Basisschool De Optimist in Almere

De resultaten van De Optimist in Almere

Current section: resultaten
Hildo Kropstraat 20
1328 Almere

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Optimist, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Optimist bij jullie?

Ontdek hoe goed De Optimist bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op De Optimist

Op basisschool De Optimist streven we ernaar dat elke leerling een solide basis in taal en rekenen ontwikkelt. Dit wordt aan het einde van groep 8 gemeten met de doorstroomtoets, die inzicht geeft in de beheersing van essentiële vaardigheden. De landelijke norm, de signaleringswaarde, vereist dat minimaal 85% van de leerlingen dit fundamentele niveau bereikt. Bij De Optimist zetten we ons in om deze norm te overtreffen en een sterke educatieve start te garanderen voor alle kinderen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Hogere Ambitie voor Onze Leerlingen op De Optimist

Naast het beheersen van de basis, stimuleren we op De Optimist leerlingen om hogere academische doelen te stellen en te bereiken. Het streefniveau vertegenwoordigt deze ambitie, waarbij we kijken naar een verhoogde beheersing van taal en rekenen. De inspectie stelt specifieke streefniveaus vast, afgestemd op de unieke leerlingpopulatie van elke school. Deze maatstaf helpt ons om de voortgang en ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig te volgen en te optimaliseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Optimist?

Het schooladvies dat leerlingen van Basisschool De Optimist ontvangen, is gebaseerd op een systeem dat voorheen in Almere werd gehanteerd. Het berekende schooladvies, zoals weergegeven in de grafiek "Plaats in het vervolgonderwijs na één of enkele jaren", kan een vertekend beeld geven. Dit komt doordat het systeem (Digidoor) een enkelvoudig advies berekent. Vaak geeft de school echter een dubbel advies, bijvoorbeeld TL/HAVO, als klasplaatsingsvoorstel. Wanneer het berekende advies TL is en de leerling na een jaar op HAVO-niveau presteert, overtreft hij het advies, maar voldeed dit wel aan de verwachting van de school. Dit dubbele advies werd meegenomen in het schooladvies. Vanaf het schooljaar 2022/2023 is dit systeem gewijzigd en berekent Digidoor geen adviezen meer. Hierdoor is de data ouder en niet meer representatief voor de huidige situatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op De Optimist

Op Basisschool De Optimist geloven we dat een sterke sociale ontwikkeling de basis vormt voor levenslang leren en persoonlijk succes. Onze onderwijsvisie is geworteld in het respecteren van ieders uniciteit en het stimuleren van zelfstandigheid, kritisch denken en creativiteit. Wij streven naar een omgeving waarin elk kind gelijke kansen krijgt, ongeacht achtergrond. Door middel van ervaringsgericht leren, ontdekken en onderzoeken, bevorderen we een positief pedagogisch klimaat. Plezier in leren, samenwerken en zelfvertrouwen zijn hierbij onze kernwaarden. Onze school is een plek waar kinderen leren omgaan met elkaar, waar hulpvaardigheid en saamhorigheid centraal staan. We werken continu aan een omgeving die deze positieve eigenschappen stimuleert en versterkt, zodat elk kind zich optimaal kan ontplooien.

Samenwerken en saamhorigheid

Erkenning van uniciteit

Wederzijds respect en waardering

Hoe bevordert Basisschool De Optimist de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Ons team dient als rolmodel, waarbij we samenwerken en ieders talenten benutten om een positieve schoolcultuur te creëren. We bouwen samen aan een veilige en ondersteunende omgeving waarin kinderen leren omgaan met elkaar. Voor structuur en een gedeelde taal gebruiken we 'De Gelukskoffer'. Deze methode, gebaseerd op positieve psychologie, behandelt zeven thema's zoals dankbaarheid, zelfvertrouwen en toekomstdromen. Gelukkige kinderen leren beter, hebben meer energie en stralen dit uit naar hun omgeving. Daarnaast zetten we gespecialiseerde professionals en methodes in, zoals 'Sterk in de Klas', 'Oké op School', 'Orthopedagoog vanuit Bijzonder Jij', 'Teach like a Champion', 'De Kanjertraining', 'Taakspel' en 'Grip op de Groep/Klassenkracht', om tegemoet te komen aan specifieke behoeften van individuele kinderen of groepen.

Welke tools gebruikt De Optimist om sociale vooruitgang te monitoren?

Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken wij gebruik van het registratiemiddel 'Zien'. Dit systeem helpt ons om de ontwikkeling van elk kind op sociaal gebied te volgen en te ondersteunen.

  • Zien

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Optimist?

Basisschool De Optimist maakt gebruik van een diversiteit aan effectieve methodes om het sociaal-emotioneel leren te stimuleren. Deze zijn zorgvuldig geselecteerd om onze leerlingen te helpen bij hun persoonlijke groei en welzijn.

  • Taakspel
  • Teach like a champion
  • Grip op de groep
  • Gelukskoffer

Onderwijsinspectie De Optimist: Positieve Beoordeling van Kwaliteit

De Optimist, een toonaangevende basisschool in Almere, heeft in februari 2019 een grondig verificatieonderzoek ondergaan als onderdeel van het reguliere vierjaarlijkse inspectieprogramma van Stichting Prisma. De bevindingen van dit uitgebreide onderzoek zijn gedetailleerd beschreven op pagina 22 tot en met 25 van het officiële inspectierapport, dat u kunt raadplegen via de onderstaande link. Hierin worden de prestaties van onze school op vier cruciale onderwijsstromingen beoordeeld. De inspectie concludeerde unaniem dat De Optimist uitmunt in alle vier de onderzochte standaarden, met de kwalificatie 'goed'. De inspecteurs waren bijzonder onder de indruk van de systematische aanpak waarmee de school haar onderwijs evalueert en verbetert. Er heerst een heldere, gedeelde visie op wat kwalitatief hoogstaand onderwijs inhoudt, wat resulteert in een consistente en effectieve leeromgeving voor al onze leerlingen.

Resultaten | De Optimist in Almere | [2025] Schoolregister