Basisschool De Ontdekking in Almere

De resultaten van De Ontdekking in Almere

Current section: resultaten
Kraaiennest 6
1319 Almere

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Ontdekking, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Ontdekking bij jullie?

Ontdek hoe goed De Ontdekking bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd met de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor het behalen van dit basisniveau. Basisschool De Ontdekking streeft ernaar dit niveau voor alle leerlingen te realiseren, wat cruciaal is voor hun verdere schoolloopbaan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op De Ontdekking

Het streefniveau biedt een uitdaging om boven de basisvaardigheden uit te stijgen en leerlingen te stimuleren tot hogere prestaties aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de leerlingenpopulatie. Deze waarde geeft aan welk percentage leerlingen het streefniveau zou moeten behalen. Basisschool De Ontdekking werkt continu aan het optimaliseren van de leerresultaten om dit ambitieuze doel te bereiken.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Ontdekking?

Het schooladviesproces op De Ontdekking is zorgvuldig ingericht om elke leerling de juiste begeleiding te bieden naar het voortgezet onderwijs. In groep 6 starten we met een voorlopige inschatting van het schoolniveau, gebaseerd op de LOVS-resultaten. Deze inschatting wordt besproken in een teamvergadering, waarbij ook eventuele extra ondersteuningsbehoeften worden meegenomen. Vanaf groep 6 gaan we open het gesprek aan met leerlingen en ouders over verwachtingen, wat zorgt voor meer duidelijkheid over het uiteindelijke schooladvies. In groep 7 wordt deze inschatting herhaald en verder verfijnd, wederom op basis van LOVS-resultaten en besproken met het team. Ook deze bevindingen worden gedeeld met ouders en leerlingen, ter voorbereiding op het verdere traject en om het verloop te informeren. Het voorlopige schooladvies wordt in januari van groep 8 vastgesteld, voorafgaand aan de Doorstroomtoets. Dit advies is een optelsom van LOVS-resultaten, methodetoetsen, werkhouding en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook hierbij worden extra ondersteuningsbehoeften meegenomen en besproken met ouders en leerlingen. Na de Doorstroomtoets in februari ontvangen leerlingen uiterlijk 24 maart 2025 het definitieve schooladvies, vastgelegd in het Onderwijskundig Rapport (OKR). Bij een hogere toetsuitslag kan het advies worden bijgesteld, mits dit in het belang van de leerling is. Ouders ontvangen een code om het OKR in te zien en eventueel hun eigen visie toe te voegen. Voor praktijkonderwijs en VSO-adviezen bepaalt het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere de toelaatbaarheid. Na ontvangst van het definitieve advies vindt de centrale aanmelding voor het voortgezet onderwijs plaats. Ouders kunnen hun kind aanmelden via het ouderportaal van DigiDoor. Informatie over het voortgezet onderwijs is beschikbaar via scholenmarkten, informatieavonden en de website www.kiesjeschoolinalmere.nl. Indien ouders niet akkoord gaan met het schooladvies, kunnen zij dit melden bij de directie. Na een gesprek beoordeelt de directie of het advies wordt aangepast.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling Sociaal Emotioneel Welzijn op Basisschool De Ontdekking

Obs De Ontdekking, een openbare Daltonschool in Almere, legt een sterke nadruk op de ontwikkeling van sociaal en emotioneel welzijn. Wij geloven dat de kernprincipes van het Daltononderwijs essentieel zijn voor het vormen van zelfstandige, verantwoordelijke en veerkrachtige kinderen die klaar zijn voor actief burgerschap. Onze aanpak is geworteld in het principe: 'Zo zijn onze manieren en hier staan wij voor'. Deze waarden dragen we actief uit en leren we onze leerlingen aan. We stimuleren zelfleiderschap en streven naar continue persoonlijke groei, gebaseerd op het idee van wederzijdse verantwoordelijkheid: jij bent voor mij verantwoordelijk, ik ben verantwoordelijk, en wij zijn samen verantwoordelijk voor elkaar. Door duidelijke verwachtingen te scheppen, creëren we een veilige leeromgeving waarin elk kind zich vrij voelt om zich te ontwikkelen. We dagen leerlingen voortdurend uit om te leren, fouten te maken en te beseffen dat leren een levenslang proces is. Geïnspireerd door Helen Parkhurst, streven we ernaar kinderen op te leiden die vol zelfvertrouwen zijn, hun verantwoordelijkheden nemen, vooruit kunnen plannen en die hun kennis en vaardigheden optimaal benutten.

Dalton Kernvaardigheden Ontwikkelen

Actief Luisteren en Begrepen Worden

Sociale Weerbaarheid en Zelfvertrouwen door Kanjertraining

Hoe bevordert De Ontdekking de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool De Ontdekking hanteert de Kanjertraining methode voor alle groepen, van onderbouw tot bovenbouw. Via KanVas, het digitale Volg- en Adviessysteem van het Kanjer Kenniscentrum, monitoren we tweemaal per jaar het sociaal-emotioneel welzijn van onze leerlingen. Dit systeem omvat sociogrammen, leerling- en leerkrachtvragenlijsten en een breed scala aan pedagogische adviezen. Voor de jongste groepen (1-4) vult de leerkracht het systeem in. Vanaf groep 5 doen zowel de leerkracht als de leerling zelf mee. Deze systematische monitoring stelt ons in staat om proactief te handelen, de sociale veiligheid te waarborgen en de ontwikkeling van elk kind te ondersteunen, zowel preventief als curatief. Resultaten worden geanalyseerd om onze aanpak continu te optimaliseren.

Welke registratiemethoden gebruikt De Ontdekking voor het meten van sociale opbrengsten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten zet Basisschool De Ontdekking de volgende registratiemethoden in: - Kanvas: Dit digitale systeem biedt inzicht in de sociale dynamiek en het welzijn van leerlingen. - WMK Sociale Veiligheid Leerkrachten: Een instrument specifiek gericht op het beoordelen van de sociale veiligheid vanuit het perspectief van de leerkracht.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren past De Ontdekking toe?

Basisschool De Ontdekking maakt primair gebruik van de Kanjertrainingen om het sociaal-emotioneel leren van leerlingen te stimuleren en te versterken. Deze trainingen zijn een integraal onderdeel van ons onderwijsprogramma.

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling Basisschool De Ontdekking Almere

Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over basisschool De Ontdekking in Almere. Onze school streeft naar uitmuntend onderwijs, waarbij we de inspectierapporten gebruiken als leidraad voor continue verbetering. Lees hier meer over onze onderwijskwaliteit, pedagogisch klimaat en de resultaten die we behalen. De Ontdekking investeert continu in de ontwikkeling van onze leerlingen en het team, met als doel een inspirerende leeromgeving te bieden. We nodigen u van harte uit om de officiële inspectierapporten in te zien en zo een compleet beeld te krijgen van de prestaties en ambities van onze basisschool.

Resultaten | De Ontdekking in Almere | [2025] Schoolregister