De Verbeelding
Burchard de Volderstraat 19
1349 HJ Almere

Schoolweging

Schoolweging
26.54
Spreiding
6.22

De schoolweging van De Verbeelding is 26,54 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Gegeven het ontbreken van leerjaar 8-leerlingen is er nog geen adviesdata beschikbaar. Wel richt het pedagogisch plan zich expliciet op ‘doorstroom naar alle onderwijsniveaus’, met extra aandacht voor onderzoekend leren als basis voor theoretische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toetsgemeente AlmereGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
50

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ons uitgangspunt is: de leerkracht doet ertoe! Wij vinden dat een leerkracht het verschil maakt voor het kind. De kwaliteit van de leerkracht bepaalt in grote mate het onderwijsniveau van de kinderen. Door handelingsgericht te werken en te reflecteren voor, tijdens en na de lessen vergroot de leerkracht het inzicht in het eigen handelen. Zo kunnen leerkrachten alle mogelijkheden van het kind benutten. De kernwaarden ‘optimisme’ en ‘verbeelding’ zijn hierbij voor de leerkracht van essentieel belang. Methodegebonden toetsen, het leerlingvolgsysteem BOOM, observaties, maar ook het dagelijkse schoolwerk zijn voor de leerkracht belangrijke instrumenten om het onderwijsniveau van de kinderen te meten, maar ook om te reflecteren op het eigen handelen, zodat de leerkracht gericht kan sturen op de kwaliteit van de basisvaardigheden taal, (begrijpend) lezen en rekenen. Daarnaast dragen leerkrachten samen de verantwoordelijkheid voor alle kinderen van De Verbeelding en worden lessen en sociaal-culturele praktijken samen voorbereid en groepsdoorbroken aangeboden. De ontwikkeling van ieder kind wordt, via observaties en toetsen, vanaf groep 1 gevolgd. Deze resultaten worden geanalyseerd en besproken met de intern begeleider en ouders. Directie monitort en analyseert op schoolniveau en legt hierover verantwoording af aan het Bestuur door middel van de management-rapportage. Dagelijks observeert, corrigeert en registreert de leerkracht het werk van de kinderen . Op basis van de resultaten kan de leerkracht gerichte leerlingbegeleiding geven. Bij de overgang naar de volgende groep (eind van het schooljaar) zorgen de leerkrachten voor een zorgvuldige schriftelijke en mondelinge overdracht en een plan van aanpak voor de volgende leerkracht. In de kleutergroepen worden de leerlingen in hun ontwikkeling gevolgd met het observatiesysteem 'ParnasSys Leerlijnen'. In dit observatiesysteem wordt bijgehouden wat de vorderingen van de kinderen zijn. Om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de sociale vaardigheden van kinderen wordt er in alle groepen 3 t/m 8 voor elke leerling Kindbegrip ingevuld. Wij gebruiken het BOOM Volgsysteem primair onderwijs. BOOM toetst op een methodeonafhankelijke wijze de leerresultaten over een langere periode (tot 12 maanden). Hierdoor kunnen wij zien hoe een kind zich in de afgelopen periode heeft ontwikkeld. Doordat de toetsen landelijk genormeerd zijn, kunnen we van de leerprestaties van ieder kind een objectieve inschatting maken en krijgen we inzicht in de ontwikkeling van de sociale competenties van kinderen. In toekomstige groep 8 wordt in februari de IEP doorstroomtoets primair onderwijs afgenomen. De toets is een bevestiging van en een aanvulling op de reeds bestaande BOOMtoets-resultaten. Daarnaast wordt de toets gebruikt om ons eigen onderwijs te analyseren.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Niet van toepassing – de school heeft nog geen leerlingen uitgestroomd. Het mentoraatsysteem en portfolio-aanpak (beschreven in het schoolplan) zijn echter expliciet gericht op het overstijgen van verwachtingen.

Sociale ontwikkeling

Aan ons onderwijs ligt een bepaalde kijk op mens en samenleving ten grondslag. Deze visie zien we verwoord in een aantal basisprincipes: Elk mens is uniek. Elk mens heeft het recht op het ontwikkelen van een eigen identiteit. Deze wordt zoveel mogelijk gekenmerkt door zelfstandigheid, kritisch bewustzijn, creativiteit en gerichtheid op sociale rechtvaardigheid. Daarbij mogen ras, nationaliteit, geslacht, seksuele geaardheid, sociaal milieu, levensbeschouwing of handicap geen verschil maken. In onze school is ontwikkeling het gevolg van ervaren, ontdekken en onderzoeken. Op onze ecologische basisschool De Verbeelding kan je zijn wie je bent, met respect voor elkaar en de omgeving waarin een kind vanuit de eigen verbeelding tot ontwikkeling komt. Het pedagogisch klimaat is niet direct meetbaar, het ligt meer in de voorwaardelijke sfeer en is onder andere af te lezen uit het gedrag van de kinderen en de teamleden. Plezier hebben in het leren, zelfvertrouwen, een positieve werkhouding, hulpvaardigheid, concentratie, creativiteit en saamhorigheid zijn onze graadmeters voor een goed pedagogisch klimaat. LEES MINDER

Vertrouwen

Respect

Flexibel

Wat is de werkwijze van De Verbeelding voor sociale ontwikkeling?

De Verbeelding streeft naar het welbevinden van kinderen, betrokkenheid en goede resultaten. Vertrouwen tussen kinderen en leerkrachten staat centraal. Kinderen mogen laten zien wat ze kunnen en dit wordt ook van hen verwacht. Regels en afspraken geven veiligheid en zekerheid en worden samen met de kinderen vastgesteld. De regels zijn positief geformuleerd, er wordt uitleg gegeven over het belang van de regels en er is openheid om elkaar aan te spreken op gemaakte afspraken. De uitgangspunten van de afspraken zijn de waarden die ten grondslag liggen aan het onderwijs op De Verbeelding.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Verbeelding om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Verbeelding gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Verbeelding?

De Verbeelding maakt gebruik van de Gezonde School methode voor sociaal-emotioneel leren.