Julianaschool
Dorpsstraat 32
7218 AH Almen

Schoolweging

Schoolweging
25.75
Spreiding
5.93

De schoolweging van Julianaschool Almen is 25,75 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit percentage ligt echter 4,9%-punt lager dan het vergelijkingsgemiddelde (96,6%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging van 25,75.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 53,8% ligt. Hoewel dit 5,6%-punt lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (63,9%), toont de school hiermee aan dat een meerderheid van de leerlingen het hogere referentieniveau bereikt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De uitstroom naar het voortgezet onderwijs laat een duidelijke focus zien: 62,5% van de leerlingen in 2021-2022 kreeg een havo- of vwo-advies. Recente cijfers (2023-2024) tonen 7 vwo-leerlingen en 5 leerlingen met 'overig' advies. Dit onderstreept de theoretische orientatie, vergelijkbaar met de regio.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJulianaschool AlmenGemeente AmsterdamNederland
LIB176.1173.67175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Julianaschool volgen we de leerlingen systematisch en cyclisch. Aan de hand van hun (toets)resultaten worden kinderen op hun eigen niveau ingedeeld . We hanteren het Cito leerlingvolgsysteem.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering (10% tegen 11,8% landelijk). 60% van de leerlingen presteert op het verwachte niveau, terwijl 30% bovenadvies presteert. Dit reflecteert de aandacht voor doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

Het onderwijs op de Julianaschool geeft de kinderen de kans om zich persoonlijk te ontwikkelen op verstandelijk, creatief en sociaal-emotioneel gebied. Leren voor de maatschappij van morgen is onze belangrijkste drijfveer. Leren waar je wat aan hebt en structuur leren aanbrengen in de verschillende informatiestromen. Dit gebeurt in een veilige, rustige en ordelijke omgeving, waarbij ruimte is voor verschillen en wederzijds respect. Ook de ouders en het personeel voelen zich op onze school veilig, gewaardeerd en tonen wederzijds respect. Opvoeden doen we samen. LEES MINDER

waarden gestuurd

kindgericht

betrokkenheid

Hoe werkt de Julianaschool aan de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De Julianaschool werkt met een ochtend- en middagkring waarin de sociaal-emotionele ontwikkeling aandacht krijgt. Er wordt gestart met de Kanjer-methode. De leerkrachten worden hierin geschoold.

Welke registratievormen gebruikt de Julianaschool om sociale opbrengsten te meten?

De Julianaschool gebruikt Kanvas en Zien om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Julianaschool?

De Julianaschool gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.