Basisschool De Verbeelding in Almere

Het team van De Verbeelding in Almere

Current section: team
Burchard de Volderstraat 19
1349 Almere

Zie hier hoe het team van De Verbeelding is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Verbeelding. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Verbeelding bij jullie?

Ontdek hoe goed De Verbeelding bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Verbeelding zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Verbeelding. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (22.2%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (11.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Verbeelding werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87.5%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Verbeelding gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Zekerheid voor Uw Kind

Bij Basisschool De Verbeelding streven we naar een ziekteverzuim dat lager ligt dan het landelijk gemiddelde. Dit realiseren we door te vertrouwen op de professionaliteit van onze leerkrachten en door werkdrukverlagende maatregelen efficiënt en in overleg toe te passen. Ons Arbobeleid wordt systematisch uitgevoerd, en we geven personeelsleden, in samenspraak, ruimte in de invulling van niet-lesgebonden taken. Dit draagt bij aan een gezonde werkomgeving en een stabiele onderwijskwaliteit. Elke drie jaar voeren we een tevredenheidsonderzoek uit onder ons personeel. De resultaten worden breed besproken en vertaald naar concrete verbeteracties, wat onze toewijding aan een optimale werkomgeving onderstreept. De directie monitort actief signalen van stress en werkdruk. Bij dergelijke meldingen wordt direct actie ondernomen en zoeken we samen met het betreffende teamlid naar passende oplossingen. Bij afwezigheid van een leerkracht zorgen we voor een naadloze voortzetting van het onderwijs. Mogelijkheden zijn onder andere het verdelen van de groep, inzet van ambulant personeel, tijdelijke uitbreiding van werkuren door collega's, of de ondersteuning van pedagogisch medewerkers van onze partner Kinderopvang Sterrenrijk. In uitzonderlijke gevallen kan de groep tijdelijk naar huis worden gestuurd. Ouders worden over deze regelingen geïnformeerd via ons communicatieplatform Parro, zodat u altijd op de hoogte bent van de gang van zaken rondom de groep van uw kind. Zo garanderen we de continuïteit van het leerproces.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op De Verbeelding

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op basisschool De Verbeelding streven we naar een optimale taal- en rekenontwikkeling voor al onze leerlingen. Met de methode 'Getal & Ruimte Junior' bieden we een gestructureerde rekendidactiek die focust op één onderwerp per keer met heldere, praktische strategieën. Leerlingen doorlopen een stappenplan, gebaseerd op het drieslagmodel, waarbij instructie, oefening en automatisering centraal staan. Differentiatie is in elke les mogelijk, met extra ondersteuning via 'Niveaulijn' voor leerlingen die extra tijd nodig hebben en 'Meesterwerk' voor de ambitieuze rekenaars, gebaseerd op de taxonomie van Bloom. Voor technisch lezen in groep 3 en 4 gebruiken we 'Actief Leren Lezen', een methode die zorgt voor een rustige leeromgeving met focus op de essentie van lezen. Leerlingen die extra leeskilometers nodig hebben, krijgen begeleiding van onderwijsassistenten of ouders. Vanaf groep 4 hanteren we de vernieuwde spellingmethode 'Staal', die de bewezen methodiek van José Schraven volgt en spellingbewustzijn actief stimuleert. Voor extra ondersteuning bij taal in groep 4 en 5 zetten we 'Taal in Blokjes' in. We werken nauw samen met partners zoals het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere en 'Samenwijs' voor logopedie, en 'Leestalent' voor dyslexiebegeleiding om aan te sluiten bij de specifieke ondersteuningsbehoeften van elk kind.

4

Sociaal-Emotionele Groei en Gedragsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Oké op School Medewerkers
Jeugdverpleegkundige

Toelichting van de school:

De Verbeelding koestert een sterke pedagogische basis waarbinnen elke leerling zich sociaal en emotioneel kan ontwikkelen. Onze kernwaarden – respect, verbeelding en vertrouwen – vormen de basis voor onze kernafspraken, die de onderlinge omgang vormgeven en zorgen voor een positieve sfeer. We monitoren de sociaal-emotionele ontwikkeling met de leerlijnen 'Jonge Kind' (groep 1-2) en 'Kindbegrip' (groep 3-8). Deze analyses helpen ons om gerichte ondersteuning te bieden aan leerlingen die extra aandacht nodig hebben, zowel individueel als in kleine groepjes. Onze samenwerking met 'Sterk in de Wijk' biedt toegankelijke ondersteuning voor gedrag en sociaal-emotionele vaardigheden. Bovendien kunnen wij rekenen op de expertise van het samenwerkingsverband, waaronder orthopedagogen en begeleiders, en de inzet van een jeugdverpleegkundige die beschikbaar is voor zowel het team als ouders. We streven ernaar een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin elk kind zich gezien en gehoord voelt, en de ruimte krijgt om zijn of haar talenten te ontdekken en te ontwikkelen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Veiligheid en Structuur

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Op basisschool De Verbeelding staat sociale veiligheid centraal, gebaseerd op onze kernwaarden: verbeelding, respect en vertrouwen. Deze waarden zijn vertaald naar concrete kernafspraken die zichtbaar zijn in de school, waardoor een veilige omgeving ontstaat voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Wij bevorderen een positieve werkhouding door middel van interactieve lessen, reflectiemomenten en het tonen van voorbeeldgedrag door leerkrachten. Leerlingen leren samenwerken en krijgen de ruimte om hun zorgen te delen met vertrouwde teamleden. Duidelijke verwachtingen ten aanzien van leerling-leerling, leerkracht-leerling en leerkracht-leerkracht interacties creëren een veilige structuur. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag of werkhouding, bieden we begeleiding via 'Sterk in de Wijk' en trainingen van 'Oké op School'. Onze samenwerking met het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere, de GGD (jeugdverpleegkundige) en Triade Vitree zorgt voor een breed scala aan expertise om elke leerling optimaal te ondersteunen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

De Verbeelding stimuleert een gezonde levensstijl door wekelijks twee keer bewegingsonderwijs voor groepen 3-8, gegeven door een vakleerkracht. Groepen 1-2 krijgen één keer per week gym van een gymleerkracht en één keer per week bewegingsactiviteiten in de speelzaal door de eigen leerkracht. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op motorisch gebied, werken we samen met een kinderfysiotherapeut/ergotherapeut van Sport Medisch Centrum Almere, die behandelingen op school kan uitvoeren na aanmelding door ouders. De nabijheid van de 'AKT lessen' in de gymzaal naast Het Universum en de 'Droomspeelbus' tijdens pauzes voor groep 3-8, biedt extra mogelijkheden voor beweging en spel, ter bevordering van de algehele lichamelijke ontwikkeling.

1

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Jeugdverpleegkundige en Jeugdarts vanuit JGZ

Toelichting van de school:

Op De Verbeelding bieden we ondersteuning voor medische handelingen en persoonlijke verzorging in samenspraak met de jeugdverpleegkundige en jeugdarts van de JGZ. Ouders kunnen hierbij ondersteuning vragen. Onze schoolfaciliteiten zijn momenteel beperkt voor leerlingen met specifieke fysieke beperkingen. Leerlingen zijn welkom indien zij zelfstandig functioneren op het gebied van hygiëne en zelfredzaamheid, zoals zelfstandig toiletbezoek en het kunnen wisselen van werkplekken. We richten ons op leerlingen die geen therapeutische omgeving nodig hebben die het onderwijs kan belemmeren, zoals leerlingen met extreme behoefte aan structuur, ernstige gedragsproblemen, sociale angststoornissen of zware psychische problemen. De veiligheid van alle leerlingen en medewerkers staat voorop. Voor leerlingen die ondersteuning nodig hebben bij medische protocollen zoals diabetes of lichte epilepsie, werken we binnen de kaders van Stichting Prisma en ondertekenen ouders hiervoor een medicijnverklaring.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Handvaardigheidsruimte
Podium en tribunetrap
Een kapschuur (in de toekomst)
Keuken
Voedselbos en schooltuinen

Optimale Leerondersteuning op Basisschool De Verbeelding

Ons Beleid voor Kindgerichte Educatie en Groei

Bij Basisschool De Verbeelding heten we nieuwe leerlingen van harte welkom die zich in onze directe omgeving vestigen. Om een soepele overgang te garanderen, vragen we ouders om schriftelijke toestemming voor een warme overdracht met de vorige school. Openheid over de ontwikkeling van uw kind is essentieel. Wij waarderen het als u openheid van zaken geeft over de voortgang van uw kind en eventuele relevante informatie deelt, zoals beschikbare verslagen. We streven naar een transparante samenwerking om uw kind de best mogelijke start te bieden. Indien nodig, vragen wij uw toestemming om uw kind te bespreken binnen ons Ondersteuningsteam (OT). Dit stelt ons in staat om de meest effectieve ondersteuning te bieden. De plaatsbaarheid van elk kind wordt zorgvuldig beoordeeld op basis van de draagkracht van de groep, zodat een optimale leeromgeving gewaarborgd blijft. Voor gezinnen die gedurende het schooljaar verhuizen binnen Almere, en waarvan de kinderen al op een Almeerse school zitten, geldt een plaatsing vanaf het daaropvolgende schooljaar. Dit beleid, in lijn met de afspraken binnen Almere, bevordert de continuïteit in het onderwijs voor uw kind. Handelingsverlegenheid kan ontstaan wanneer de ontwikkeling van een leerling stagneert ondanks gerichte interventies, of wanneer een kind ernstige frustratie ervaart die het leren belemmert. Ook wanneer de veiligheid van het kind of anderen in het geding is, wordt dit serieus genomen. Bij het ontstaan van handelingsverlegenheid zoeken we direct contact met Passend Onderwijs Almere voor advies. Indien noodzakelijk, kunnen we een procedure starten voor doorverwijzing naar speciaal (basis)onderwijs. Voor kinderen met specifieke fysieke beperkingen kunnen wij momenteel op onze huidige locatie geen adequate faciliteiten bieden. Concreet betekent dit dat uw kind welkom is bij De Verbeelding indien het zelfstandig zindelijk is en het toiletbezoek zelfstandig kan uitvoeren. Ook de zelfstandigheid in het functioneren, passend bij de leeftijd, is een belangrijk criterium. Uw kind dient te kunnen werken binnen een vaste groep, maar ook flexibel te zijn om te wisselen indien het onderwijsprogramma dit vereist, aangezien er geen vaste werkplekken per leerling zijn. Deelname aan meervoudige combinatiegroepen is eveneens vereist. Wij hanteren het principe dat een kind geen therapeutische omgeving nodig heeft die het reguliere lesgeven belemmert. Dit omvat kinderen die een aanpak vereisen waarbij gedrag of gezondheid voorrang krijgt op het onderwijs. Denk hierbij aan extreme behoefte aan structuur, specifieke pedagogisch-sociale ondersteuning voor ernstige gedragsproblemen, gedragsstoornissen, sociale angststoornissen of zware psychische problemen. Het welzijn en de leer voortgang van andere leerlingen mogen niet verstoord worden. Uw kind mag geen gevaar opleveren voor zichzelf of voor anderen, inclusief de leerkracht. Medische ondersteuning, zoals bij diabetes en lichte epilepsie, kan geboden worden conform het medisch protocol van Stichting Prisma, mits ouders hiervoor een medicijnverklaring ondertekenen. De cognitieve mogelijkheden van uw kind moeten voldoende zijn om de leerstof en vaardigheden binnen de basisondersteuning eigen te maken. De groepsgrootte speelt een cruciale rol bij de plaatsing; we evalueren de benodigde ondersteuning en begeleiding in de groep en voor de nieuwe leerling. Directie, intern begeleider en groepsleerkracht maken hierover een weloverwogen beslissing, waarbij we een maximale groepsgrootte hanteren. Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning: Basisschool De Verbeelding streeft ernaar uit te groeien tot een school met maximaal 16 groepen. De focus ligt op het versterken van het basisaanbod en de basisondersteuning, met specifieke aandacht voor rekenen, taal en ontwikkelingsgericht onderwijs. We zetten in op het verbeteren van het aanbod binnen de groepen en het vergroten van de leerkrachtvaardigheden. Het verder ontwikkelen en vormgeven van ecologisch onderwijs is een belangrijk speerpunt voor onze schoolontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Schoolplan en Verbetering

Wat zijn de kernpunten van het schoolplan van De Verbeelding?

Op De Verbeelding streven we continu naar onderwijsverbetering, vastgelegd in ons actuele schoolplan. Dit plan omvat onze ambitieuze, doch realistische doelen voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Kennis uit wetenschappelijk onderzoek en managementstrategieën vormen de basis voor onze beslissingen. Onze organisatiecultuur is gericht op leren op alle niveaus. We stimuleren verbinding en samenwerking, zowel binnen de school als op stichtingsniveau. Door gespreid leiderschap betrekken we alle medewerkers actief bij kwaliteitsontwikkeling, wat resulteert in een planmatige en doelgerichte aanpak. Zelfevaluatie is de drijvende kracht achter onze kwaliteitszorg. Teamleden zijn kritische, gedreven professionals die reflecteren op eigen en elkaars handelen. Dit gezamenlijke eigenaarschap van kwaliteitsverbetering wordt ondersteund door een duidelijke visie op hoogwaardig onderwijs, waarin elke medewerker weet wat er verwacht wordt. Nieuwe leerkrachten worden intensief ingewerkt in dit proces.

Hoe waarborgt De Verbeelding de onderwijskwaliteit middels de PDCA-cyclus?

De Verbeelding hanteert de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) als kerninstrument voor kwaliteitsborging en schoolontwikkeling. Deze cyclus wordt jaarlijks geëvalueerd en bijgesteld om een ononderbroken leerproces voor elk kind te garanderen en het onderwijs optimaal af te stemmen op individuele voortgang. Via tussentijdse evaluaties leggen we vast hoe we het onderwijs verbeteren. Deze verslagen dienen ook als managementrapportage voor het bestuur. Kwaliteitsinstrumenten worden planmatig ingezet om te reflecteren op ons handelen en de effectiviteit van het onderwijs, altijd gebaseerd op onderzoek naar onze eigen praktijk en bewezen succesfactoren. De schoolontwikkeling is nauw verbonden met onze kwaliteitsorganisatie. Een gestructureerde begeleidingsaanpak voorkomt stagnatie en waarborgt een consistente ontwikkeling. Met het leerlingvolgsysteem (BOOM) monitoren we de voortgang en resultaten cyclisch. Bij uitdagingen kijken we breed naar de context van de leerling, besproken tijdens groeps- en leerlingbesprekingen. Regelmatige lesbezoeken evalueren de kwaliteit van doel, aanbod, pedagogiek en didactiek. Ons doel is een continue verbetering van het onderwijs, vastgelegd in onze jaarplanning en het Schoolplan 2024-2028.

Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Verbeelding

Toelichting van de school

Basisschool De Verbeelding biedt een unieke, doorlopende leeromgeving voor kinderen van 3 tot 12 jaar. Wij werken nauw samen met Kinderopvang Sterrenrijk, wat zorgt voor een harmonieuze overgang tussen opvang, peuterplusgroep en basisschool. Deze sterke samenwerking, vastgelegd in een officiële overeenkomst, stelt ons in staat om kinderen een veilige en stimulerende omgeving te bieden. Binnen onze vertrouwde muren kunnen zij leren, spelen, ontdekken en zich volop ontwikkelen, met aandacht voor al hun talenten. Door deze intensieve samenwerking garanderen we een consistente lijn in onderwijs, opvang en ouderbetrokkenheid. Dit alles draagt bij aan een leerervaring op maat die optimaal aansluit bij de behoeften van elk kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool De Verbeelding voor jonge kinderen?

Basisschool De Verbeelding biedt een rijk en gevarieerd aanbod speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat geïntegreerde opvangmogelijkheden en een gespecialiseerde peuterplusgroep. Deze voorzieningen zijn ontworpen om een soepele overgang naar de basisschool te faciliteren en de kinderen een veilige, stimulerende omgeving te bieden. Hierin kunnen ze spelenderwijs leren en hun talenten ontdekken. Wij geloven in een holistische benadering, waarbij leren en spelen hand in hand gaan om de brede ontwikkeling van elk kind te ondersteunen.

Basisschool De Verbeelding biedt een rijk en gevarieerd aanbod speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat geïntegreerde opvangmogelijkheden en een gespecialiseerde peuterplusgroep. Deze voorzieningen zijn ontworpen om een soepele overgang naar de basisschool te faciliteren en de kinderen een veilige, stimulerende omgeving te bieden. Hierin kunnen ze spelenderwijs leren en hun talenten ontdekken. Wij geloven in een holistische benadering, waarbij leren en spelen hand in hand gaan om de brede ontwikkeling van elk kind te ondersteunen.

Ontdek de voordelen van onze kinderopvangfaciliteiten.
Meer informatie over onze peuterplusgroep en de voordelen.

Met welke partners werkt Basisschool De Verbeelding samen voor het jonge kind?

Basisschool De Verbeelding onderhoudt een waardevolle samenwerking met Kinderopvang Sterrenrijk. Deze partnerschap versterkt ons aanbod voor jonge kinderen aanzienlijk. Door de nauwe band met Kinderopvang Sterrenrijk kunnen we een naadloze doorgaande lijn creëren. Dit geldt voor zowel het educatieve programma als de dagelijkse opvang en de betrokkenheid van ouders. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen profiteren van een geïntegreerde en op maat gemaakte leer- en ontwikkelomgeving.

Basisschool De Verbeelding onderhoudt een waardevolle samenwerking met Kinderopvang Sterrenrijk. Deze partnerschap versterkt ons aanbod voor jonge kinderen aanzienlijk. Door de nauwe band met Kinderopvang Sterrenrijk kunnen we een naadloze doorgaande lijn creëren. Dit geldt voor zowel het educatieve programma als de dagelijkse opvang en de betrokkenheid van ouders. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen profiteren van een geïntegreerde en op maat gemaakte leer- en ontwikkelomgeving.

Team | De Verbeelding in Almere | [2025] Schoolregister