
Schoolweging
De schoolweging van De Aquamarijn Almere is 34,23 , met een spreiding van 6,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93.8% geslaagden voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel het landelijk gemiddelde (93.0%) als de inspectienorm van 85%. Extra aandacht voor basisvaardigheden taal en rekenen blijkt hier succesvol.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
53.8% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk: 47.6%), ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 34.3%. Dit illustreert de effectiviteit van het adaptieve onderwijsaanbod bij een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op praktijkgerichte routes: 25% vmbo-b tegenover 17.9% vwo. Vergeleken met vergelijkbare scholen ligt het aandeel vmbo-b ruim hoger (25% vs. 5.5%), terwijl havo/vwo-combinaties relatief beperkt zijn (7.1% vs. 10.9%). Dit weerspiegelt mogelijk de sociaal-economische diversiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Aquamarijn Almere | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op IKC De Aquamarijn doen wij er dagelijks alles aan om het maximale uit onze leerlingen te halen. We streven naar maximale opbrengsten op het gebied van Taal, Rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We vinden het belangrijk dat de leerlingen presteren naar hun eigen mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend vervolgonderwijs waar ze zich met succes verder kunnen ontwikkelen. Op onze school gebruiken we het leerlingvolgsysteem Esis om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren. We monitoren of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen tijdens de leerling-/groepsbesprekingen. Dan bespreken we of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen, en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. Aan de hand van de data en de informatie uit de besprekingen monitoren we de ononderbroken ontwikkeling en stellen we waar nodig bij. Jaarlijks stellen we een overzicht op van het aantal verlengers, het aantal zittenblijvers en het aantal leerlingen met een OPP (eigen leerlijn). Met betrekking tot verlengen en zittenblijven hebben we normen opgesteld. In januari/ februari worden de middentoetsen afgenomen. Vanuit deze middentoetsen wordt door de leerkrachten een uitgebreide analyse gemaakt. Vanuit deze analyses wordt een schoolanalyse gemaakt. De gegevens uit deze analyses worden verwerkt in de daarvoor bestemde werkdocumenten. Naast de middentoetsen worden in november en mei tussentoetsen afgenomen. Deze zijn bedoeld om de vorderingen van leerlingen nauwlettend tussentijds te monitoren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met slechts 8% onderadvisering (landelijk 11.8%) toont de school aan leerlingen consequent passend te plaatsen. 24% presteert boven advies, wat de effectiviteit van hun doorstroombegeleiding onderstreept. De focus op 'soepele instroom in passend VO' uit het schoolplan blijkt hier zichtbaar succesvol.