IKC De Woudreus
Marie Curielaan 299
1341 BA Almere

Schoolweging

Schoolweging
29.75
Spreiding
6.38

De schoolweging van De Woudreus is 29,75 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

IKC De Woudreus profileert zich met een gebalanceerd adviesprofiel: 65% van de leerlingen ontvangt een havo/vwo-advies (tegenover 58% regio Almere). Tegelijk is er aandacht voor praktische routes, met 15% vmbo-basis/kader-advies (iets boven het gemeentelijk gemiddelde van 12%). Deze verdeling sluit aan bij de brede sociale samenstelling van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toetsgemeente AlmereGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
50

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Naast de methode gebonden toetsen worden onze leerlingen gevolgd middels het leerlingvolgsysteem Cito Leerling in Beeld. Tweemaal per schooljaar worden deze toetsen afgenomen in de groepen 3 tot en met 8. In de groepen 1-2 volgen we onze leerlingen middels KIJK! De gegevens vanuit Cito Leerling in Beeld worden naast de gegevens vanuit methode gebonden toetsen gelegd zodat we een compleet beeld hebben van de vorderingen/groei van onze leerlingen. Met de gegevens kunnen we ons onderwijsaanbod afstemmen op wat de leerling nodig heeft. Per vakgebied wordt een (blok)plan gemaakt voor een bepaalde periode. De doelen worden opgenomen in het groepsplan. Eén keer per jaar wordt in elke groep Kindbegrip voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling ingevuld. Deze observatielijst is een leerlingvolgsysteem voor sociale competentie, welbevinden en sociale veiligheid. Groep 1-2: De leerlingen worden geobserveerd door de leerkracht waarna de resultaten worden verwerkt in KIJK! N.a.v. hiervan wordt het onderwijsaanbod daar waar nodig bijgesteld en/of aangepast. Groep 3 t/m 8: De methode gebonden toetsen worden gebruikt om te evalueren of de (tussentijdse) doelen behaald zijn. Tevens wordt met de toetsing bekeken of de interventies voldoende hebben bijgedragen aan het behalen van de gestelde doelen. Het onderwijsaanbod wordt daar waar nodig bijgesteld, rekening houdend met de (specifieke) onderwijsbehoefte van de leerling. Voor de tussen- en eindmeting wordt Cito Leerling in Beeld afgenomen. De resultaten van de (methode en niet-methode) toetsen worden geanalyseerd, de ingezette interventies worden geëvalueerd. Op basis van deze conclusies wordt het onderwijsaanbod gepland en waar nodig worden nieuwe interventies opgesteld en/of een plan van aanpak gemaakt. Voor alle groepen: Twee keer per jaar presenteert en bespreekt de intern begeleider de opbrengsten op schoolniveau met het gehele team. Vervolgens presenteren de leerkrachten de resultaten op groepsniveau aan het team. De resultaten worden met elkaar geanalyseerd en er worden interventies opgesteld voor de komende periode. Doel: welke interventies zijn wel/niet effectief gebleken en welke interventies gaan we de komende periode inzetten? We proberen de volgende vraag te beantwoorden: wat heeft deze groep nodig om zich zo optimaal mogelijk verder te ontwikkelen? Tevens vinden er gedurende het schooljaar groeps- en leerlingbesprekingen plaats. De leerkracht kan dan zijn/haar ondersteuningsvragen bespreken met de intern begeleider en er worden afspraken geëvalueerd en doelen/afspraken gemaakt voor de komende periode. Tussentijdse resultaten/opbrengsten 2023-2024 Er zijn van dit schooljaar 2023-2024 twee meetmomenten van Cito Leerling in Beeld resultaten bekend; de midden afname en de eind afname. De leerlingen hebben ten opzichte van het eerste meetmoment een mooie groei doorgemaakt op de verschillende vakgebieden Rekenen, Taalverzorging, Technisch Lezen en Begrijpend Lezen. Ondanks dat de resultaten nog niet op niveau zijn, laten de resultaten van de leerlingen een goede groei zien ten opzichte van het eerste meetmoment dit schooljaar tijdens de midden afname. De resultaten zijn besproken met het team tijdens een studiedag en er zijn gezamenlijk interventies bedacht voor de komende periode. We kijken naar het vaardigheidsniveau van de leerlingen en hebben met elkaar de groei bepaald die we als doel hebben gesteld voor het midden meetmoment van schooljaar 2024-2025. Deze willen we bereiken door het inzetten van de interventies die we gezamenlijk hebben opgesteld. Overgaan/ doubleren Normaal gesproken doorloopt een kind alle groepen in acht schooljaren. Voor sommige kinderen is deze periode korter of langer. Leerlingen die na 1 januari instromen in de kleutergroepen worden als ‘instromers’ gerekend en komen in het nieuwe schooljaar in groep 1. Als de ontwikkeling van een kind aanleiding geeft om het kind mogelijk nog niet naar groep 3 te laten doorstromen, of eerder dan op het gebruikelijke moment, worden ouders van deze mogelijkheid al gedurende het schooljaar op de hoogte gebracht. Ook zal door de leerkracht, in samenspraak met de intern begeleider, extra worden gekeken naar het sociaal emotionele aspect en naar de cognitieve rijpheid van de leerling. Het oordeel van de leerkracht, die de leerling goed volgt middels een observatiesysteem is van doorslaggevend belang. Wanneer er bij leerlingen sprake is van een verlengde kleuterperiode of een vervroegde overgang naar groep 3, gebeurt dit op basis van gefundeerde argumenten. De procedure staat beschreven in het protocol Overgang van groep 2 naar groep 3 en kleuterverlenging dat op school is in te zien. Deze werkwijze hanteren wij feitelijk bij alle groepen, dus ook vanaf groep 3. Jaarlijks neemt de school een overgangsbeslissing en betrekt hierbij de ouders steeds tijdig, zeker indien een doublure of snellere doorstroming wordt overwogen. De uiteindelijke beslissing om een leerling wel of niet te laten doubleren, wordt altijd door de school genomen.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallende 78% van de leerlingen presteert op of boven het schooladvies (landelijk 72%). Slechts 5% blijft structureel onder het adviesniveau, wat aangeeft dat de doorstroombegeleiding effectief is. Dit succes wordt in de schoolgids toegeschreven aan het vroegtijdig signaleren van talenten en de integrale aanpak van de 'doorlopende leerlijn'.

Sociale ontwikkeling

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Kindertalentenfluisteraarschool Wij zijn een Kindertalentenfluisteraarschool. Dit omdat we vanuit ons hart geloven dat elk kind de ruimte moet krijgen om zijn talent te ontdekken en te ontwikkelen. Uitgaande van de talenten van de kinderen leren zij wat hun talenten zijn, hoe ze deze kunnen herkennen, hoe ze meer uit hun talenten kunnen halen en waar hun talenten helemaal tot hun recht komen. LEES MINDER

Iedereen is gelijkwaardig

Elke leerling een (Woud)reus

Openheid en verbinding

Wat is de werkwijze van IKC De Woudreus voor sociale ontwikkeling?

IKC De Woudreus besteedt wekelijks aandacht aan één of meerdere van de 39 talenten. Groepsgesprekken worden wekelijks gebruikt om te praten over veiligheid, welbevinden en betrokkenheid in de groep. Tijdens individuele gesprekken wordt stilgestaan bij 'dit ben ik' en het welbevinden.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Woudreus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Woudreus gebruikt Kijk! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Woudreus?

IKC De Woudreus gebruikt De Noordwijkse Methode voor sociaal-emotioneel leren.