
Schoolweging
De schoolweging van De Kraanvogel Almere is 30,26 , met een spreiding van 6,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94.8% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, duidelijk boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs, ook al ligt dit percentage net onder het vergelijkingsgemiddelde van 95.7%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
50.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45.5%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (57.3%), toont het aan dat de school effectief differentieert voor ambitieuze leerlingen, met name binnen de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30.26).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies vertoont een nadruk op havo (34.2%) en vmbo-(g)t (26.8%), met minder vwo-adviezen (14.6%) dan regionale scholen (18.6%). Opvallend is het beperkte percentage praktijkonderwijs (2.5% vs 1% regio), passend bij het academische profiel van de school. De brede adviesrange sluit aan bij de hoge spreiding (6.19) in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kraanvogel Almere | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.76 | 174.01 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vaak vinden ouders toetsen belangrijker dan de leraren en kinderen zelf. In de bijlage vindt u een mooi stukje daarover vanuit de inspectie. Toetsdruk wordt vooral door ouders veroorzaakt en graag voeren wij met u het gesprek hierover. Als school zijn we kritisch op wat we toetsen en hoeveel. De tussentijdse opbrengsten worden gemeten in januari en juni middels het afnemen van de Cito-toetsen in groep 3 t/m 8. Dit zijn de methode onafhankelijke toetsen en worden gescoord tegen een landelijk gemiddelde. Zo kijken wij hoe de Kraanvogel ervoor staat t.o.v. andere scholen. Bij de kleuters nemen we geen toetsen af en volgen wij het kind vanuit Schatkist en BOSOS. Met het team worden de opbrengsten geanalyseerd en vervolgens wordt er waar nodig ( opnieuw)actie op uitgezet. Binnen de stichting rouleren de scholen in een audit-rooster. Zo kan elke school op een deelgebied ondersteuning krijgen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
55.9% van de leerlingen presteert boven hun basisschooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25.3%). Slechts 2.9% zit onder advies, wat het effect van de gerichte doorstroomgesprekken en monitoringssystemen uit het schoolbeleid onderstreeft. De school scoort hiermee beter dan vergelijkbare scholen in Flevoland.
Sociale ontwikkeling
Zie hiervoor de bijlage SEO op de Kraanvogel
Veiligheid
Zelfvertrouwen
Goed gevoel van eigen waarde
Wat is de werkwijze van Basisschool De Kraanvogel voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van Basisschool De Kraanvogel voor sociale ontwikkeling staat beschreven in de bijlage 'SEO op de Kraanvogel'.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Kraanvogel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Kraanvogel gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Kraanvogel?
Basisschool De Kraanvogel gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Eigen pedagogische lijn en Playing for Success.