Basisschool IKC de Aquamarijn in Almere

Het team van IKC de Aquamarijn in Almere

Current section: team
Meerveldplein 4
1359 Almere

Zie hier hoe het team van IKC de Aquamarijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC de Aquamarijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC de Aquamarijn bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC de Aquamarijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC de Aquamarijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.7%)
Man (8.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC de Aquamarijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (13%)
35-45 jaar (43.5%)
45-55 jaar (17.4%)
55-65 jaar (26.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC de Aquamarijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (29.2%)
Management (4.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC de Aquamarijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vloeiende Leerkrachtvervanging op IKC de Aquamarijn: Altijd Onderwijs Garandeert

IKC de Aquamarijn hanteert een proactieve strategie voor leerkrachtvervanging. Bij onvoorziene afwezigheid van een docent, zoals bij ziekte, zetten we direct onze interne expertise in. Ons getalenteerde team wordt geactiveerd om snel een bekwame vervanger te vinden, zodat de onderwijscontinuïteit gewaarborgd blijft. Indien een interne oplossing niet direct haalbaar is, doen we een beroep op onze vertrouwde en zorgvuldig opgebouwde invalpool. We zijn ons bewust van de landelijke uitdagingen met betrekking tot personeelstekorten in het onderwijs. In zeldzame gevallen, wanneer geen externe invallers beschikbaar zijn, kunnen creatieve oplossingen noodzakelijk zijn. Dit kan flexibele inzet van personeel, tijdelijke samenvoeging van klassen of herverdeling van leerlingen over andere groepen omvatten. Het voorkomen van thuissituaties voor leerlingen is onze hoogste prioriteit. Mocht het, ondanks alle inspanningen, toch voorkomen dat kinderen een dag niet naar school kunnen vanwege een leerkrachtentekort, dan zal dit nooit langer duren dan twee aaneengesloten dagen. In zulke situaties bieden we, indien u als ouder geen eigen opvang kunt regelen, altijd een passende opvang binnen een andere groep van ons Kindcentrum. Transparante communicatie is essentieel: bij de afwezigheid van een leerkracht informeren wij u als ouder onmiddellijk via de Aquamarijn App. U bent hierdoor altijd volledig op de hoogte van de actuele gang van zaken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC de Aquamarijn: Een Team van Specialisten voor Elke Leerling

6

Academische Groei: Taal, Rekenen en Dyslexie Expertise op IKC de Aquamarijn

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op IKC de Aquamarijn staat een toegewijd team van specialisten klaar om elke leerling optimaal te ondersteunen. Ons team omvat een rekenspecialist, taalspecialist, kanjercoördinator, gedragsspecialist en unitleider onderwijs, die samen zorgen voor een breed scala aan expertise. Deze experts adviseren ons managementteam, dat op basis van hun inzichten en observaties het beleid voor onderwijskwaliteit vormgeeft. Externe professionals zoals de logopedist en ergotherapeut werken nauw samen met ons onderwijsteam voor de best mogelijke ondersteuning van uw kind.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Zelfvertrouwen Versterken op IKC de Aquamarijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Ergotherapeut
Interne Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

De intern begeleider en kanjercoördinator van IKC de Aquamarijn spelen een cruciale rol in de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Zij beschikken over uitgebreide kennis van deze ontwikkeling en de effectieve toepassing van de Kanjertraining. Onze interne gedragsspecialist ondersteunt het team en individuele leerlingen tweemaal per week. Naast nauw overleg met de intern begeleider en leerkrachten, biedt deze specialist gerichte hulp aan groepen en individuele leerlingen. De focus ligt op sociaal-emotionele ondersteuning en de ontwikkeling van executieve functies.

2

Gedrag en Taakaanpak: Persoonlijke Begeleiding voor Succes op IKC de Aquamarijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Op IKC de Aquamarijn werken de intern begeleider en de gedragsspecialist nauw samen om leerlingen de extra ondersteuning te bieden die zij nodig hebben. De gedragsspecialist begeleidt leerlingen wekelijks, in constante afstemming met de ouders. Deze individuele begeleiding is gericht op het verbeteren van executieve functies en het overwinnen van faalangst. Ouders worden wekelijks op de hoogte gehouden van de voortgang, wat een optimale samenwerking en ontwikkeling bevordert.

0

Motorische Ontwikkeling: Intraverte Ondersteuning voor Kinderen in Almere

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Intraverte, een gespecialiseerde praktijk, biedt laagdrempelige ondersteuning aan kinderen die extra hulp nodig hebben bij hun ontwikkeling. Dit geldt voor kinderen met weinig zelfvertrouwen, concentratieproblemen, moeite met het verwerken van scheidingen of het omgaan met heftige emoties. Ook bij achterblijvende motorische vaardigheden, zoals schrijven, fietsen, klimmen of rennen, biedt Intraverte deskundige hulp. De specialisten van Intraverte versterken het zelfbewustzijn van kinderen en leren hen hun gedrag te sturen, door spelenderwijs aan te sluiten bij hun ontwikkelingsniveau. Intraverte is wekelijks aanwezig op IKC de Aquamarijn. Een verwijzing van de huisarts is niet vereist en de kosten worden (deels) vergoed door de zorgverzekering. Er geldt een eenmalige eigen bijdrage van €55,00. Meer gedetailleerde informatie is beschikbaar op www.intraverte.nl.

2

Medische en Persoonlijke Verzorging: Gezondheid en Welzijn van Uw Kind op IKC de Aquamarijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Jeugdverpleegkundige

Toelichting van de school:

De jeugdverpleegkundige is elke twee weken op IKC de Aquamarijn aanwezig voor ondersteuning, waarvoor ouders een afspraak kunnen maken. Indien gewenst en noodzakelijk, is de intern begeleider ook aanwezig bij deze gesprekken. Deze samenwerking stelt ons in staat om uitgebreide ondersteuning te bieden op het gebied van medische zorg en persoonlijke verzorging, met voortdurende aandacht voor het algehele welzijn van elk kind op onze school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Naschoolse activiteiten lokaal

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC de Aquamarijn

Ontdek Ons Onderwijsaanbod en de Zorgstructuur

Bij IKC de Aquamarijn zetten we ons in voor de optimale ontwikkeling en het succes van elke individuele leerling. Onze toegewijde leerkrachten kennen ieder kind persoonlijk, mede dankzij ons leerlingprofiel. We volgen de cognitieve en sociaal-emotionele groei nauwlettend via de geavanceerde LVS-systemen Esis en Kanvas. Met een sterke focus op opbrengsten, analyseren we toetsresultaten in vergelijking met onze eigen gestelde doelen. Dit stelt ons in staat om ons onderwijs continu te verfijnen en direct extra ondersteuning te bieden waar dit nodig is. Ons uitgebreide zorgplan, dat u kunt raadplegen in de schoolgids, beschrijft gedetailleerd hoe wij leerlingen met diverse onderwijsbehoeften met succes begeleiden. Tweemaal per jaar organiseren we formele groepsbesprekingen met onze intern begeleider. Tijdens deze bijeenkomsten evalueren we de voortgang van de gehele groep, specifieke subgroepen en individuele leerlingen. We bespreken eveneens de aanpak van de leerkracht en leggen concrete, meetbare afspraken vast. IKC De Aquamarijn biedt gespecialiseerde hulp aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van dyslexie, dyscalculie, gedragsproblematiek, sociaal-emotionele ontwikkeling, meer- of hoogbegaafdheid, leerachterstanden en taal- of spraakontwikkeling. Hoewel we streven naar een inclusieve leeromgeving, hanteren we duidelijke criteria voor onze ondersteuningsmogelijkheden. Leerlingen dienen zindelijk te zijn en zich te kunnen handhaven binnen een leeftijdsadequate groep. Ze moeten in staat zijn om het reguliere onderwijs te volgen zonder de noodzaak van een specifieke therapeutische setting. Onze primaire focus ligt op educatie, niet op intensieve gedrags- of gezondheidsinterventies. Daarnaast is het essentieel dat de leerling geen gevaar vormt voor zichzelf of anderen. Alle aangeboden ondersteuning dient binnen het medische protocol van de scholengroep te vallen. De leerling moet beschikken over voldoende cognitieve capaciteiten om de basisleerstof en -vaardigheden te kunnen eigen maken. Toekomstige extra ondersteuning wordt verder ontwikkeld door de samenwerking tussen leerkrachten en interne/externe specialisten te stimuleren, in afstemming met Passend Onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Integrale Kwaliteitszorg en Ontwikkeling op IKC de Aquamarijn

Wat zijn de kerndoelen van ons Integraal Kind Centrum volgens het schoolplan?

Het schoolplan van IKC de Aquamarijn is nauw verbonden met Koers 26 van de Almeerse Scholenstichting, getiteld 'Samen bouwen aan het onderwijs van morgen'. Deze visie rust op drie cruciale pijlers: Leiderschap, Innovatie en Duurzaamheid. Deze pijlers vertalen zich direct in de drie kernambities van ASG: het stimuleren van verbindingen voor groei, het continu ontwikkelen voor een toekomstbestendige leeromgeving, en het flexibel organiseren van ons onderwijs. Binnen ons IKC werken onderwijs, kinderopvang en een activiteitencentrum naadloos samen om een doorlopende leerlijn te garanderen. Kinderopvang GO! biedt essentiële voorschoolse educatie en zorgt voor een soepele overdracht naar het basisonderwijs, met gerichte ondersteuning van de intern begeleider waar nodig. Het activiteitencentrum fungeert als een waardevolle brug naar de directe wijk, wat onze verbinding met de lokale gemeenschap aanzienlijk versterkt. Ons toegewijde onderwijsteam investeert continu in professionele ontwikkeling door middel van gespecialiseerde studiedagen en inspirerende bijeenkomsten. Dit waarborgt dat we optimaal aansluiten bij de individuele onderwijsbehoeften van al onze leerlingen. In nauwe samenwerking met de Haven Academie bieden we een breed en gevarieerd naschools programma aan. Deze integrale samenwerking, zowel intern als met diverse externe partners, is erop gericht kansen te creëren voor elke leerling om zich volledig te ontplooien.

Hoe stimuleren wij de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van kinderen?

Op IKC de Aquamarijn besteden we structureel en doelgericht aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Ons primaire doel is hen op te leiden tot verantwoordelijke, zelfredzame burgers die harmonieus kunnen omgaan met zichzelf, anderen en de wereld om hen heen. Als Integraal Kind Centrum voelen we een diepe maatschappelijke verantwoordelijkheid om een positieve bijdrage te leveren aan onze omgeving, waarbij het welzijn van kinderen, ouders en buurtbewoners altijd centraal staat. We bereiden kinderen actief voor op de toekomst en de complexe samenleving door hun taalvaardigheid continu te versterken, zowel tijdens als na schooltijd. Ons team streeft naar duurzaam onderwijs en toont uitzonderlijke flexibiliteit in de organisatie, mede om effectief in te spelen op uitdagingen zoals het lerarentekort. We zetten onze professionals strategisch in waar hun talenten het beste tot hun recht komen, wat bijdraagt aan werkplezier en de continue ontwikkeling van ons gehele team. De kwaliteit van ons onderwijs wordt nauwlettend gemonitord via gerichte lesbezoeken en flitsbezoeken. Hierbij begeleidt de directie elke medewerker aan de hand van de kwaliteitswijzer DOT. Deze bezoeken leiden tot waardevolle professionele dialogen over pedagogische en didactische vaardigheden. Leerkrachten bespreken minimaal tweemaal per jaar de groepsontwikkeling met de intern begeleider en reflecteren kritisch op hun eigen handelen. Flitsbezoeken door interne specialisten bieden een coachend element ter verbetering van de onderwijskwaliteit. Samen met groepsbesprekingen en resultaten vormen deze bezoeken de essentiële basis voor onze schoolanalyses, die de onderwijskwaliteit transparant maken en dienen als fundament voor onze cyclus van continue kwaliteitsverbetering.

Hoe gaan we om met diversiteit en bevorderen we burgerschap?

IKC de Aquamarijn omarmt en viert de culturele diversiteit van onze leerlingen, die een levendige afspiegeling is van de hedendaagse maatschappij. Dit principe is verankerd in onze kernwaarde 'Ik ben van betekenis', waarbij we een omgeving creëren waarin ieders unieke identiteit wordt erkend en het recht om te zijn wie je bent wordt gerespecteerd. Vanaf de jongste groepen (groep 1-2) leren kinderen elkaar te accepteren en als gelijkwaardigen te behandelen. Onze school fungeert als een belangrijke oefenplaats voor het omgaan met diversiteit, het ontwikkelen van zelfrespect en het bevorderen van respectvolle interacties. De multiculturele achtergronden van onze leerlingen brengen een rijke variëteit aan normen en waarden met zich mee. De school is de plek waar kinderen kennismaken met de fundamentele normen en waarden van de Nederlandse samenleving. Essentiële aandachtspunten hierbij zijn zorg voor elkaar, respect voor jezelf en de ander (inclusief elkaars spullen, de omgeving, dieren en culturen), uitgaan van het goede in mensen, kennis over verschillende geloven en respect daarvoor, en het aanleren van basiskennis over de Nederlandse organisatie (democratie, monarchie). Burgerschap wordt actief verankerd in de doorlopende lijn van de Kanjertraining en onze heldere, consequent toegepaste schoolregels. Het gehele team hanteert een consistente en ondersteunende aanpak. Ouders worden nauw betrokken bij dit proces via informatieve bladen, specifieke informatiemomenten en persoonlijke oudergesprekken. De educatieve methode Faqta behandelt de kerndoelen van burgerschap, welke direct gekoppeld zijn aan de specifieke groepen in onze schoolgids.

Hoe monitoren en verantwoorden wij de kwaliteit van ons onderwijs?

De vertaling van ons ambitieuze schoolplan naar concrete, uitvoerbare acties gebeurt via een gedetailleerd jaarplan, dat voor elk schooljaar specifiek wordt opgesteld. De doelen voor deze jaarplannen vloeien voort uit ons schoolplan, evaluaties met het team en het bestuur, en de geïdentificeerde aandachtspunten uit onze grondige schoolanalyses. Het jaarplan en de bijbehorende jaarverslagen worden zorgvuldig besproken met de Medezeggenschapsraad (MR). Ons onderwijsteam ontwikkelt zich continu door middel van gespecialiseerde studiedagen en inspirerende bijeenkomsten, gericht op de vastgestelde jaardoelen en de actuele onderwijsbehoeften van onze leerlingen. We koesteren een sterke professionele leercultuur waarin het team zichzelf actief en voortdurend verbetert. De kwaliteit van het onderwijs wordt nauwlettend gemonitord met behulp van lesbezoeken en flitsbezoeken, waarbij de directie elke medewerker begeleidt met de kwaliteitswijzer DOT. Dit instrument biedt waardevol inzicht in de onderwijskwaliteit op zowel schoolniveau als individueel niveau. Flitsbezoeken, uitgevoerd door ervaren interne specialisten, hebben een coachend karakter en zijn gericht op gezamenlijke kwaliteitsverbetering. Onze pedagogische aanpak is stevig gebaseerd op de bewezen effectiviteit van de Kanjertraining. We verantwoorden onze behaalde kwaliteit transparant aan het bestuur middels heldere school- en groepsanalyses. Het bijbehorende plan van aanpak wordt tweemaal per jaar geëvalueerd en indien nodig bijgesteld tijdens de reguliere KVO-gesprekken.

Ontdek VVE bij IKC de Aquamarijn: Een Doorlopende Leerlijn 0-6 Jaar

Toelichting van de school

IKC de Aquamarijn biedt een naadloze ontwikkelingsreis voor uw kind, van 0 tot 6 jaar, met een sterke focus op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Onze geïntegreerde aanpak binnen het Integraal Kind Centrum (IKC) zorgt voor een optimale overgang van onze peuterspeelzaal naar de kleuterklassen. Door nauwe samenwerking en structureel overleg over het lesaanbod, pedagogische methoden en kindzorg, garanderen we een consistente en stimulerende leeromgeving. Dit bevordert de sociale, emotionele en cognitieve groei van elk kind vanaf de vroegste leeftijd. Wij geloven in een warme, veilige en educatieve start die de basis legt voor een succesvolle schoolcarrière. Uw kind kan zich bij ons volop ontplooien.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt IKC de Aquamarijn voor de allerkleinsten?

IKC de Aquamarijn heeft een uitgebreid Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma, speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Dit programma legt de nadruk op taalontwikkeling, cognitieve vaardigheden en sociaal-emotionele groei. In een speelse en uitdagende omgeving leren kinderen spelenderwijs nieuwe vaardigheden aan die essentieel zijn voor hun verdere ontwikkeling. Wij creëren een rijke leeromgeving die nieuwsgierigheid aanwakkert. Ons doel is om elk kind een stevige basis mee te geven, zodat ze vol vertrouwen aan hun schoolavontuur kunnen beginnen en ook daarbuiten succesvol kunnen zijn.

IKC de Aquamarijn heeft een uitgebreid Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma, speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Dit programma legt de nadruk op taalontwikkeling, cognitieve vaardigheden en sociaal-emotionele groei. In een speelse en uitdagende omgeving leren kinderen spelenderwijs nieuwe vaardigheden aan die essentieel zijn voor hun verdere ontwikkeling. Wij creëren een rijke leeromgeving die nieuwsgierigheid aanwakkert. Ons doel is om elk kind een stevige basis mee te geven, zodat ze vol vertrouwen aan hun schoolavontuur kunnen beginnen en ook daarbuiten succesvol kunnen zijn.

VVE-programma: Ontwikkeling van Jonge Kinderen met GO! kinderopvang

Met welke partners werkt IKC de Aquamarijn samen voor de VVE-programma's?

IKC de Aquamarijn werkt nauw samen met GO! kinderopvang, een vooraanstaande partner met diepgaande expertise in Vroeg- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze samenwerking garandeert een kwalitatief hoogwaardig en afgestemd educatief aanbod voor onze jongste leerlingen. GO! kinderopvang deelt onze visie op kindontwikkeling en zet zich in voor een stimulerende en veilige leeromgeving. Samen zorgen we voor een optimale voorbereiding op de basisschool. Door deze synergie kunnen wij een consistente en kindgerichte aanpak garanderen, die aansluit bij de individuele behoeften en ontwikkelingsstadia van elk kind in Almere.

IKC de Aquamarijn werkt nauw samen met GO! kinderopvang, een vooraanstaande partner met diepgaande expertise in Vroeg- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze samenwerking garandeert een kwalitatief hoogwaardig en afgestemd educatief aanbod voor onze jongste leerlingen. GO! kinderopvang deelt onze visie op kindontwikkeling en zet zich in voor een stimulerende en veilige leeromgeving. Samen zorgen we voor een optimale voorbereiding op de basisschool. Door deze synergie kunnen wij een consistente en kindgerichte aanpak garanderen, die aansluit bij de individuele behoeften en ontwikkelingsstadia van elk kind in Almere.

Team | IKC de Aquamarijn in Almere | [2025] Schoolregister