Basisschool het Avontuur
Catootjepad 6
1336 JG Almere

Schoolweging

Schoolweging
31.25
Spreiding
6.45

De schoolweging van Het Avontuur Almere is 31,25 , met een spreiding van 6,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, iets onder het landelijk gemiddelde (95,2%) maar ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een stevig basisniveau in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk vergelijkingsgemiddelde: 55,4%), ruim boven de inspectienorm van 43,5%. Dit laat zien dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 31,25) hogere ambities waarmaakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 29,6% vmbo-(g)t en 27,3% havo/vwo (vergeleken met 16,5% en 27,0% in de regio). Opvallend is het relatief hoge percentage vwo-adviezen (9,1% vs. 18,6% landelijk), passend bij de hoge uitstroom naar vwo.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Avontuur AlmereGemeente AmsterdamNederland
LIB174.01176.38175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Zie schoolgids, schoolanalyse en/of schoolplan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

13,6% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 22,7% boven advies scoort. Deze verdeling benadrukt de zorgvuldige advisering, waarbij de school risico’s mijdt door leerlingen niet te overvragen.

Sociale ontwikkeling

Actief burgerschap en democratische waarden en normen De uitwerking hiervan raakt direct de missie van het openbaar onderwijs in Almere. Uitgangspunt is daarbij dat er respect voor elkaar is en dat we leerlingen leren om medeverantwoordelijkheid te dragen. De Almeerse Scholengroep (ASG) is het schoolbestuur van openbare scholen in Almere, zowel in het primair als in voortgezet onderwijs. Vanuit deze openbare identiteit heten wij iedereen welkom op onze scholen. De school is een mini-maatschappij en daarmee een spil in onze samenleving. In deze gemeenschap ontmoeten verschillende culturen, behoeften, achtergronden en opvattingen elkaar. We waarderen deze diversiteit en zien we haar als een kracht. Deze rijkdom aan verschillen biedt tal van aanleidingen om onze leerlingen, in een veilige omgeving, de complexiteit van het leven te laten ervaren, de dialoog aan te gaan en ze te leren verdraagzaam te zijn, kloven te dichten en samen te leven. Dát vinden wij de kracht van openbaar onderwijs Wat verstaan we hieronder? Actief burgerschap: De bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Mensen nemen actief deel aan de samenleving en hebben een eigen inbreng. Mensen nemen zelf verantwoordelijkheid voor de inrichting en organisatie van hun leven. Dit kunnen we, op hun eigen niveau, ook van kinderen vragen. We proberen kinderen dit besef bij te brengen. Op deze manier brengen we de uitspraak: “Samen werken aan jouw toekomst” in de praktijk. Democratische waarden en normen: Waarden zijn (persoonlijke) keuzes. Wat is van belang in je leven. Normen zijn afspraken in de samenleving, groepen of op school. We willen kinderen ondersteunen in hun persoonlijke waardeontwikkeling. Voor wat betreft de normontwikkeling gaat het om samen normen ontwikkelen, kennismaken met normen en het eigen gedrag ten opzichte van de normen. We streven er naar om kinderen een houding en vaardigheden bij te brengen die nodig zijn om als democratisch burger mee te doen. Kernwaarden De kernwaarden die wij belangrijk vinden zijn: Zorg en respect voor de medemens(behulpzaamheid, beleefdheid); Zorg en respect voor wat anderen toekomt (rechtvaardigheid, onpartijdigheid en eerlijkheid); Zorg voor de omgeving(voorzichtigheid en zorgvuldigheid); Intrinsieke motivatie (vlijt, doorzettingsvermogen, geduld); Deugden van het denken(grondigheid, respect voor feiten en omstandigheden, gewetensvolheid, verstandigheid). Uitwerking in de praktijk Zichtbare handelingen van democratische waarden en normen zijn: De vijf gouden regels; 1 Je mag zijn wie je bent; 2 maar we houden rekening met elkaar; 3 we houden de school netjes en rustig; 4 stop=stop; 5 problemen praten we uit. De vijf gouden online regels; 1 Wij mogen ontdekken hoe de digitale wereld werkt; 2 Wij gaan zorgvuldig om met onze devices; 3 Wij gaan veilig en verstandig online met elkaar om; 4 Wij geven elkaar online vertrouwen en hulp; 5 Wij houden ons aan de ICT afspraken die gelden in het leerjaar. Binnen ons onderwijs realiseren we de specifieke aandacht door: een methodiek sociaal-emotionele ontwikkeling ‘gouden, zilveren en bronzen weken’. versterkte aandacht voor het pedagogisch klimaat; specifieke aandacht voor normen en waarden, maatschappelijke vraagstukken, bijdrage aan de samenleving/buurt; Actief Ouderschap. Het pedagogisch klimaat Het pedagogisch klimaat op Het Avontuur kenmerkt zich door een omgangssfeer waarin kinderen zich veilig en geborgen voelen. Leerkrachten komen tegemoet aan de fundamentele behoeften van kinderen als veiligheid, liefde, respect en waardering door kinderen op een positieve manier te benaderen en te bevestigen. De samenwerking tussen kinderen onderling en tussen kinderen en volwassenen speelt hierbij een belangrijke rol. Door te leren samenwerken wordt de onderlinge verbondenheid groter en leert men rekening houden met elkaar en elkaars gevoelens. Vooral het leren zich te verplaatsen in elkaars gevoelens is een belangrijk doel om te komen tot een veilig pedagogisch klimaat. Kinderen moeten leren dat hun vrijheid eindigt, waar je iemand anders in z'n vrijheid belemmert. Dit kun je alleen leren als je in staat bent om je in de gevoelens en situatie van iemand anders te verplaatsen. Samen (ouders, leerlingen en teamleden) vormen wij een kleine gemeenschap. Respect, verantwoordelijkheid en vertrouwen zorgen ervoor dat er een veilige en prettige omgeving voor alle betrokkenen is. LEES MINDER

Veiligheid

Sociale Cohesie

Wereldburgerschap

Wat is de werkwijze van Basisschool het Avontuur voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van Basisschool het Avontuur met betrekking tot de sociale ontwikkeling is beschreven in de schoolgids en het schoolplan.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool het Avontuur om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool het Avontuur gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool het Avontuur?

Basisschool het Avontuur gebruikt de Leefstijl methode voor sociaal-emotioneel leren.