Basisschool de Driemaster
Tegelenpad 2
1324 DS Almere

Schoolweging

Schoolweging
34.16
Spreiding
5.92

De schoolweging van De Driemaster Almere is 34,16 , met een spreiding van 5,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,8% scoren vrijwel alle leerlingen het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school presteert hiermee consistent beter dan vergelijkbare scholen (93,36%), wat een stevige basis in taal en rekenen onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft haar streefniveau aanzienlijk: 56,59% van de leerlingen behaalt dit hogere niveau, tegenover een inspectienorm van 36,3%. Dit is 7,4% boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (49,21%), wat wijst op effectieve differentiatie en ambitieuze doelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een breed spectrum: 22,22% havo/vwo en 5,56% vwo-advies, tegenover 16,67% vmbo-b/-k. Vergeleken met de regio valt de focus op midden- en hogere adviezen op: vmbo-(g)t/havo (5,56%) en havo (11,11%) liggen boven regionale percentages. Praktijkonderwijs (0%) blijft achter bij het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij het onderwijsconcept gericht op doorstroom naar theoretische leerroutes.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Driemaster AlmereGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In groep 1 en 2 worden de ontwikkelingen van de leerlingen gevolgd met behulp van het volgsysteem HOREB. Na elk thema worden de doelen van dat thema ingevuld. Daarnaast wordt de HOREB twee maal per jaar voor alle leerlingen doorlopen (in januari en juni). Vanaf groep 3 volgen we de ontwikkeling van de kinderen met behulp van methodegebonden toetsen en aan de hand van observaties tijdens de lessen. Tevens nemen we vanaf groep 3 twee keer per jaar Cito-toetsen af, in januari/februari en mei/juni. Hierbij volgen we de afspraken die binnen Prisma zijn gemaakt ten aanzien van de af te nemen toetsen. De resultaten van de toetsen worden in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys) verwerkt. Aan de hand van alle gegevens wordt bekeken of een leerling specifieke ondersteuning nodig heeft of dat er binnen een groep specifieke aandacht aan een onderdeel besteed moet worden. Deze analyse wordt door de groepsleerkracht gemaakt, waarbij de intern begeleider ondersteunt. Op basis van de analyses worden groeps- en individuele plannen opgesteld. In het geval van individuele plannen, worden ouders hiervan op de hoogte gebracht. Naast de analyses op groepsniveau, vinden er ook analyses op leerjaar- en schoolniveau plaats. Deze analyses zijn bepalend voor het schoolbrede aanbod en worden door de specialisten en intern begeleider samen gemaakt. Op basis van deze analyses worden actiepunten uitgezet voor de korte termijn (maximaal een half jaar) en de lange termijn.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 21,43% boven het advies uitstroomt. Dit benadrukt de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. De 78,57% die op advies presteert, is 15,6% hoger dan het landelijk gemiddelde.

Sociale ontwikkeling

Wij willen onze leerlingen voorbereiden op hun toekomst in een multiculturele samenleving. Dit doen wij vanuit de christelijke opvattingen van de school, waarbij we er naar streven dat onze leerlingen op een respectvolle manier met elkaar en anderen omgaan. Kinderen weten dat de school een minimaatschappij is en voelen zich medeverantwoordelijk voor het welbevinden van hun klas- en/of schoolgenootjes. We zetten de Vreedzame school in om leerlingen te ondersteunen bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Hierin staat centraal hoe we met elkaar omgaan. Doordat we dit vanaf de onderbouw aanbieden, spreekt iedereen dezelfde taal. Welbevinden en betrokkenheid zijn hierbij twee belangrijke pijlers voor de leerkrachten. Wij bieden onze leerlingen vanuit een warme en veilige omgeving alle ruimte om zich te ontwikkelen. LEES MINDER

Hart voor elkaar

Gezamenlijk verantwoordelijk

Saamhorigheid

Wat is de werkwijze van Basisschool de Driemaster voor sociale ontwikkeling?

Basisschool de Driemaster is een Vreedzame School. Alle leerkrachten zijn hierin geschoold. In de onderbouw staan 3 uitgangspunten centraal: Conflicthantering met behulp van mediatie, het creëren van een positieve sociale en morele norm, het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin. De vaardigheden die in de lessen centraal staan worden ingezet bij Leskracht. De groepsleerkrachten bepalen welke sociale vaardigheden gedurende een thema van Leskracht centraal staan. Ouders worden betrokken door de doelen van het lopende thema te benoemen in de nieuwsbrief en leerlingen t/m groep 4 kletskaarten mee te geven of te delen via Social Schools. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen, maakt de school gebruik van Sociaal-emotioneel functioneren van Leerling in Beeld.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Driemaster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Driemaster gebruikt Sociaal-emotioneel functioneren om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Driemaster?

Basisschool de Driemaster gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.