Basisschool Step in Almelo - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Step! is 38,05 , met een spreiding van 5,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 90.3% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit blijft consistent over jaren heen, zelfs tijdens de coronaperiode.
Fundamenteel niveau
Score: 90.3225%
Streefniveau
40.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm ligt voor scholen met deze schoolweging. Dit onderstreept de effectiviteit van het opbrengstgericht werken zoals beschreven in het schoolplan.
Streefniveau
Score: 40.8602%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op praktijkgericht onderwijs: 50% vmbo-b/k (vs. 19.7% regio). Toch ontvangen 28.6% van de leerlingen een havo/vwo-advies, wat aantoont dat de school differentieert naar capaciteiten. Het praktijkonderwijspercentage (7.1%) ligt duidelijk boven het regionaal gemiddelde (1.01%).
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Groep 8 scoort 4.1% hoger op taalvaardigheid dan groep 7, wat het succes van de ingezette taalinterventies bevestigt. De rekenwinst van 3.8% toont de effectiviteit van het rekenprotocol dat sinds 2019 wordt gebruikt.
Toets | Step! | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.55 | 175.23 | 167.44 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op Step! wordt met grote inspanning gewerkt aan het verbeteren van de resultaten van de kinderen. Alle leerlingen worden regelmatig getoetst. Dat doen we zelf met methode-gebonden en niet-methode-gebonden toetsen. Bij de halfjaarlijkse schoolonderzoeken gebruiken we de BOOM-toetsen in de groepen 3, 4, 5, 6, 7 en 8 de AVI -toets/DMT om het leesniveau te bepalen, de rekenvorderingen te meten en het niveau van het begrijpend lezen, woordenschat en de spelling te meten. Deze toetsuitslagen worden tezamen met de algemene vorderingen ook in de schoolrapporten vermeld, zodat ouders en leerlingen een goed beeld krijgen van de vorderingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
25% van de leerlingen presteert onder advies - ruim boven het landelijk gemiddelde (11.8%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie (schoolweging 38.05). Positief is dat 58.3% op advies functioneert, wat aansluit bij het schools streven naar realistische adviezen.
Sociale ontwikkeling
Het is onze opdracht om leerlingen op een zo goed mogelijke wijze voor te bereiden op het vervolgonderwijs. Op Step! gebeurt dat niet alleen door hen een stevige basis in de cognitieve vaardigheden mee te geven, maar ook door hen als onderzoekende en naar zelfstandigheid groeiende 'burgers in de dop'sociaal sterk en weerbaar te maken .
Zelfstandig
Onderzoekend
Sociaal vaardig
Wat is de werkwijze van Basisschool Step voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
De dynamiek in de groep is essentieel voor de sociale vorming van leerlingen. Basisschool Step gebruikt de 'gouden weken en zilveren weken-aanpak' met wekelijkse 'energizers'. Sociogrammen worden gebruikt om inzicht te krijgen in de rollen van kinderen binnen de groep, zodat leerkrachten gericht kunnen bijsturen.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool Step om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Step gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Step?
Basisschool Step gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Methode KWINK, continue aandacht tijdens het leren en spelen, en de gouden en zilveren weken-aanpak.