellen van ontwikkelingsdoelen. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften organiseren we een ondersteuningsteam, bestaande uit de intern begeleider, orthopedagoog, schoolpsycholoog, jeugdarts en schoolmaatschappelijk werk. Indien nodig betrekken we ketenpartners zoals Passend Onderwijs Almere, de leerplichtambtenaar en de wijkagent. Samen met ouders streven we naar een breed gedragen plan voor optimale hulp. Als startende school bieden wij basisondersteuning. Dit betekent dat klassenondersteuning de norm is en dagelijkse individuele ondersteuning op alle vakgebieden momenteel niet mogelijk is. We beoordelen de plaatsbaarheid van een leerling altijd in relatie tot de groepsdynamiek en zorgvraag. Verhuizende gezinnen uit Almere plaatsen we vanaf het volgende schooljaar bij wijze van uitzondering, om de continuïteit te waarborgen. Het volledige SOP is beschikbaar op onze schoolwebsite.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Kindertalentenfluisteraars

Toelichting van de school:

De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) van de GGD Flevoland volgt de groei, gezondheid en ontwikkeling van kinderen en jongeren van 4 tot 19 jaar. Zij werken samen met u en de school om een gezonde ontwikkeling te stimuleren en passende zorg te bieden. De JGZ-teams bestaan uit een jeugdarts, jeugdverpleegkundige en assistenten. Zij onderhouden contact met u en de kinderen via individueel gezondheidsonderzoek, inloopspreekuren, groepsvoorlichting en ondersteunende gesprekken. In groep 2 en 7 vindt een preventief geneeskundig onderzoek plaats, waarvoor uw schriftelijke toestemming vereist is. Via het Zorgadviesteam kunnen leerkrachten, in overleg met u, advies inwinnen. U kunt ook zelf contact opnemen met de GGD of het Centrum voor Jeugd en Gezin. De JGZ adviseert over diverse onderwerpen, waaronder infectieziekten, schoolhygiëne en ondersteuning bij chronisch zieke kinderen of kinderen met een beperking. De GGD is een kernpartner van het Centrum voor Jeugd en Gezin en werkt nauw samen met andere hulpverleningsorganisaties. Voor vragen kunt u de Jeugdgezondheidszorg bereiken via 088 – 0029920 of post@ggdflevoland.nl. Jongeren kunnen ook direct contact opnemen via jouwggd.nl voor gezondheidsgerelateerde vragen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Expertise

Beschikbare specialisten:

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimulering

Beschikbare specialisten:

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek de Ruime Ondersteuningsmogelijkheden op IKC De Woudreus

Toekomstig Aanbod: Verrijking van Educatie voor Elk Kind

IKC De Woudreus groeit gestaag, en met deze groei breiden we ook onze expertise en educatieve aanbod voortdurend uit. Onze ambitie is om in de nabije toekomst een gespecialiseerd programma te ontwikkelen voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Dit initiatief is erop gericht om alle talenten binnen onze schoolgemeenschap optimaal te stimuleren en te ondersteunen, zodat elk kind zijn of haar volledige potentieel kan bereiken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Samen Leren en Groeien

Wat zijn de kernambities van IKC De Woudreus voor het schooljaar 2025-2026?

IKC De Woudreus streeft naar uitmuntendheid in onderwijs, met een focus op zowel didactische hoogstandjes als een rijke invulling van burgerschap. Didactisch excelleren we door hoge verwachtingen te koesteren en effectieve lesmethoden toe te passen, zoals het EDI-model. We werken met duidelijke lesdoelen, korte cycli van zes weken voor analyse en bijsturing, en structurele data-analyse om elke leerling optimaal te ondersteunen. Ons doel is het continu verhogen van leerresultaten door middel van opbrengstgericht werken, met een visie op leren die uitgaat van een gestructureerde omgeving, eigenaarschap en heldere feedback. Op het gebied van burgerschap integreren we de methodiek van De Noordwijkse Methode, waarbij burgerschapsonderwijs verweven is met thematische projecten. We implementeren een doorlopende leerlijn, monitoren de ontwikkeling via diverse methoden, en hebben een toegewijde coördinator. Onze aanpak is gericht op het verbinden met de leefwereld van kinderen, het bevorderen van sociale vaardigheden en maatschappelijke betrokkenheid, en het ontwikkelen van wereldburgers die positief bijdragen aan de samenleving. Dit doen we door persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling te koppelen, met aandacht voor zowel sociale vaardigheden als democratisch burgerschap, en door talentontwikkeling te integreren in ons curriculum. Onze professionele leergemeenschap stimuleert samen leren en groeien. We transformeren de rol van intern begeleider naar een veelzijdige kwaliteitscoördinator en stellen vakexperts aan om expertise te verdiepen. Door middel van studiedelen en een duidelijke rolverdeling versterken we het team, zodat elke leerkracht bijdraagt aan toekomstgericht onderwijs. De evaluaties van onze jaarplannen tonen een positieve trend in leerresultaten en de implementatie van lees- en woordenschataanpakken, en een versterkte focus op burgerschap door middel van schoolbrede monitoring en studiedagen. Het schoolplan wordt verlengd tot 2025-2026.

Welke methoden gebruikt IKC De Woudreus om de onderwijskwaliteit te waarborgen en te verbeteren?

IKC De Woudreus hanteert een proactieve benadering van kwaliteitszorg, waarbij we continu streven naar excellente leerresultaten en een optimale leeromgeving. Dit doen we door middel van een breed scala aan evaluatie-instrumenten en een cyclisch proces van monitoring en bijsturing. We maken gebruik van zowel methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen, waaronder de Cito leerlingvolgsysteem, om trendanalyses en dwarsdoorsnedes te maken. Dit geeft ons inzicht in de voortgang van elke leerling. Daarnaast voeren we periodiek zelfevaluaties uit op het gebied van school- en teamontwikkeling, die we bespreken in schoolontwikkelgesprekken. Tevens houden we personeelstevredenheidsonderzoeken (PTO), oudertevredenheidsonderzoeken (OTO) en leerlingentevredenheidsonderzoeken (LTO) om de tevredenheid en beleving binnen onze schoolgemeenschap te meten. De veiligheidsbeleving van leerlingen wordt jaarlijks gemonitord. Onze verbeteringen en veranderingen worden nauwkeurig beschreven in ons schoolplan, dat tevens de doelen voor burgerschapsvorming en de nagestreefde resultaten uiteenzet. Jaarlijks stellen we een jaarplan op dat de evaluatie van het voorgaande jaar bevat en de doelen voor het komende schooljaar vastlegt, in lijn met de prioriteiten van het schoolplan. De MR stemt in met zowel het schoolplan als het jaarplan, wat zorgt voor draagvlak en betrokkenheid. Het huidige schoolplan loopt tot 2024-2025 en wordt verlengd tot 01-08-2025.

Programma voor Jonge Kinderen: Een Vliegende Start op IKC De Woudreus

Toelichting van de school

Ontdek de voordelen van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Speciaal voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, bieden we gerichte programma's om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren. Dit zorgt voor een succesvolle overgang naar de basisschool. VVE-programma's vinden plaats op de peuterspeelzaal of kinderopvang, terwijl vroegschoolse educatie wordt geïntegreerd in groep 1 en 2 van onze basisschool. Wij geloven in een proactieve aanpak waarbij ouders nauw betrokken worden. Samen met gemeentelijke instanties en lokale partners zorgen we voor een naadloze aansluiting. Samenwerking voor een Optimale Ontwikkeling Momenteel is IKC De Woudreus geen gecertificeerde VVE-school. Wel onderhouden we een waardevolle samenwerking met een gerenommeerde peuterspeelzaal in de nabije omgeving. Onze school werkt intensief samen met Riant Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert een consistente en doorlopende leerlijn, vanaf de peuterspeelzaal tot aan de basisschool. Elk kind dat instroomt op onze school profiteert van deze gestructureerde aanpak. Wij zorgen voor een gedetailleerde overdracht van informatie wanneer kinderen de overstap maken van de kinderopvang naar onze basisschool. U als ouder wordt volledig geïnformeerd over de inhoud en werkwijze van deze overdracht. ONTDEK MEER

Veelgestelde vragen

Biedt IKC De Woudreus specifieke ondersteuning voor jonge kinderen?

IKC De Woudreus richt zich op een brede ontwikkeling voor alle jonge kinderen. Voor specifieke VVE-programma's werken we samen met partners in de buurt om een optimale start te garanderen.

Met welke organisaties werkt IKC De Woudreus samen voor programma's voor jonge kinderen?

IKC De Woudreus werkt nauw samen met Riant Kinderopvang om een naadloze overgang en doorlopende leerlijn te waarborgen voor alle jonge leerlingen.

IKC De Woudreus werkt nauw samen met Riant Kinderopvang om een naadloze overgang en doorlopende leerlijn te waarborgen voor alle jonge leerlingen.

Team | IKC De Woudreus in Almere | [2025] Schoolregister