Basisschool de Ichthus in Almere

Het team van Basisschool de Ichthus in Almere

Current section: team
Rijnweg 10
1316 Almere

Zie hier hoe het team van Basisschool de Ichthus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Ichthus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Ichthus bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Ichthus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Ichthus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 71.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (71.4%)
Man (28.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Ichthus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (28.6%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Ichthus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (42.9%)
Direct ondersteunend personeel (42.9%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Ichthus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Ondersteuning bij Leerkrachtafwezigheid op De Ichthus

Basisschool de Ichthus garandeert een stabiele leeromgeving, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We proberen elke situatie intern op te lossen met onze toegewijde onderwijsondersteuners of mobiele leerkrachten. Deze flexibele inzet zorgt voor minimale onderbreking van het lesprogramma. Indien interne opvang niet mogelijk is, hanteren we duidelijke protocollen. Groepen kunnen tijdelijk verdeeld worden over andere klassen, of we vragen met klem aan ouders om flexibiliteit door hun kind thuis op te vangen. Dit laatste communiceren we direct via Social Schools met een pushmelding, zodat u tijdig geïnformeerd bent. Bij last-minute wijzigingen op de dag zelf, informeren we u direct bij aankomst op school. Mocht thuiskomst onverhoopt niet lukken, dan zorgen we voor opvang in een andere groep. Om de belasting eerlijk te verdelen, kan het voorkomen dat de thuisblijvende groep rouleert, waardoor de vrijgekomen leerkracht beschikbaar blijft voor andere klassen. Zo waarborgen we continuïteit van onderwijs voor alle leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Ichthus

4

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Ichthus bieden we gespecialiseerde hulp voor taal en rekenen, van zorgniveau 1 tot en met 3. Voor taalontwikkeling zetten we in op een sterke basis met leesmethodes als Veilig Leren Lezen en Estafette 3. Onze schoolbibliotheek, in samenwerking met De Nieuwe Bibliotheek Almere, biedt een rijke leesomgeving. Bij lees- en spellingsproblemen hanteren we preventieve protocollen en bieden we diverse ondersteuningsmogelijkheden, zoals aangepaste materialen en software als Alinea. Vanaf groep 2 wordt BOUW! preventief ingezet om leesachterstanden te voorkomen. Voor rekenen volgen we het fasenmodel van het protocol ERWD en werken we met de methode Wereld in Getallen-V. Maandelijkse toetsanalyses vormen de basis voor onze aanpak, waarbij we differentiëren in instructievormen, -tijd en het gebruik van materialen. Leerlingen met specifieke rekenuitdagingen kunnen vanaf groep 6 een dyscalculie-onderzoek ondergaan en worden ondersteund met aangepast materiaal en software. Onze gespecialiseerde teamleden, waaronder onze intern begeleider en rekenspecialist, werken nauw samen om elke leerling de best mogelijke ondersteuning te bieden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen met de Vreedzame School methode. We creëren een veilige leeromgeving waarin iedereen dezelfde positieve taal spreekt. Dit monitoren we met behulp van veiligheids-meetinstrumenten en observatielijsten, zoals de Sociale Competentie Observatielijst uit Leerling in Beeld. Ook leerlingtevredenheidspeilingen, zoals Scholen met Succes, worden ingezet om de sfeer te evalueren. Indien nodig bieden we aanvullende trainingen, zoals Oké op School, en stellen we een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op voor leerlingen met specifieke gedragsbehoeften. Onze intern begeleider en specialist meer- en hoogbegaafdheid coördineren deze ondersteuning.

0

Meer- en Hoogbegaafdheid, Leerachterstanden en Taalontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Ichthus biedt uitdagende leermogelijkheden voor meer- en hoogbegaafde leerlingen door middel van compacten en verrijken, met aanvullend materiaal zoals 'Rekentijgers' en verrijkingsopdrachten voor taal. Onze flexgroep, die op maandagochtend bijeenkomt vanaf groep 1, richt zich op het ontwikkelen van een 'growth mindset' en executieve functies. Leerlingen stellen individuele doelen en reflecteren hierop met de specialist meer- en hoogbegaafdheid. Voor leerlingen met leerachterstanden voeren we grondige analyses uit en kunnen we intelligentieonderzoeken aanvragen bij Passend Onderwijs Almere. Een OPP helpt ons om de ontwikkeling van deze leerlingen te begeleiden, met doelen die – indien mogelijk – samen met de leerling worden opgesteld en tweejaarlijks worden geëvalueerd. We ondersteunen de taalontwikkeling met visuele hulpmiddelen, gebaren bij letters en verrijkt woordenschatonderwijs. Leerlingen met taal- of spraakachterstanden kunnen extra begeleiding krijgen, inclusief ondersteuning via de Alinea software. Voor anderstalige leerlingen benutten we de expertise van het Taalcentrum Almere om leerkrachten optimaal te ondersteunen.

1

Motorische Ontwikkeling door Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Wij geloven in het belang van een gezonde motorische en lichamelijke ontwikkeling voor alle leerlingen. Daarom krijgen zij twee keer per week bewegingsonderwijs van een gediplomeerde vakleerkracht.

1

Veiligheid en Verzorging met BHV-certificering

Beschikbare specialisten:

BHV

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Onze school beschikt over drie BHV'ers en een toegewijde preventiemedewerker die zorgdraagt voor een veilige fysieke omgeving binnen ons schoolgebouw.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
BSO Bubbels

Individuele Ondersteuning op Maat bij Basisschool De Ichthus

Ons Beleid voor Passend Onderwijs

Basisschool De Ichthus verwelkomt alle kinderen en streeft ernaar om aan hun individuele ondersteuningsbehoeften te voldoen. Wij vragen ouders respect te hebben voor onze christelijke identiteit en deelname aan schoolactiviteiten. Een kennismakingsgesprek met de directie is standaard voor nieuwe inschrijvingen, met de volledige procedure beschreven op onze website. Na aanmelding volgt een intakegesprek met de intern begeleider (IB-er). De IB-er verzamelt relevante informatie van eerdere opvang of scholen, en vraagt indien nodig onderzoeksgegevens op. Dit proces helpt ons om te bepalen of ons onderwijsaanbod aansluit bij de behoeften van uw kind, met name bij vierjarigen en zij-instromers. Wij kunnen extra ondersteuning bieden aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, mits de benodigde faciliteiten aanwezig zijn. De groepsdynamiek en samenstelling spelen een belangrijke rol in onze beslissing om verdere onderzoeksfasen te doorlopen. Bij twijfel over het passende aanbod, nemen we zes weken (eventueel verlengbaar met vier weken) de tijd voor onderzoek. Indien blijkt dat ons onderwijsaanbod niet passend is, werken we nauw samen met ouders en Passend Onderwijs Almere om een geschikte school te vinden. Onze schoolkeuze baseren we op de zindelijkheid van kinderen (met uitzondering van fysieke beperkingen), hun vermogen om zelfstandig te functioneren in groepen tot ongeveer 27 leerlingen, en deelname aan alle schoolactiviteiten, zowel binnen als buiten de klas. Leerlingen mogen geen therapeutische omgeving nodig hebben, waarbij de focus ligt op gedrags- of gezondheidsaanpak. Positieve interacties tussen leerlingen, leerkrachten en professionals zijn essentieel, net als een sterke vertrouwensband tussen alle betrokken partijen. De veiligheid van leerlingen en personeel staat voorop; leerlingen mogen geen gevaar vormen voor zichzelf of anderen. We volgen strikte medische protocollen en verwachten medewerking van ouders bij het invullen van toestemmingsverklaringen; bij herhaaldelijk uitblijven hiervan, doen we een zorgmelding. De tijd die leerkrachten besteden aan individuele begeleiding moet in balans blijven met de behoeften van de hele groep, zodat we de ontwikkeling van elke leerling optimaal kunnen ondersteunen. We schorten de inschrijvingsprocedure op als er een aanvraag loopt voor een commissie van onderzoek (cluster 1 of 2), een TLO-onderzoek of een aanvraag bij GGZ of Passend Onderwijs. Deze procedures moeten eerst worden afgerond, waarna een uitspraak over de best passende plek volgt. De cognitieve capaciteiten van de leerling moeten voldoende zijn om het basisonderwijs succesvol te doorlopen. Een therapeutische omgeving wordt gedefinieerd als situaties waar de aanpak van gedrag of gezondheid prioriteit heeft boven het onderwijs, zoals extreme behoefte aan structuur, specifieke pedagogisch-sociale ondersteuning voor ernstige gedragsproblemen, sociale angststoornissen of zware psychische problemen. Het waarborgen van een veilig en stimulerend leerklimaat is onze prioriteit. Als een leerling meer ondersteuning nodig heeft dan wij kunnen bieden, zoeken we samen met de ouders naar een passende oplossing bij een andere reguliere school of een school voor speciaal (basis)onderwijs. Voor schooljaar 2024-2025 heeft De Ichthus subsidie ontvangen voor Basisvaardigheden, waarmee we de basisvaardigheden van leerlingen in groepen 3 t/m 8 willen versterken. Met onze leraarondersteuner kunnen we de begeleiding van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften effectief verdelen. Specifiek voor meer- en hoogbegaafde leerlingen hebben we de flexgroep opgericht. Leerlingen die via de DHH en Zoov+ signaleringsinstrumenten naar voren komen, krijgen wekelijks verrijkingsonderwijs in de flexgroep.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Toegewijde Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Gids voor Succes

Welke ambitieuze doelen stellen we centraal in ons schoolplan?

Basisschool de Ichthus heeft specifieke, ambitieuze doelen geformuleerd en deze verwerkt in een strategisch tijdpad met concrete doelstellingen per schooljaar. Het jaarplan van onze school beschrijft deze doelstellingen gedetailleerd en bevat een robuust evaluatiekader. Voor de korte termijn (2024-2026) focussen we op de implementatie van 'De Vreedzame School'. Dit programma is ontworpen om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren en een veilig en positief leerklimaat te waarborgen. Daarnaast zetten we vol in op het versterken van de lees- en rekenvaardigheden van alle leerlingen. Ons doel is om de landelijke referentieniveaus voor taal en rekenen niet alleen te behalen, maar te overstijgen, waardoor we een sterke basis leggen voor hun verdere academische carrière. Tot slot investeren we in de continue professionele ontwikkeling van onze leerkrachten. Dit omvat een op maat gemaakt ontwikkelingsprogramma gericht op effectief klassenmanagement, positieve gedragsinterventies en het toepassen van handelingsgericht werken, zodat zij optimaal zijn toegerust om elke leerling te ondersteunen.

Hoe waarborgt Basisschool de Ichthus het behalen van de gestelde onderwijsdoelen?

Voor een succesvolle realisatie van ons schoolplan is open en heldere communicatie tussen alle betrokkenen essentieel. We onderhouden nauwe banden met leerkrachten, ouders, leerlingen en het schoolbestuur. Door werkgroepen op te zetten en regelmatig overleg te organiseren, bevorderen we een gedeeld begrip en een sterke betrokkenheid bij onze gezamenlijke doelstellingen. Effectieve monitoring is cruciaal voor het garanderen van de voortgang en het succes van onze onderwijstrategieën. Ons beleidsplan voorziet daarom in een systematische evaluatie van alle onderwijsprocessen, de leerresultaten van de leerlingen en de effectiviteit van onze pedagogische methoden. De nadruk op continue professionalisering en ontwikkeling van ons onderwijzend personeel benadrukt het belang van een levendige leercultuur binnen Basisschool de Ichthus. Door te investeren in de groei van onze leerkrachten, versterken we onze capaciteit om innovatief en adaptief onderwijs te bieden dat naadloos aansluit bij de unieke behoeften van elke leerling.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Ichthus Almere

Toelichting van de school

Basisschool De Ichthus in Almere biedt een warm welkom en een stimulerende omgeving voor jonge kinderen. Wij geloven in een persoonlijke aanpak waarbij elk kind zich gezien en gehoord voelt. Ons onderwijs is gericht op de brede ontwikkeling van uw kind, met aandacht voor zowel cognitieve als sociaal-emotionele vaardigheden. Wij stimuleren nieuwsgierigheid en creëren een veilige basis voor levenslang leren. Ontdek hoe wij uw kind helpen groeien in Almere. Neem contact op voor meer informatie over ons unieke onderwijsaanbod.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Ichthus Almere Specifieke Programma's voor Jonge Kinderen?

Ja, Basisschool De Ichthus Almere heeft een uitgebreid aanbod specifiek ontworpen voor de jongste leerlingen. Dit omvat activiteiten die de ontwikkeling stimuleren en een soepele overgang naar de basisschool faciliteren. We zetten volop in op spelenderwijs leren en creëren een veilige, uitdagende omgeving. Het doel is om de natuurlijke nieuwsgierigheid van jonge kinderen te prikkelen en hun talenten te ontdekken.

Ja, Basisschool De Ichthus Almere heeft een uitgebreid aanbod specifiek ontworpen voor de jongste leerlingen. Dit omvat activiteiten die de ontwikkeling stimuleren en een soepele overgang naar de basisschool faciliteren. We zetten volop in op spelenderwijs leren en creëren een veilige, uitdagende omgeving. Het doel is om de natuurlijke nieuwsgierigheid van jonge kinderen te prikkelen en hun talenten te ontdekken.

Ontdek de voordelen van onze samenwerking met BSO Bubbels voor uw jonge kind.

Met Welke Partners Werkt Basisschool De Ichthus Samen voor het Jonge Kind?

Bij Basisschool De Ichthus Almere werken we nauw samen met externe partners om het beste aanbod te garanderen. Een belangrijke samenwerking is die met BSO Bubbels. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze aansluiting tussen school en buitenschoolse opvang, wat bijdraagt aan een consistente en ondersteunende omgeving voor uw kind. We streven naar optimale ontwikkelingskansen door deze synergie.

Bij Basisschool De Ichthus Almere werken we nauw samen met externe partners om het beste aanbod te garanderen. Een belangrijke samenwerking is die met BSO Bubbels. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze aansluiting tussen school en buitenschoolse opvang, wat bijdraagt aan een consistente en ondersteunende omgeving voor uw kind. We streven naar optimale ontwikkelingskansen door deze synergie.

Ontdek de voordelen van onze samenwerking met BSO Bubbels.
Team | Basisschool de Ichthus in Almere | [2025] Schoolregister