
Schoolweging
De schoolweging van De Polderhof Almere is 35,63 , met een spreiding van 5,81 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 94.8% ruimschoots gehaald (+1.84% boven vergelijkbare scholen). De score ligt ver boven de inspectienorm van 85%, onderstreept door een intensief taal- en rekenbeleid zoals vermeld in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 34.3%. Dit is 0.14% hoger dan vergelijkbare scholen (47.56%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage gecombineerde vmbo-adviezen: 26.67% vmbo-b/k en 16.67% vmbo-(g)t. Het vwo-advies (3.33%) blijft achter bij regionale peers (18.61%). Praktijkonderwijsadvies (3.33%) is weliswaar hoger dan het landelijk gemiddelde (1.01%), maar past bij de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Polderhof Almere | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Polderhof maakt gebruik van verschillende tussenresultaten: - dagelijks werk van de leerlingen - resultaten van methodetoetsen - resultaten van toetsen uit het IEP leerlingvolgsysteem - gesprekken met leerlingen en ouders - observaties door de leerkracht De verschillende tussenresultaten geven inzicht in wat de leerling wel of nog niet heeft begrepen van de leerstof. De leerkracht stemt zijn lessen en instructies af op de tussenresultaten. Wanneer de leerling het goed heeft begrepen zal de leerstof worden verrijkt. Leerlingen die moeite hebben met de leerstof krijgen extra instructie en begeleide inoefening van de leerkracht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.81% landelijk), terwijl 50% boven het advies uitstroomt. Deze uitzonderlijke score benadrukt de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals omschreven in het protocol PO-VO van Almere.
Sociale ontwikkeling
We bereiden onze leerlingen voor op een steeds complexere maatschappij. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen maar ook zorgdragen voor elkaar. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen. Daarvoor is brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef voor de samenleving essentieel. De Vreedzame School is leidend in ons handelen. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Polderhof voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Polderhof streeft naar een veilige cultuur waarin wederzijdse acceptatie en respectvol gedrag centraal staan. Er worden vijf gouden regels gehanteerd. Op individueel niveau wordt gewerkt aan sociale vaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling met trainingen zoals "Kiezel & Druppel" en "Rots & Water". Een aantal leerlingen uit de groepen 6 t/m 8 is opgeleid tot mediator.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Polderhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Polderhof gebruikt de IEP LVS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.