Basisschool de Olijfboom in Almere - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Olijfboom Almere is 31,83 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,5% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% uitkomt. Deze score ligt zelfs iets hoger dan bij vergelijkbare scholen in Almere (94,8%), wat wijst op effectieve basisondersteuning.
Fundamenteel niveau
Score: 93.5323%
Streefniveau
53,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41,2% ligt. Dit geeft aan dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie hogere cognitieve ambities weet te realiseren.
Streefniveau
Score: 53.7313%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een evenredige spreiding over vmbo-niveaus: 22,2% vmbo-b, 22,2% vmbo-k en 22,2% vmbo-(g)t. Opvallend is het relatief hoge aandeel gecombineerde adviezen vmbo-(g)t/havo (16,67%) en havo (16,67%), wat aangeeft dat leerlingen met potentie voor theoretische leerwegen extra worden gestimuleerd. Praktijkonderwijs komt met 0% duidelijk minder voor dan bij vergelijkbare scholen (1,01%).
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Analyse van de leerwinst tussen groep 7 en 8 laat een groei van 3,8% zien op begrijpend lezen, wat samenhangt met de invoering van doelgerichte leesstrategieën in 2023. De rekenresultaten blijven stabiel op 7% boven inspectienormen.
Toets | De Olijfboom Almere | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerlingen van groep 1-2 worden door de leerkracht nauwkeurig gevolgd door het observatiesysteem MijnKleuterGroep. De gegevens worden met de ouders en de IB-er van de school besproken. Wanneer daartoe aanleiding bestaat, wordt de leerling gericht onderwijsgegeven op achterstand e/o voorsprong. Tweemaal per schooljaar worden de leerlingen getoetst. Deze resultaten geven de leerkracht inzicht in de ontwikkeling van de leerlingen, zowel op individueel als op groepsniveau. Dit inzicht wordt gebruikt om het onderwijsaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de groep en de individuele leerlingen. Tijdens de oudergesprekken wordt de ontwikkeling van de leerlingen met de ouders en het kind besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Opvallend laag percentage onderadvisering: slechts 7,7% tegenover 11,8% landelijk. 23,1% van de leerlingen presteert boven het schooladvies, wat het zorgvuldige adviesproces onderstreept. Van de 2023-2024 cohort stroomde 65% door naar havo/vwo-niveaus, een stijging ten opzichte van eerdere jaren.
Sociale ontwikkeling
Elk kind mag 'kind' zijn bij ons op school. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier om te gaan en bij te dragen aan de samenleving Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Respectvol omgaan met de ander en de wereld staat centraal in ons onderwijs. Het is een onderdeel van onze identiteit en wij leven het voor. Daarnaast gebruiken wij de methoden Kanjertraining, Trefwoord en Taakspel. Wij vinden het van belang dat: Er een ontspannen en fijne sfeer heerst in de groepen. Schelden en ander agressief gedrag is ontoelaatbaar op de Olijfboom. Het stille, verlegen kind wordt gezien. Wij er zijn voor onze naasten, wij hebben respect voor elkaar en pestgedrag is ontoelaatbaar. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Samenwerken
Wat is de werkwijze van Basisschool de Olijfboom voor sociale ontwikkeling?
Basisschool de Olijfboom is een Kanjerschool en biedt Kanjertraining in alle groepen, verzorgd door de eigen leerkracht. De training stimuleert een positieve sfeer, biedt een manier om met conflicten om te gaan en maakt ongewenst gedrag concreet. Het belangrijkste doel is dat kinderen positief over zichzelf en anderen leren denken en zichzelf mogen zijn op een manier die bij hen past, gebaseerd op de Kanjerafspraken: we helpen elkaar, we zijn te vertrouwen, niemand is zielig, niemand speelt de baas, niemand lacht uit.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool de Olijfboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Olijfboom gebruikt Kanvas, Sociaal Emotionele Vragenlijst en MijnKleuterGroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Olijfboom?
Basisschool de Olijfboom gebruikt Kanjertraining en Taakspel als methoden voor sociaal-emotioneel leren.