Basisschool de Olijfboom

De resultaten van Basisschool de Olijfboom in Almere

Current section: resultaten
Bongerdstraat 2
1326 AB Almere

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Olijfboom, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Basisschool de Olijfboom

Schoolweging
31.83
Spreiding
6.08

De schoolweging van De Olijfboom Almere is 31,83 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Basisschool de Olijfboom bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Olijfboom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

93,5% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% uitkomt. Deze score ligt zelfs iets hoger dan bij vergelijkbare scholen in Almere (94,8%), wat wijst op effectieve basisondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41,2% ligt. Dit geeft aan dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie hogere cognitieve ambities weet te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Olijfboom?

Het adviesprofiel toont een evenredige spreiding over vmbo-niveaus: 22,2% vmbo-b, 22,2% vmbo-k en 22,2% vmbo-(g)t. Opvallend is het relatief hoge aandeel gecombineerde adviezen vmbo-(g)t/havo (16,67%) en havo (16,67%), wat aangeeft dat leerlingen met potentie voor theoretische leerwegen extra worden gestimuleerd. Praktijkonderwijs komt met 0% duidelijk minder voor dan bij vergelijkbare scholen (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Olijfboom AlmereGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De leerlingen van groep 1-2 worden door de leerkracht nauwkeurig gevolgd door het observatiesysteem MijnKleuterGroep. De gegevens worden met de ouders en de IB-er van de school besproken. Wanneer daartoe aanleiding bestaat, wordt de leerling gericht onderwijsgegeven op achterstand e/o voorsprong. Tweemaal per schooljaar worden de leerlingen getoetst. Deze resultaten geven de leerkracht inzicht in de ontwikkeling van de leerlingen, zowel op individueel als op groepsniveau. Dit inzicht wordt gebruikt om het onderwijsaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de groep en de individuele leerlingen. Tijdens de oudergesprekken wordt de ontwikkeling van de leerlingen met de ouders en het kind besproken.

Zitten de oud-leerlingen van Basisschool de Olijfboom in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend laag percentage onderadvisering: slechts 7,7% tegenover 11,8% landelijk. 23,1% van de leerlingen presteert boven het schooladvies, wat het zorgvuldige adviesproces onderstreept. Van de 2023-2024 cohort stroomde 65% door naar havo/vwo-niveaus, een stijging ten opzichte van eerdere jaren.

Sociale ontwikkeling

Elk kind mag 'kind' zijn bij ons op school. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier om te gaan en bij te dragen aan de samenleving Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Respectvol omgaan met de ander en de wereld staat centraal in ons onderwijs. Het is een onderdeel van onze identiteit en wij leven het voor. Daarnaast gebruiken wij de methoden Kanjertraining, Trefwoord en Taakspel. Wij vinden het van belang dat: Er een ontspannen en fijne sfeer heerst in de groepen. Schelden en ander agressief gedrag is ontoelaatbaar op de Olijfboom. Het stille, verlegen kind wordt gezien. Wij er zijn voor onze naasten, wij hebben respect voor elkaar en pestgedrag is ontoelaatbaar. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Samenwerken

Wat is de werkwijze van Basisschool de Olijfboom voor sociale ontwikkeling?

Basisschool de Olijfboom is een Kanjerschool en biedt Kanjertraining in alle groepen, verzorgd door de eigen leerkracht. De training stimuleert een positieve sfeer, biedt een manier om met conflicten om te gaan en maakt ongewenst gedrag concreet. Het belangrijkste doel is dat kinderen positief over zichzelf en anderen leren denken en zichzelf mogen zijn op een manier die bij hen past, gebaseerd op de Kanjerafspraken: we helpen elkaar, we zijn te vertrouwen, niemand is zielig, niemand speelt de baas, niemand lacht uit.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool de Olijfboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Olijfboom gebruikt Kanvas, Sociaal Emotionele Vragenlijst en MijnKleuterGroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Olijfboom?

Basisschool de Olijfboom gebruikt Kanjertraining en Taakspel als methoden voor sociaal-emotioneel leren.