Basisschool het Samenspel
Leeuwardenplein 34
1324 BH Almere

Schoolweging

Schoolweging
36.5
Spreiding
5.37

De schoolweging van Het Samenspel - Leeuwardenplein is 36,50 , met een spreiding van 5,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92.3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de kritische grens van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, mede gezien de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

29.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal/rekenen, ruim onder de signaleringswaarde van 32.8%. Dit verschil van 3.3 procentpunt suggereert verbeterpotentieel in het onderwijsaanbod voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is sterk praktijkgericht: 28.6% praktijkonderwijs en 42.9% vmbo-b (versus 1.0% en 5.5% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel havo-advies (14.3%) blijft achter bij regionale peers (16.1%). Deze focus op beroepsgerichte routes sluit aan bij de specifieke onderwijsvisie van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Samenspel - LeeuwardenpleinGemeente AmsterdamNederland
LIB174.01171.96175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op het Samenspel worden de leerlingen gevolgd door middel van methodetoetsen en toetsen van Cito Leerling in Beeld. Aan de hand van deze resultaten wordt gekeken welke ondersteuning de leerling nodig heeft. Voor alle ondersteuningsniveaus (1,2,3, en 5) hebben wij beredeneerd materiaal in school. In overleg met de intern begeleider wordt dit afgestemd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

23.8% van de leerlingen presteert onder advies, dubbel zo hoog als landelijk (11.8%). Tegelijk scoort 28.6% boven advies, wat de nauwkeurigheid van het adviesproces vraagtekent. De school geeft aan intensief te monitoren via 'Leerling in Beeld', maar de cijfers suggereren ruimte voor betere aansluiting bij het VO.

Sociale ontwikkeling

Iedereen op het Samenspel is waardevol en wordt gezien. We zien wat onze leerlingen nodig hebben en wat het beste voor hen is. Iedereen voelt zich welkom . Wij zijn gastvrij. Binnen het samenspel uit deze waarde zich in de wijze waarop onze medewerkers en leerlingen elkaar en anderen tegemoet treden. Gezien worden staat voor een goede bejegening en voor gelijkwaardigheid in de verbinding die we met de ander aangaan.Wij zijn open en eerlijk naar leerlingen, ouders, collega’s en anderen met wie we samenwerken. We staan open voor verscheidenheid, voor mensen met verschillende culturen, religies en achtergronden. Met een open blik kijken we naar de eigenheid van onze leerlingen. De kernwaarde ‘open’ is verbonden met het gedrag van medewerkers, onze communicatie naar elkaar, naar leerlingen en ouders. Dat betekent dat Het Samenspel transparant en toegankelijk is.Wij zijn ambitieus. We leggen de lat hoog en blijven onszelf en onze leerlingen uitdagen. We verwachten van onze medewerkers en leerlingen dat ze hun beste ideeën opvolgen en verwezenlijken. We willen het maximale uit de mogelijkheden van leerlingen halen, en uit onszelf. Het Samenspel is voor medewerkers en leerlingen een omgeving van ontwikkeling en vooruitgang. Het Samenspel heeft een cultuur van voortdurende verbetering van de kwaliteit van ons onderwijs. LEES MINDER

respectvol omgaan met elkaar

open en eerlijke samenleving

zorg voor elkaar

Wat is de werkwijze van Basisschool het Samenspel voor sociale ontwikkeling?

Basisschool het Samenspel heeft een breed aanbod voor kinderen, zowel tijdens als na schooltijd. Naast de basisvakken is er veel aandacht voor ontwerpen, ontdekkend leren, sport, gezondheid, kunst en cultuur. De school wil zoveel mogelijk tegemoetkomen aan de talenten van kinderen en besteedt aandacht aan alle aspecten van wereldburgerschap. Leerlingen van elke cultuur zijn welkom en er wordt gezorgd voor een internationale blik op de maatschappij. De school maakt gebruik van technologische ontwikkelingen en streeft ernaar het onderwijs goed aan te laten sluiten op ontwikkelingen in ICT en digitalisering.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool het Samenspel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool het Samenspel gebruikt een Sociaal Emotionele Vragenlijst en WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool het Samenspel?

Basisschool het Samenspel gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.