
Schoolweging
De schoolweging van De Ichthus Almere is 31,31 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,0% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% ligt. De score van 95,2% bij vergelijkbare scholen onderstreept dat De Ichthschool hierin mee kan komen, ondanks dalende leerlingenaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeslachtig beeld: enerzijds 35,3% vmbo-k (ver boven regio 9,17%), anderzijds 11,8% vwo-advies (onder landelijk gemiddelde van 18,61%). De combinatie vmbo-k/-(g)t komt met 17,65% sterk naar voren. Dit weerspiegelt de complexe leerlingenpopulatie en mogelijk preventief adviesbeleid in een krimpschoolcontext.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ichthus Almere | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naast de methodetoetsen nemen wij in januari en juni de Cito-toetsen af. Dit zijn de methode onafhankelijke toetsen en worden gescoord tegen een landelijke gemiddelde. Zo kijken wij hoe wij ervoor staan tov andere scholen. Met behulp van Parnassys, CITO LVS en Leeruniek, worden de opbrengsten in kaart gebracht en geanalyseerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 50% boven het advies uitkomt – het dubbele van het vergelijkingspercentage (25,27%). Deze uitzonderlijke score benadrukt de kwaliteit van het adviesproces en mogelijk onderadviseringstrategie in een dalend leerlingenaantalcontext.