
Het team van De Verbeelding in Almere
Current section: teamZie hier hoe het team van De Verbeelding is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Verbeelding. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past De Verbeelding bij jullie?
Ontdek hoe goed De Verbeelding bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij De Verbeelding zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Verbeelding. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij De Verbeelding werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Verbeelding gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging van Leerkrachten: Zekerheid voor Uw Kind
Bij Basisschool De Verbeelding streven we naar een ziekteverzuim dat lager ligt dan het landelijk gemiddelde. Dit realiseren we door te vertrouwen op de professionaliteit van onze leerkrachten en door werkdrukverlagende maatregelen efficiënt en in overleg toe te passen. Ons Arbobeleid wordt systematisch uitgevoerd, en we geven personeelsleden, in samenspraak, ruimte in de invulling van niet-lesgebonden taken. Dit draagt bij aan een gezonde werkomgeving en een stabiele onderwijskwaliteit. Elke drie jaar voeren we een tevredenheidsonderzoek uit onder ons personeel. De resultaten worden breed besproken en vertaald naar concrete verbeteracties, wat onze toewijding aan een optimale werkomgeving onderstreept. De directie monitort actief signalen van stress en werkdruk. Bij dergelijke meldingen wordt direct actie ondernomen en zoeken we samen met het betreffende teamlid naar passende oplossingen. Bij afwezigheid van een leerkracht zorgen we voor een naadloze voortzetting van het onderwijs. Mogelijkheden zijn onder andere het verdelen van de groep, inzet van ambulant personeel, tijdelijke uitbreiding van werkuren door collega's, of de ondersteuning van pedagogisch medewerkers van onze partner Kinderopvang Sterrenrijk. In uitzonderlijke gevallen kan de groep tijdelijk naar huis worden gestuurd. Ouders worden over deze regelingen geïnformeerd via ons communicatieplatform Parro, zodat u altijd op de hoogte bent van de gang van zaken rondom de groep van uw kind. Zo garanderen we de continuïteit van het leerproces.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op De Verbeelding
Taalontwikkeling en Rekenen: Fundamenten voor Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op basisschool De Verbeelding streven we naar een optimale taal- en rekenontwikkeling voor al onze leerlingen. Met de methode 'Getal & Ruimte Junior' bieden we een gestructureerde rekendidactiek die focust op één onderwerp per keer met heldere, praktische strategieën. Leerlingen doorlopen een stappenplan, gebaseerd op het drieslagmodel, waarbij instructie, oefening en automatisering centraal staan. Differentiatie is in elke les mogelijk, met extra ondersteuning via 'Niveaulijn' voor leerlingen die extra tijd nodig hebben en 'Meesterwerk' voor de ambitieuze rekenaars, gebaseerd op de taxonomie van Bloom. Voor technisch lezen in groep 3 en 4 gebruiken we 'Actief Leren Lezen', een methode die zorgt voor een rustige leeromgeving met focus op de essentie van lezen. Leerlingen die extra leeskilometers nodig hebben, krijgen begeleiding van onderwijsassistenten of ouders. Vanaf groep 4 hanteren we de vernieuwde spellingmethode 'Staal', die de bewezen methodiek van José Schraven volgt en spellingbewustzijn actief stimuleert. Voor extra ondersteuning bij taal in groep 4 en 5 zetten we 'Taal in Blokjes' in. We werken nauw samen met partners zoals het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere en 'Samenwijs' voor logopedie, en 'Leestalent' voor dyslexiebegeleiding om aan te sluiten bij de specifieke ondersteuningsbehoeften van elk kind.
Sociaal-Emotionele Groei en Gedragsondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De Verbeelding koestert een sterke pedagogische basis waarbinnen elke leerling zich sociaal en emotioneel kan ontwikkelen. Onze kernwaarden – respect, verbeelding en vertrouwen – vormen de basis voor onze kernafspraken, die de onderlinge omgang vormgeven en zorgen voor een positieve sfeer. We monitoren de sociaal-emotionele ontwikkeling met de leerlijnen 'Jonge Kind' (groep 1-2) en 'Kindbegrip' (groep 3-8). Deze analyses helpen ons om gerichte ondersteuning te bieden aan leerlingen die extra aandacht nodig hebben, zowel individueel als in kleine groepjes. Onze samenwerking met 'Sterk in de Wijk' biedt toegankelijke ondersteuning voor gedrag en sociaal-emotionele vaardigheden. Bovendien kunnen wij rekenen op de expertise van het samenwerkingsverband, waaronder orthopedagogen en begeleiders, en de inzet van een jeugdverpleegkundige die beschikbaar is voor zowel het team als ouders. We streven ernaar een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin elk kind zich gezien en gehoord voelt, en de ruimte krijgt om zijn of haar talenten te ontdekken en te ontwikkelen.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Veiligheid en Structuur
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op basisschool De Verbeelding staat sociale veiligheid centraal, gebaseerd op onze kernwaarden: verbeelding, respect en vertrouwen. Deze waarden zijn vertaald naar concrete kernafspraken die zichtbaar zijn in de school, waardoor een veilige omgeving ontstaat voor leerlingen, leerkrachten en ouders. Wij bevorderen een positieve werkhouding door middel van interactieve lessen, reflectiemomenten en het tonen van voorbeeldgedrag door leerkrachten. Leerlingen leren samenwerken en krijgen de ruimte om hun zorgen te delen met vertrouwde teamleden. Duidelijke verwachtingen ten aanzien van leerling-leerling, leerkracht-leerling en leerkracht-leerkracht interacties creëren een veilige structuur. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag of werkhouding, bieden we begeleiding via 'Sterk in de Wijk' en trainingen van 'Oké op School'. Onze samenwerking met het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere, de GGD (jeugdverpleegkundige) en Triade Vitree zorgt voor een breed scala aan expertise om elke leerling optimaal te ondersteunen.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De Verbeelding stimuleert een gezonde levensstijl door wekelijks twee keer bewegingsonderwijs voor groepen 3-8, gegeven door een vakleerkracht. Groepen 1-2 krijgen één keer per week gym van een gymleerkracht en één keer per week bewegingsactiviteiten in de speelzaal door de eigen leerkracht. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op motorisch gebied, werken we samen met een kinderfysiotherapeut/ergotherapeut van Sport Medisch Centrum Almere, die behandelingen op school kan uitvoeren na aanmelding door ouders. De nabijheid van de 'AKT lessen' in de gymzaal naast Het Universum en de 'Droomspeelbus' tijdens pauzes voor groep 3-8, biedt extra mogelijkheden voor beweging en spel, ter bevordering van de algehele lichamelijke ontwikkeling.
Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op De Verbeelding bieden we ondersteuning voor medische handelingen en persoonlijke verzorging in samenspraak met de jeugdverpleegkundige en jeugdarts van de JGZ. Ouders kunnen hierbij ondersteuning vragen. Onze schoolfaciliteiten zijn momenteel beperkt voor leerlingen met specifieke fysieke beperkingen. Leerlingen zijn welkom indien zij zelfstandig functioneren op het gebied van hygiëne en zelfredzaamheid, zoals zelfstandig toiletbezoek en het kunnen wisselen van werkplekken. We richten ons op leerlingen die geen therapeutische omgeving nodig hebben die het onderwijs kan belemmeren, zoals leerlingen met extreme behoefte aan structuur, ernstige gedragsproblemen, sociale angststoornissen of zware psychische problemen. De veiligheid van alle leerlingen en medewerkers staat voorop. Voor leerlingen die ondersteuning nodig hebben bij medische protocollen zoals diabetes of lichte epilepsie, werken we binnen de kaders van Stichting Prisma en ondertekenen ouders hiervoor een medicijnverklaring.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Optimale Leerondersteuning op Basisschool De Verbeelding
Ons Beleid voor Kindgerichte Educatie en Groei
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Schoolplan en Verbetering
Wat zijn de kernpunten van het schoolplan van De Verbeelding?
Hoe waarborgt De Verbeelding de onderwijskwaliteit middels de PDCA-cyclus?
Downloaden
Download ons volledige schoolplan hierStimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Verbeelding
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk speciaal aanbod heeft Basisschool De Verbeelding voor jonge kinderen?
Basisschool De Verbeelding biedt een rijk en gevarieerd aanbod speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat geïntegreerde opvangmogelijkheden en een gespecialiseerde peuterplusgroep. Deze voorzieningen zijn ontworpen om een soepele overgang naar de basisschool te faciliteren en de kinderen een veilige, stimulerende omgeving te bieden. Hierin kunnen ze spelenderwijs leren en hun talenten ontdekken. Wij geloven in een holistische benadering, waarbij leren en spelen hand in hand gaan om de brede ontwikkeling van elk kind te ondersteunen.
Met welke partners werkt Basisschool De Verbeelding samen voor het jonge kind?
Basisschool De Verbeelding onderhoudt een waardevolle samenwerking met Kinderopvang Sterrenrijk. Deze partnerschap versterkt ons aanbod voor jonge kinderen aanzienlijk. Door de nauwe band met Kinderopvang Sterrenrijk kunnen we een naadloze doorgaande lijn creëren. Dit geldt voor zowel het educatieve programma als de dagelijkse opvang en de betrokkenheid van ouders. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen profiteren van een geïntegreerde en op maat gemaakte leer- en ontwikkelomgeving.