Basisschool De Optimist in Almere

Het team van De Optimist in Almere

Current section: team
Hildo Kropstraat 20
1328 Almere

Zie hier hoe het team van De Optimist is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Optimist. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Optimist bij jullie?

Ontdek hoe goed De Optimist bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Optimist zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.3%)
Man (18.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Optimist. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.8%)
25-35 jaar (23.5%)
35-45 jaar (29.4%)
45-55 jaar (23.5%)
55-65 jaar (5.9%)
&ge;65 jaar (5.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Optimist werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (56.3%)
Direct ondersteunend personeel (31.3%)
Indirect ondersteunend personeel (6.3%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Optimist gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Leerkrachtvervanging bij De Optimist

Bij Basisschool De Optimist streven we ernaar dat uw kind geen lesdag mist. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht zetten we direct intern de juiste stappen om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Onze prioriteit is altijd een passende oplossing binnen ons eigen team. Zo kan een flexibele collega de groep tijdelijk overnemen, of wordt een beroep gedaan op onze deeltijdwerkers. Ook onze toegewijde leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten staan klaar om klassen op te vangen, eventueel in samenwerking met stagiaires die waardevolle ervaring opdoen. Indien een interne oplossing niet direct mogelijk is, verkennen we alternatieve strategieën. Soms schuift een leerkracht door naar een hogere groep, waarna een vervanger de lagere groep verzorgt. Een andere mogelijkheid is het verdelen van de klas over andere groepen, waarbij leerlingen vooraf duidelijke instructies ontvangen om zelfstandig aan de slag te gaan. Elke situatie wordt zorgvuldig beoordeeld. In uitzonderlijke gevallen, wanneer geen van bovenstaande opties haalbaar is, kunnen we ouders vragen hun kind thuis te houden. U wordt hierover dan tijdig geïnformeerd via ons communicatieplatform Social Schools, zodat u goed op de hoogte bent.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Ondersteuningsspecialisten op Basisschool De Optimist

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerlingondersteuning
Speciaal Rekencoach
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Gecertificeerd Logopedist

Toelichting van de school:

Op De Optimist geloven we in proactieve ondersteuning. Onze toegewijde leerkrachten bieden primaire hulp direct in de klas. Verder versterken onze onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners ons team. Zij begeleiden leerlingen in kleine groepen of nemen tijdelijk klassen over, zodat de leerkracht zich kan richten op individuele behoeften. Deze extra aandacht is er voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij specifieke leerdoelen, maar ook voor kinderen die uitgedaagd willen worden. Extra begeleiding wordt ingezet na overleg met onze intern begeleider. Zij waarborgt een eerlijke verdeling van de beschikbare expertise en tijd. Voor leerlingen die excelleren in hun leerproces maar hun executieve vaardigheden willen ontwikkelen, hebben we 'De Optimist Groep' (groep 2-8). Onder begeleiding van een leerkracht werken zij aan projecten om deze cruciale vaardigheden te versterken. De intern begeleider bepaalt in samenspraak met de groepsleerkracht welke leerlingen hiervoor in aanmerking komen. De Optimist werkt nauw samen met logopediepraktijk "Praatmaat". Zij bieden wekelijks logopedische behandelingen in onze school. Verwijzingen hiervoor verlopen via de intern begeleider.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Geregistreerd Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Wij onderhouden al jaren een waardevolle samenwerking met BijzonderJij. Eén dagdeel per week is een orthopedagoog of kinderpsycholoog van hun praktijk aanwezig. Deze specialist biedt individuele begeleiding aan maximaal vijf leerlingen per periode. De focus ligt hierbij op kortlopende, effectieve trajecten om het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen te bevorderen.

0

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Leerkrachten op De Optimist hanteren een proactieve aanpak voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Bij specifieke vragen of uitdagingen wordt er altijd overlegd met collega's en de intern begeleider om de beste ondersteuning te bieden.

1

Motorische Ontwikkeling en Lichamelijke Vaardigheden

Beschikbare specialisten:

Vakspecialist Gymnastiek

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde gymleerkracht biedt wekelijks extra motorische ondersteuning gedurende twee uur. Deze begeleiding is gericht op leerlingen die extra aandacht nodig hebben voor hun fysieke ontwikkeling. De indicatie hiervoor wordt gesteld door de gymleerkracht in nauw overleg met de groepsleerkracht.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische ondersteuning of hulp bij persoonlijke verzorging werkt Basisschool De Optimist conform de geldende richtlijnen en protocollen. Indien nodig wordt er samengewerkt met externe zorgverleners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Toptimistlokaal (plusklas) en Talentenlab
Handvaardigheidslokaal
Ruime keuken met oven
Een ruim schoolplein met een tiny forest
Rustige werkplekken op de gang en in extra lokalen

Maatwerk Ondersteuning: Ontwikkeling van Talent bij De Optimist

Ons Pedagogisch Beleid voor Uitblinkers

Basisschool De Optimist biedt uitdagende leermogelijkheden voor hoogbegaafde leerlingen door middel van ons speciale programma, 'De Toptimist'. Een toegewijde leerkracht begeleidt wekelijks een selecte groep kinderen. Onze kernprincipes richten zich op het stimuleren van 'leren leren', waarbij we procesgericht werken met het TASC-model centraal stellen. We moedigen onderzoekend leren aan en bevorderen samenwerking binnen de klas. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de ontwikkeling van executieve functies en het aanleren van denkvaardigheden voor projectmatig werk. We streven ernaar creatief, praktisch en analytisch denken te stimuleren. Toekomstige Ontwikkelingen: De Optimist blijft zich inzetten voor onderwijsverbetering. Ons Schoolondersteuningsplan (SOP) schetst onze plannen voor verdere innovatie en aanpassing om elke leerling optimaal te ondersteunen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Optimist

Welke concrete doelen streeft De Optimist na in het schoolplan?

Binnen De Optimist werken we met een jaarlijks schoolplan om onze onderwijsdoelen te realiseren. Voor het schooljaar 2023-2024 hebben we specifieke doelstellingen vastgelegd. Daltononderwijs: We streven ernaar dat alle teamleden Dalton-geschoold zijn tegen het einde van schooljaar 2024-2025. Tevens ontwikkelen we een leerlijn voor de kernwaarde reflectie en volgen leerkrachten de afspraken uit het Daltonhandboek. Sociaal-emotionele ontwikkeling: In juli 2025 is de methode 'De Gelukskoffer' volledig geïntegreerd in de school, wat zorgt voor een eenduidige aanpak en een kwaliteitskaart. Duidelijke schoolwaarden en -normen, gekoppeld aan concreet gedrag, versterken dit. Directe Instructie (DI): Tot juli 2025 hanteren de leerkrachten van groep 3 tot en met 8 de DI-methode in 90% van de lessen, met zichtbare differentiatie op drie niveaus. In de kleuterbouw zijn de leerdoelen en de toepassing van DI in de grote kring transparant voor ouders en leerlingen. Onderbouwontwikkeling: In juni 2025 wordt een besluit genomen over een mogelijke peuterplusgroep, in samenwerking met GO. ICT-integratie: Een kwaliteitskaart voor ICT-inzet wordt verwacht in juli 2025. Laptops worden structureel ingezet en software wordt effectief en frequent gebruikt. Een concrete ICT-begroting is opgesteld in oktober 2024. Spelling: De spellingsresultaten in groep 3-8 behalen niveau III (gemiddelde groepsscore op CITO eindtoets) aan het einde van schooljaar 2024-2025. Taal en Spelling: Eind juni 2025 is de nieuwe spelling- en taalleermethode geïmplementeerd in groepen 4-8, en de methode voor aanvankelijk lezen in groep 3. Rekenen: De rekenresultaten in groep 1-8 bereiken niveau III (gemiddelde groepsscore op CITO eindtoets) aan het einde van schooljaar 2024-2025. De SemSom methode is geborgd in groep 1-3 en geïmplementeerd in groep 4. Burgerschap: In januari 2025 presenteren we een kwaliteitskaart burgerschap die de doorgaande lijn en aanpak uiteenzet.

Hoe borgt De Optimist het behalen van de schoolplan-doelen?

We hanteren een cyclische werkwijze, ondersteund door een gedetailleerd jaarplan. Dit plan bevat niet alleen de doelen, maar ook evaluatiemomenten en concrete acties, waardoor we continu zicht houden op onze voortgang en indien nodig bijsturen. Op groepsniveau passen we dezelfde cyclische benadering toe: doelen stellen, afstemmen, evalueren en vervolgens de doelen en acties bijstellen. Deze processen vinden plaats binnen het team, met een gedeelde verantwoordelijkheid en gezamenlijke aanpak. Ter ondersteuning maken we gebruik van de methodiek van Stichting Leerkracht en ontvangen we begeleiding van een expertcoach. Naast de interne monitoring, voeren we op stichtingniveau gesprekken. Hierin presenteren we onze schoolspecifieke doelen en de geboekte vorderingen. Door deze dialogen en wederzijdse bevraging blijven we elkaar scherp houden en optimaliseren we ons onderwijs continu.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen: Spelenderwijs Leren bij De Optimist

Toelichting van de school

Basisschool De Optimist in Almere biedt een inspirerende omgeving waar jonge kinderen zich volop kunnen ontwikkelen. Onze faciliteiten, zoals de gymzaal, worden wekelijks gebruikt door peuters van GO! Kinderopvang, wat zorgt voor een vroege kennismaking met onze school. Ook de Buitenschoolse Opvang (BSO) van Het Penseel maakt regelmatig gebruik van onze veelzijdige speelruimtes. Dit stimuleert de interactie tussen kinderen van verschillende leeftijden en opvangvormen. We verkennen actief mogelijkheden voor verdere samenwerkingen om het aanbod voor jonge kinderen nog verder te verrijken.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Optimist extra activiteiten voor peuters en kleuters?

Basisschool De Optimist stimuleert de ontwikkeling van jonge kinderen door middel van samenwerkingen. Peuters van GO! Kinderopvang maken bijvoorbeeld wekelijks gebruik van onze gymzaal voor bewegingsactiviteiten. Daarnaast maken wij gebruik van onze speelzaal voor gezamenlijke activiteiten met de BSO van Het Penseel. Deze initiatieven dragen bij aan een brede ontwikkeling en sociale interactie voor de allerkleinsten.

Met welke partners werkt De Optimist samen voor het jonge kind programma?

De Optimist werkt actief samen met diverse partners om een rijk aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Een van onze gewaardeerde partners is GO! Kinderopvang. Via deze samenwerking maken de peuters van GO! Kinderopvang wekelijks gebruik van onze gymfaciliteiten, wat bijdraagt aan hun motorische ontwikkeling. Deze samenwerkingen versterken de verbinding tussen kinderopvang en basisonderwijs in Almere.

De Optimist werkt actief samen met diverse partners om een rijk aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Een van onze gewaardeerde partners is GO! Kinderopvang. Via deze samenwerking maken de peuters van GO! Kinderopvang wekelijks gebruik van onze gymfaciliteiten, wat bijdraagt aan hun motorische ontwikkeling. Deze samenwerkingen versterken de verbinding tussen kinderopvang en basisonderwijs in Almere.

Team | De Optimist in Almere | [2025] Schoolregister