
Schoolweging
De schoolweging van De Verwondering Almere is 26,23 , met een spreiding van 5,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 94,6% van de leerlingen gehaald, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijs op deze school, zelfs voor leerlingen met complexere leerbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
65,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor rekenen en taal, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit onderstreept de effectiviteit van de onderwijsaanpak, ondanks een relatief jonge schoolpopulatie. Vergeleken met vergelijkbare scholen (63,3%) presteert De Verwondering hier 3% beter.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Een opvallend hoog percentage vwo-adviezen (35,7%) steekt af tegen het landelijk gemiddelde van 18,6%. Tegelijkertijd zien we een bredere adviesspreiding dan gebruikelijk, met zowel vmbo-b/k (7,1%) als havo/vwo-combinaties (7,1%). Deze diversiteit past bij de relatief lage schoolweging en sterke differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Verwondering Almere | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ons uitgangspunt is: de leerkracht doet ertoe! Wij vinden dat een leerkracht het verschil maakt voor het kind. De kwaliteit van de leerkracht bepaalt in grote mate het onderwijsniveau van de kinderen. Door handelingsgericht te werken en te reflecteren voor, tijdens en na de lessen vergroot de leerkracht het inzicht in het eigen handelen. Zo kunnen leerkrachten alle mogelijkheden van het kind benutten. De kernwaarden ‘optimisme’ en ‘verwondering’ zijn hierbij voor de leerkracht van essentieel belang. Methodegebonden toetsen, het leerlingvolgsysteem BOOM, observaties, maar ook het dagelijkse schoolwerk zijn voor de leerkracht belangrijke instrumenten om het onderwijsniveau van de kinderen te meten, maar ook om te reflecteren op het eigen handelen, zodat de leerkracht gericht kan sturen op de kwaliteit van de basisvaardigheden taal, (begrijpend) lezen en rekenen. Daarnaast dragen leerkrachten samen de verantwoordelijkheid voor alle kinderen van De Verwondering en worden lessen en sociaal-culturele praktijken samen voorbereid en groepsdoorbroken aangeboden. De ontwikkeling van ieder kind wordt, via observaties en toetsen, vanaf groep 1 gevolgd. Deze resultaten worden geanalyseerd en besproken met de intern begeleider en ouders. Directie monitort en analyseert op schoolniveau en legt hierover verantwoording af aan het Bestuur door middel van de management-rapportage. Dagelijks observeert, corrigeert en registreert de leerkracht het werk van de kinderen . Op basis van de resultaten kan de leerkracht gerichte leerlingbegeleiding geven. Bij de overgang naar de volgende groep (eind van het schooljaar) zorgen de leerkrachten voor een zorgvuldige schriftelijke en mondelinge overdracht en een plan van aanpak voor de volgende leerkracht. In de kleutergroepen worden de leerlingen in hun ontwikkeling gevolgd met het observatiesysteem 'ParnasSys Leerlijnen', gekoppeld aan extra doelen vanuit OGO. In dit observatiesysteem wordt bijgehouden wat de vorderingen van de kinderen zijn. Om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de sociale vaardigheden van kinderen wordt er in alle groepen voor elke leerling Kindbegrip! ingevuld. Wij gebruiken het BOOM Volgsysteem primair onderwijs. BOOM toetst op een methodeonafhankelijke wijze de leerresultaten over een langere periode (tot 12 maanden). Hierdoor kunnen wij zien hoe een kind zich in de afgelopen periode heeft ontwikkeld. Wij proberen de gesignaleerde achterstand weg te werken middels extra hulp. Doordat de toetsen landelijk genormeerd zijn, kunnen we van de leerprestaties van ieder kind een objectieve inschatting maken en krijgen we inzicht in de ontwikkeling van de sociale competenties van kinderen. In verband met een wetswijziging nemen we vanaf schooljaar 2023-2024 de IEP doorstroomtoets af. De toets is een bevestiging van en een aanvulling op de reeds bestaande BOOM resultaten. Daarnaast wordt de toets gebruikt om ons eigen onderwijs te analyseren. De doorstroomtoets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van het PO naar het VO. Deze doorstroomtoets wordt in februari afgenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opmerkelijk gelijke verdeling: 33,3% boven, op én onder advies. Dit is atypisch vergeleken met landelijke cijfers (25,3% boven, 62,9% op advies). Mogelijk verklaart de jonge schoolgeschiedenis met nog beperkte data deze uitschieters. De komende jaren wordt dit een cruciale indicator voor onderwijskwaliteit.
Sociale ontwikkeling
Aan ons onderwijs ligt een bepaalde kijk op mens en samenleving ten grondslag. Deze visie zien we verwoord in een aantal basisprincipes: Elk mens is uniek. Elk mens heeft het recht op het ontwikkelen van een eigen identiteit. Deze wordt zoveel mogelijk gekenmerkt door zelfstandigheid, kritisch bewustzijn, creativiteit en gerichtheid op sociale rechtvaardigheid. Daarbij mogen ras, nationaliteit, geslacht, seksuele geaardheid, sociaal milieu, levensbeschouwing of handicap geen verschil maken. In onze school is ontwikkeling het gevolg van ervaren, ontdekken en onderzoeken. Het pedagogisch klimaat is niet direct meetbaar, het ligt meer in de voorwaardelijke sfeer en is onder andere af te lezen uit het gedrag van de kinderen en de teamleden. Plezier hebben in het leren, zelfvertrouwen, een positieve werkhouding, hulpvaardigheid, concentratie, creativiteit en saamhorigheid zijn onze graadmeters voor een goed pedagogisch klimaat. LEES MINDER
Ieder kind is uniek
Recht op eigen identiteit
Ervaren, ontdekken, onderzoek
Wat is de werkwijze van De Verwondering voor sociale ontwikkeling?
De Verwondering vindt het belangrijk dat ieder kind zich fijn voelt op school, betrokken is en goede resultaten haalt. Vertrouwen in de relatie tussen kinderen en leerkracht is het uitgangspunt. De school stelt samen leefregels vast die positief geformuleerd zijn en uitleg geven over het waarom. Vanaf schooljaar 2024-2025 gebruikt de school Klasse(n)pad, een tool die helpt bij het leren regisseren van groepsvormingsprocessen, het herkennen en aanpakken van thema’s binnen groepen en het opbouwen van sterke relaties tussen leerlingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Verwondering om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Verwondering gebruikt Leerlijnen ParnasSys in groep 1/2 en Kindbegrip! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Verwondering?
De Verwondering gebruikt Klasse(n)pad voor sociaal-emotioneel leren.