De Verwondering in Almere

Het team van De Verwondering in Almere

Current section: team
Richard Feynmanstraat 7
1341 Almere

Zie hier hoe het team van De Verwondering is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Verwondering. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Verwondering bij jullie?

Ontdek hoe goed De Verwondering bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Verwondering zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Verwondering. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.7%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (5.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Verwondering werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (58.8%)
Direct ondersteunend personeel (29.4%)
Management (11.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Verwondering gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Verwondering: Een Zorgeloze Aanpak

Op basisschool De Verwondering streven we ernaar het ziekteverzuim onder het landelijk gemiddelde te houden door te focussen op de professionaliteit van onze leerkrachten en een efficiënte inzet van werkdrukverlagende middelen. Ons proactieve Arbobeleid en de flexibiliteit die we personeelsleden bieden bij niet-lesgevende taken, zoals deelname aan commissies, dragen bij aan een gezonde werkomgeving. De ondersteuning van groepsouders bij activiteiten zoals excursies en feesten verhoogt de betrokkenheid en ontlast het team. Jaarlijks voeren we een tevredenheidsonderzoek uit onder ons personeel. De resultaten worden breed besproken en leiden tot concrete verbeteracties, wat onze toewijding aan een positieve werksfeer onderstreept. De directie monitort actief signalen van stress en werkdruk. Bij meldingen treden we direct en zorgvuldig op om samen met de betreffende medewerker naar passende oplossingen te zoeken. Bij afwezigheid van een leerkracht zorgen we voor minimale verstoring van het onderwijs. Opties zoals tijdelijke thuisscholing, groepssplitsing, inzet van ambulant personeel, extra uren voor parttime collega's of de hulp van pedagogisch medewerkers van Kinderopvang Sterrenrijk worden ingezet. Ouders worden hierover geïnformeerd via Social Schools, wat zorgt voor transparante communicatie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Vanwege de start van De Verwondering in 2018 en de groei van het aantal leerlingen bekijken wij ieder schooljaar opnieuw met welke (combinatie)groepen er gestart zal gaan worden. Dit betekent dat de groepen jaarlijks kunnen veranderen van samenstelling.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten Team van De Verwondering

7

Taalontwikkeling & Rekenen: Extra Ondersteuning op De Verwondering

Beschikbare specialisten:

Dyslexie Expert
Ervaren Intern Begeleider
Gekwalificeerde Orthopedagoog
Specialistische Rekencoach
Begeleider Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist Basisonderwijs
Huiswerkbegeleider (na schooltijd)

Toelichting van de school:

Op basisschool De Verwondering geloven we in een proactieve aanpak voor optimale leerontwikkeling. We werken intensief samen met externe partners om elke leerling de best mogelijke ondersteuning te bieden. Onze samenwerking met onderwijsbegeleidingspraktijk Bijzonder Jij, dyslexiepraktijk Leestalent en logopedistenpraktijk De Praatmaatgroep garandeert een breed scala aan expertise. We bieden maatwerkoplossingen die nauw aansluiten bij de individuele onderwijsbehoeften van uw kind. Voor specifieke vragen over onze ondersteuningsmogelijkheden kunt u terecht bij onze intern begeleider. Bovendien zijn diverse leerkrachten van De Verwondering gespecialiseerd in rekenen en taal, en hebben velen zich verdiept in de begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen, wat bijdraagt aan een rijke leeromgeving.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis op De Verwondering

Beschikbare specialisten:

Gedragspecialist Basisonderwijs
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Begeleider Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind staat centraal binnen onze schoolcultuur op De Verwondering. Wij faciliteren een veilige en stimulerende omgeving waar leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Door nauwe samenwerking met onze partner, begeleidingspraktijk Bijzonder Jij, versterken we ons aanbod van gespecialiseerde hulp. Individuele aandacht en op maat gemaakte ondersteuning zijn hierbij onze prioriteit. Onze intern begeleider is uw aanspreekpunt voor meer informatie. Binnen ons team zijn leerkrachten opgeleid tot gedragsspecialist, en hebben diverse collega's zich bekwaamd in de begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, waaronder hoogbegaafdheid. Wij investeren continu in de professionele groei van ons team om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen.

5

Gedrag, Werkhouding & Taakaanpak: Succes op De Verwondering

Beschikbare specialisten:

Gedragspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Basisschool De Verwondering zet zich in voor een positieve schoolervaring, met speciale aandacht voor de gedragsontwikkeling, werkhouding en taakaanpak van elke leerling. Onze samenwerking met externe experts, zoals begeleidingspraktijk Bijzonder Jij, stelt ons in staat om effectieve, op maat gemaakte ondersteuning te bieden. Wij streven ernaar om leerlingen de tools te geven die ze nodig hebben om succesvol te zijn in hun leerproces. Informeer bij onze intern begeleider naar de mogelijkheden. Ons team is breed geschoold, met expertise op het gebied van gedrag en de begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Deze continue professionele ontwikkeling is essentieel om aan de diverse onderwijsbehoeften van onze leerlingen te voldoen.

2

Motorische & Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren op De Verwondering

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Op De Verwondering stimuleren we een gezonde levensstijl en besteden we aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Via onze samenwerking met een fysiotherapeut kunnen wij gerichte ondersteuning bieden waar nodig. Wij onderzoeken de specifieke behoeften van elk kind en zetten de juiste professionals in om maatwerk te garanderen. Onze intern begeleider deelt graag meer informatie over deze faciliteiten. Het team van De Verwondering is goed opgeleid en toegewijd aan de algehele ontwikkeling van de leerlingen, waarbij we de voortdurende professionele groei als een kernwaarde beschouwen.

0

Medische Zorg & Persoonlijke Verzorging: Welzijn op De Verwondering

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke medische specialisten direct aan De Verwondering verbonden zijn, hechten wij groot belang aan het welzijn en de persoonlijke verzorging van onze leerlingen. Wij werken samen met ouders en externe zorginstanties om passende ondersteuning te bieden waar nodig. Indien er specifieke medische zorg of persoonlijke verzorging vereist is, verwijzen wij graag naar de juiste professionele instanties en zorgen wij voor een goede communicatie met het thuisfront.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Het Nest: hier kunnen kinderen zelfstandig werken
Moestuinen
Podium en tribunetrap
Buitenlokaal en groene buitenruimte rondom school
Kantoren en gespreksruimtes

Optimale Leerondersteuning op Basisschool De Verwondering

Ons Beleid voor Kindgerichte Zorg en Ondersteuning

Basisschool De Verwondering heet nieuwe leerlingen van harte welkom, met name wanneer u verhuist naar onze regio. Om een soepele start te garanderen, vragen we om uw schriftelijke toestemming voor een warme overdracht met de vorige school. Openheid over de ontwikkeling en eventuele bijzonderheden van uw kind is essentieel voor ons. We waarderen het als u openheid van zaken geeft over de ontwikkeling van uw kind en relevante achtergrondinformatie deelt, inclusief beschikbare verslagen. Indien nodig, vragen wij toestemming om uw kind te bespreken in het Zorg Advies Team (ZAT). Dit stelt ons in staat om samen met Passend Onderwijs Almere en de Jeugd Gezondheidszorg (JGZ) Almere de specifieke ondersteuningsbehoefte van uw kind te bepalen en te beoordelen of wij een passend aanbod kunnen realiseren. Bij elke nieuwe aanmelding beoordelen we zorgvuldig de draagkracht van de bestaande groepen om te zien of uw kind goed geplaatst kan worden. Op De Verwondering staat de individuele ontwikkeling van elk kind centraal. We kijken continu naar wat uw kind nodig heeft om optimaal te kunnen groeien en leren binnen onze veilige en stimulerende omgeving. Handelingsverlegenheid kan ontstaan wanneer de ontwikkeling van een leerling ondanks onze inspanningen stagneert of achteruitgaat. Ook wanneer een leerling zodanig gefrustreerd raakt dat leren niet meer mogelijk is, of wanneer de veiligheid van het kind zelf of die van anderen in het geding komt, kunnen wij als school tegen grenzen aanlopen. Voor leerlingen met specifieke of ernstige fysieke beperkingen kunnen wij helaas geen gespecialiseerde faciliteiten bieden. In dergelijke situaties zullen we in overleg met u kijken naar passende oplossingen, zoals plaatsing op een school in de wijk, een andere Prismaschool, of gespecialiseerde scholen en instellingen. Dit kan variëren van het vragen van advies tot het initiëren van een procedure via Passend Onderwijs Almere voor toeleiding naar speciaal (basis)onderwijs. Concreet betekent dit dat een leerling welkom is op De Verwondering indien deze zelfstandig is op het toilet, kan participeren in meervoudige combinatiegroepen en zelfstandig kan functioneren op een leeftijdadequate manier. Een leerling mag geen therapeutische omgeving nodig hebben die het reguliere onderwijs belemmert, zoals een extreme behoefte aan gedragsaanpassing of intensieve sociaal-pedagogische ondersteuning voor ernstige gedragsproblemen, sociale angststoornissen of zware psychische problemen. Verder is het belangrijk dat de leerling geen gevaar vormt voor zichzelf of anderen, inclusief de leerkracht, en het welzijn en de voortgang van medeleerlingen niet verstoort. Ondersteuning is mogelijk binnen de grenzen van het medisch protocol van Stichting Prisma, zoals voor diabetes en lichte epilepsie, waarvoor ouders een medicijnverklaring ondertekenen. Tevens dient de leerling de cognitieve mogelijkheden te bezitten om leerstof en vaardigheden binnen de basisondersteuning eigen te maken. De groepsgrootte en de benodigde ondersteuning spelen een cruciale rol bij de plaatsing. We wegen de ondersteuningsbehoefte van de huidige groep af tegen de begeleiding die een nieuwe leerling nodig heeft. Deze zorgvuldige afweging wordt gemaakt door de directie, de intern begeleider en de groepsleerkracht. Toekomstig aanbod en ontwikkeling: De Verwondering streeft naar voortdurende verbetering in het bieden van passende ondersteuning. We staan open voor het aangaan van duurzame samenwerkingen met externe partners om ons aanbod te verrijken. Eerlijkheid over onze capaciteiten en het tijdig signaleren van mogelijke handelingsverlegenheid staan voorop. Door nauwe samenwerking met ouders en deskundigen evalueren we continu de haalbaarheid van hulpvragen en zorgen we dat elk kind de best mogelijke ondersteuning krijgt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan op De Verwondering

Wat zijn de belangrijkste doelen in het schoolplan van De Verwondering?

Op basisschool De Verwondering in Almere zetten we ons continu in voor de verbetering van ons onderwijs. Alle ambitieuze, maar haalbare doelen die we nastreven, zijn gedetailleerd beschreven in ons schoolplan. Dit document is essentieel voor onze organisatorische ontwikkeling, waarbij leren centraal staat op elk niveau. We stimuleren verbinding en samenwerking, zowel binnen de school als op het niveau van de stichting. Door gezamenlijk te leren en te reflecteren, werken we doelgericht aan kwaliteitsverbetering. Ons bestuur, Prisma, hanteert het principe van 'gespreid leiderschap', wat betekent dat alle geledingen binnen de organisatie actief betrokken zijn bij de kwaliteitsontwikkeling. Het systematisch evalueren van ons onderwijs is een kernonderdeel van onze kwaliteitszorg. We gebruiken de regulatieve cyclus voor continue onderwijsverbeteringen en innovatie. Dit borgt een sterke samenhang tussen planmatig handelen en het bevorderen van een positieve kwaliteitscultuur. Kwaliteitszorg op De Verwondering betekent dat we ons onderwijs stelselmatig evalueren en verbeteren, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en bewezen managementtheorieën. Onze visie is gericht op het bieden van hoogwaardig onderwijs. Elk teamlid weet wat dit inhoudt en wat er van hen verwacht wordt, met speciale aandacht voor de inwerkperiode van nieuwe leerkrachten. De teamleden zijn kritische, gedreven en betrokken professionals die niet alleen reflecteren op eigen handelen, maar ook op dat van collega's. Zij zijn mede-eigenaar van de kwaliteitsontwikkeling. Het jaarplan is nauw afgestemd op het schoolplan en het strategisch beleidsplan van het bestuur, met structurele evaluaties om resultaten van continue kwaliteitsverbetering te meten, vaak in samenwerking met externe experts.

Hoe waarborgt De Verwondering de continuïteit van leerdoelen en onderwijskwaliteit?

Om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen en te verbeteren, hanteren we de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Deze cyclus wordt jaarlijks geactualiseerd en zorgt ervoor dat we de voortgang van leerlingen monitoren en het onderwijs continu afstemmen op hun ontwikkelingsbehoeften. Door middel van tussentijdse evaluaties leggen we verbetermaatregelen vast, die ook dienen als managementrapportage voor ons bestuur. Onze kwaliteitszorg is gericht op onderzoekend werken aan schoolontwikkeling. We zetten effectieve kwaliteitsinstrumenten in om te reflecteren op ons handelen en de onderwijskwaliteit. Verbeteringen worden doorgevoerd op basis van praktijkonderzoek, volgens de fasen van de regulatieve cyclus, en op basis van kennis over 'wat werkt'. Er is een duidelijke synergie tussen ons planmatig handelen voor kwaliteitszorg en het cultiveren van een sterke kwaliteitscultuur. De school beschikt over een gedegen begeleidingsstructuur die stagnatie voorkomt en de continuïteit in de ontwikkeling van leerlingen garandeert. Met het leerlingvolgsysteem BOOM brengen we de voortgang en resultaten cyclisch in kaart. Bij problemen kijken we breed naar de oorzaken en de context van de leerling, tijdens groepsbesprekingen, leerlingbesprekingen en overleg tussen directie en intern begeleider. De kwaliteit van het onderwijs – doelstellingen, aanbod, pedagogiek en didactiek – wordt gemonitord via regelmatige klassenbezoeken met een gestandaardiseerde kijkwijzer. Dit alles wordt vastgelegd in een 'overzicht pedagogisch-didactisch handelen' van alle leerkrachten en integreert in de Individuele Persoonlijke Begeleidingscyclus (IPB). Samenvattend is het werken aan kwaliteitsverbetering op De Verwondering een continu proces van planmatig en doelgericht werken, gestructureerd volgens de PDCA-cyclus en vastgelegd in onze jaarplanning. Voor gedetailleerde informatie verwijzen we naar ons Schoolplan 2024-2028.

Speciaal Aanbod voor Peuters en Jonge Kinderen bij De Verwondering

Toelichting van de school

Basisschool De Verwondering in Almere biedt een unieke doorlopende leerlijn door een hechte samenwerking met Kinderopvang Sterrenrijk. Deze samenwerking, formeel vastgelegd in een overeenkomst, zorgt ervoor dat kinderen vanaf de start van hun schoolcarrière kunnen profiteren van hoogwaardige buitenschoolse opvang. Onze peuterplus-groep en buitenschoolse opvang zijn geïntegreerd in ons schoolgebouw. Hierdoor creëren we een veilige en vertrouwde omgeving waar kinderen tussen 3 en 12 jaar de hele dag door kunnen spelen, leren, ontdekken en zich breed kunnen ontwikkelen. Alle kinderen krijgen de kans om hun unieke talenten volledig te ontplooien. Door deze intensieve samenwerking waarborgen we een naadloze overgang op drie cruciale gebieden: onderwijs, opvang en de betrokkenheid van ouders. Dit op maat gemaakte concept garandeert optimale ontwikkelingskansen voor elk kind.

Veelgestelde vragen

Welk aanvullend programma biedt De Verwondering aan voor jonge kinderen?

Basisschool De Verwondering biedt een verrijkend programma voor jonge kinderen, dat naadloos aansluit bij de kinderopvang en een speciale peuterplus-groep omvat. Dit programma is ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te ondersteunen binnen een veilige en stimulerende omgeving.

Basisschool De Verwondering biedt een verrijkend programma voor jonge kinderen, dat naadloos aansluit bij de kinderopvang en een speciale peuterplus-groep omvat. Dit programma is ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te ondersteunen binnen een veilige en stimulerende omgeving.

Kinderopvang
Peuterplus-groep

Met welke partners werkt De Verwondering samen voor het jonge kind programma?

Voor het programma gericht op jonge kinderen werkt Basisschool De Verwondering nauw samen met Kinderopvang Sterrenrijk. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en kwalitatieve aanpak in zowel onderwijs als opvang.

Voor het programma gericht op jonge kinderen werkt Basisschool De Verwondering nauw samen met Kinderopvang Sterrenrijk. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en kwalitatieve aanpak in zowel onderwijs als opvang.

Team | De Verwondering in Almere | [2025] Schoolregister